Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Bobilen er i korte trekk et mobilt samtalerom hvor formålet er å møte opp der ungdom oppholder seg for å gi muligheter for veiledningssamtaler. Mental Helse Ungdom ønsker å etablere et lavterskel samtaletilbud på psykisk helse ved hjelp av egne ansatte og frivillige. Vårt personell vil i likhet med øvrig personell i helse- og omsorgstjenesten inneha taushetsplikt. Selv om dette tilbudet vil dreie seg om rådgivning på helsefeltet og ikke helsehjelp i lovens forstand, vil de samme prinsippene og taushetsplikt ligge til grunn.
Målsetting for prosjektet
Effekter: At målgruppen; får bedre psykisk helse, får kunnskap om å ivareta følelser etter negative opplevelser, kjenner hjelpetilbudene, søker hjelp. Resultater: Utvikle mobilt veiledningstilbud, gi støttesamtaler til minst 700, utarbeide og spre veiledningsmateriell til minst 10 000
Målgruppe
Barn og ungdom 16-32 år som befinner seg i byer og bynære sentrumsområder på ettermiddag/kveld som gir uttrykk for at de behøver en lavterskel støttesamtale.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
107507
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
metodikken som skal ligge til grunn er strukturert veiledning. Begrepet veiledning er i litteraturen svært bredt definert, og dels ulikt definert alt etter om man forholder seg til det pedagogiske, psykologiske eller medisinske fagfeltet. Løw (2009) definerer veiledning som «en målrettet aktivitet der veilederen har et meransvar for kvaliteten i samtaleforløpet». Begrepet støttesamtale (Kjelsen, 2011) innenfor psykologien bærer likhetstrekk med pedagogikkens veiledningssamtale, men har sine eksplisitte forskjeller. Ifølge Kjelsen (2011) er støttesamtalen fellesbetegnelse for typer samtaler med ulikt mål og innhold. Samtalen bør ha fokus på her-og-nå. Målsetningene å finne næringsstrategier, styrke selvfølelsen, øke aktivitetsnivået og utvide kontaktnettet. Med utgangspunkt i den gode støttesamtalen bistå ungdom som trenger hjelp. Når unge tar kontakt søker man vel så mye informasjon som hjelp, og støttesamtalen vil ofte dreie seg om å gi ungdommen råd om hvilke tilbud som finnes hvor og hvordan en går fram. De som ønsker en veiledningssamtale vil få det og vil kunne komme tilbake til bobilen senere for oppfølgning. Hver besøkende vil få informasjon om relevante tilbud, kontaktinformasjon og en kontakt i kommunen.
Fremdriftsplan for prosjektet
2019 Jan-mar:prosjektleder, etabl ref+faggruppe og samarb. med partnere. Etabl. samarb. med Oslo komm. og tjenestesteder. Apr-jun:Lage materiell. Undersøkelse. Aug-okt:Utarbeide, kvalitetssikr. opplæringsprgm. Nov: Opplæringssaml. 1 2020: Jan-mars: Justere konseptet, Etablere henvisningsrutiner, systematisere kommunikasjonslinjer med det offentlige mar-jun:Opplæringssaml 2. Rulle ut. Jul-sep:Drift m. justering Okt-Des:drift, evaluering.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Mental Helse Ungdom har tidligere opprettet samtaletilbud og chattetjenester, i tillegg finnes det mange chatter, hjelpetelefoner og samtaletilbud drevet av andre organisasjoner og instanser som ungdom og unge voksne kan benytte seg av. Det var et ønske fra Mental Helse Ungdom å opprette et annet type lavterskel samtaletilbud for ungdom og unge voksne som skulle være enda lettere tilgjengelig ved at man møtte opp på ulike steder i Oslo der ungdom og unge voksne oppholder seg og hvor de kunne få samtale uten å bestille time på forhånd. Målsettingen i prosjektet var å bidra til en bedre psykisk helse hos ungdomsbefolkningen gjennom å etablere en bedre tilgjengelig og gratis førstelinjetjeneste for barn og ungdom uten terskel der de oppholder seg. Bobilens målgruppe var barn og unge fra 16-32 år.