Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Trondheim kommunale Kulturskole ønsker å satse på mangfold og inkludering. Kulturskolen ønsker i den forbindelse å utvide sitt tilbud til barn med hørselstap, og andre funksjonsnedsettelser. Trondheim kulturskole er et kommunalt tilbud til barn og unge der man møtes om felles musikalske og kunstneriske aktiviteter. Kulturskolens undervisningstilbud har et klart mandat relatert til menneskerettigheter, barnekonvensjonen, m.m. Særlig barnekonvensjonen art. 31-2, art. 23, art. 16 og art. 1 vil være viktig verdigrunnlag for prosjektet, samt ST-meld 6, Tidlig innsats. Prosjektet Tegnsang i et inkluderende fellesskap ble avsluttet i 2011. Resultatet etter prosjektet ble seks tegnsangkor i Trondheim, samt to tegnsangbøker. Målet var selvgående aktivitet i etterkant av prosjektet. I dag, 12 år etter at prosjektet ble avsluttet består fremdeles korene som en god og aktiv vennskapsarena. Tegnsang har blitt befestet som et godt og inkluderende begrep i Trondheim. Derfor ønsker vi å opprette et byomfattende tilbud som et supplerende tilbud til barn og unge som ikke har dette tilbudet ved sin skole. Vi ønsker å bygge på erfaringer fra tidligere prosjekt der et viktig suksesskriteriet har vært god brukermedvirkning fra foresatte, elever, HLF, Ung i kor.
Aktivitet/tiltak/metode
Målgruppe: Barn og unge med hørselstap og andre funksjonsnedsettelser. Aktiviteter: – Tegnsang i kulturskolens lokaler, 1 time per uke. – Gi et byomfattende tegnsangtilbud til elever ved byens skoler og evt. barnehager som per i dag ikke har lignende tilbud. – Gi barn og unge i målgruppen mulighet til å møtes på tvers av bydeler. Tilbudet skal være gratis å delta på i prosjektperioden. – Tegnsang på kulturdag. Kulturdag er kulturskolens samarbeid med grunnskole der kulturskolen stiller med lærere innenfor estetiske fag. Tegnsang i kulturdag vil gi elever i målgruppen tilrettelagt tilbud der de er i skolehverdagen. – Samarbeid med de andre tegnsangkorene i Trondheim. – Felles konsert i Olavshallen. – Samle materiell – alle korene tegnsetter tre sanger hver. Gjøre materialet tilgjengelig digitalt. – Samlinger for korlederne: kvalitetssikre sanger og tegn, rettigheter, m.m– samarbeid med Nyborg skole og Huseby skole. Måloppnåelse/evaluering: – Evaluringsskjema/tilbakemelding fra elever og foresatte, både underveis og ved prosjektslutt. – Dialog med foresatte gjennom foreldremøte(r). – Minst 20 elever deltar på tegnsangtilbud i Kulturskolen. – Barnets/ungdommens stemme og opplevelse underveis i prosjektet. Personvernhensyn: – Det vil være aktuelt å dokumentere med bruk av foto og video. Dette vil gjøres i samråd med og med samtykke fra foresatte. Mulige utfordringer: – Nå ut med informasjon om prosjektet til målgruppen. – Samarbeide med skoler/barnehager for å få ut informasjon om tilbudet i kulturskolen. – Info på Kulturskolens hjemmeside. – Rammer for samarbeid mellom kulturskolen, eksisterende tegnsangkor og andre involverte. – Må avklares i samråd med de andre partene.
Antall deltakere
20
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Forventede positive virkninger: – Kulturskolen oppleves i større grad som en tilgjengelig arena for elever med funksjonsnedsettelse. – Etablere vennskap og relasjoner. – Fremme identitet gjennom møte med andre barn og unge. – Bygge selvtillit gjennom å mestre aktivitet sammen med andre. – Gi barn og unge med funksjonsnedsettelser opplevelsen av fellesskap og tilhørighet. – Barn og unge med funksjonsnedsettelser opplever å kunne delta i kulturaktivitet. – Økt kompetanse i kulturskolen rundt tilrettelagt undervisning. – Synliggjøring av tegnsang som verdigrunnlag i møte med barn og unge, i samarbeid med eksisterende tegnsangkor i Trondheim.
Plan for gjennomføring
Tegnsangkor i regi av kulturskolen: Tegnsang skal skje ukentlig i regi av kulturskolen (onsdager på ettermiddag) Informasjonsbrosjyre vil bli laget, samt prosjektleder vil besøke aktuelle skoler og bhg for å informere og invitere til tegnsang i kulturskolen. Besøkene vil foregå på de skolene der det ikke finnes tilsvarende tilbud fra før. Prosjektleder har gjennom tidligere arbeid i Statped god oversikt over skoler og bhg som er være aktuelle. Kulturdag ved Huseby skole: en dag pr uke, 1 time. Koret gjennomføres med ansatte ved skolen. oppstart januar, 2024. Koret skal være selvgående des. 2024. Samarbeid med eksisterende kor Hver 4. uke møtes prosjektgruppa for å samarbeide om framdriften av prosjektet. kor lederne har ansvar for å stille med tegnsatt materiell som vi kan benytte som felles repertoar til felles konsert.