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Effektmål 2 (At barn og unge i målgruppen får kunnskap om hvordan man skal ivareta følelser etter negative opplevelser som vold, voldtekt og overgrep) og effektmål 3 (At barn og unge i målgruppen kjenner til de ulike hjelpetilbudene i førstelinjetjenesten) kan betraktes å ha blitt nådd fordi de ungdommene og unge voksne som har vært innom Bobilen har fått kunnskap om dette gjennom tilgjengelige informasjonsbrosjyrer og under støttesamtale ved behov. Effektmål 1 (At barn og unge i målgruppen får en bedre psykisk helse) og effektmål 4 (At flere barn og unge i målgruppen søker hjelp dersom det er behov for det) er det vanskelig å vurdere om har blitt nådd. Vi har likevel tro på at prosjektet Bobilen har bidratt til at noen flere barn og unge i målgruppen har fått en lavere terskel for å oppsøke hjelp og at de derav har fått eller kan få en bedre psykisk helse.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
580
Prosjektgjennomføring/Metode
Perioden fra august til november 2021 ble brukt til å få på plass referanse- og faggruppe, gjøre klar bobilen innvendig og utvendig og få tak i all nødvendig materiell, samt rekruttere frivillige og gjennomføre opplæring med dem. Fra siste helgen i november 2021 startet vi opp med å ha Bobilen tilgjengelig onsdager og lørdager fire ulike steder i Oslo: Frederikkeplassen (Universitetet i Oslo), Fellesverket (Majorstuen), Caltexløkka (Tøyenparken) og Sofienbergparken. På nyåret rekrutterte vi flere frivillige til prosjektet og gjennomførte opplæring med disse. Fra februar til april utvidet vi til å ha Bobilen tilgjengelig tre dager i uken. Gjennom våren besøkte Bobilen også flere videregående skoler for å stå tilgjengelig i skolegården og gjøre ungdommene kjent med tilbudet. I løpet av april laget vi også en informasjonsvideo om Bobilen for å skape mer engasjement rundt tilbudet og i håp om at flere ungdommer skulle få vite om og bli kjent med det.
Resultater og resultatvurdering
Målet om å utvikle et mobilt veiledningstilbud for barn og ungdom mellom 16 og 32 år, som er tilgjengelig to ettermiddager og kvelder i uken hele året, er nådd. Etter å ha vært en måned i drift endret vi så Bobilen sto tilgjengelig på dagtid under den ene åpningsdagen for å nå flere personer. Vi har også til en viss grad nådd resultatmål 4 (Å fortelle om andre organisasjoners veilednings- og støttetilbud), som vi har gjort ved å dele ut informasjonsbrosjyrer fra andre organisasjoner og instanser, samt å fortelle om disse ved behov under støttesamtaler. Resultatmål 2 (Å gi støttesamtaler til minst 700 ungdommer) og 3 (Å utarbeide og spre veiledningsmateriell på vegne av prosjektet, samt andre relevante prosjekter hos samarbeidspartnerne, til minst 10 000 ungdommer) er ikke nådd. Vi har hatt åtte loggførte støttesamtaler, selv om det likevel har vært flere lengre samtaler utenfor Bobilen som kan regnes som støttesamtaler. I tillegg har vi delt ut rundt 1000 informasjonsbrosjyrer.
Oppsummering og videre planer
Som ønsket fikk vi endelig Bobilen i drift i løpet av dets siste prosjektår, men grunnet begrenset tid har vi ikke oppnådd alt vi ville i ønsket grad. Mental Helse Ungdom vil beholde selve bobilen og benytte den blant annet til stand-virksomhet på ulike arrangementer i fremtiden hvor organisasjonen skal være synlig. I tillegg ønsker organisasjonen å gjøre Bobilen til en av sine faste tjenester og vil være på leting etter nye måter å finne driftstilskudd til tjenesten. Det kan også tenkes at det vil være aktuelt å finne flere samarbeidspartnere for å sikre dette.