Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Hørselshemmede barn som ikke har tilgang til det talte språket kan begynne å bruke tolk allerede i barnehagealder. Men det å samhandle via tolk kan være utfordrende, og det er noe en må lære seg. Hvilken veiledning og opplæring hørselshemmede barn får når det gjelder samhandling med bruk av tolk, kan synes tilfeldig. Det er behov for samtale- og informasjonsmateriell rettet mot barn, deres foreldre, pedagoger og andre nærpersoner. Tolk kan for mange bli nøkkelen til inkludering, utdanning, arbeid og deltakelse i samfunnet.
Målsetting for prosjektet
Det overordnede målet i er å skape bevissthet og kunnskap om tolkemediert samhandling med barn. Det å samhandle via tolk er noe barn må lære og erfare for å bli gode tolkebrukere. Vi vil utvikle et informasjons- og samtalemateriale som verktøy for samtale med barn om det å bruke tolk.
Målgruppe
Hørselshemmede barn og voksne i deres nettverk.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
1000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
I tillegg til faglig kompetanse fra hørselsfeltet er det viktig å forankre prosjektet og materiellet som skal utvikles hos målgruppen. Prosjektgruppen vil bestå av representanter fra foreldre- og oppvekst samt tolkeutvalg i Norges døveforbund, tolk fra NAV tolketjeneste, fagperson(er) fra NTNU tegnspråk og tolkeutdanning. Arbeidsgruppen som skal gjennomføre prosjektet vil bestå av språkvitere, pedagoger og multimedieutviklere fra Statped. På bakgrunn av den kunnskapen og de erfaringene vi til sammen sitter med vil vi utarbeide informasjonsmateriale rettet til voksne; foreldre, øvrig familie, fritidsledere og pedagoger. Temaer som bør løftes er blant annet hva er en tolk, rettigheter og forventninger, tolkens rolle, barnets språkkompetanse, og hva som fordres for å skape gode samtaler med tolk. Til barna vil vi lage samtalemateriell om det å bruke tolk. Det å filme reelle situasjoner med barn kan være problematisk. Både med tanke på personvern og at det kan være vanskelig å skape de situasjonene vi ønsker å sette søkelys på. Vi vil derfor utvikle samtalemateriell med illustrerte/animerte mennesker som bruker tolk. Målsetningen er at voksne og barn skal kunne samtale om hverdagssituasjoner som er gjenkjennelige for barna.
Fremdriftsplan for prosjektet
Høst 2018 – Etablere prosjektgruppen og arbeidsgruppe – Lage en skisse med innhold og milepæler for det videre arbeidet. Vår 2019 – Utarbeide deler av samtale- og informasjonsmateriell – samarbeid og utprøving i barnehage og eventuelt skole Høst 2019 – Møte med prosjektgruppen, – Fortsette utviklingsarbeidet – Påbegynne programmeringsarbeid; nettsted og design Vår 2020 – Ferdigstilling av materiellet, nettsted og design – Publisering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Første møte med tolk kan skje tidlig i livet hos barn med nedsatt hørsel. Allerede i barnehagealder kan tegnspråklige barn være i situasjoner med tolk. Men det å samhandle via tolk kan være utfordrende. Frem til nå finnes det ikke informasjon om tolking for barn. Dette prosjektet retter fokus mot de minste barna og voksne i deres nettverk. Hva skal til for at tegnspråklige barn skal få best mulig utbytte av tolk? Målsettingen med prosjektet var å utvikle samtale- og informasjonsmateriell om tolking og barn. Samtalemateriellet skal inspirere barn og voksne til å snakke om, og kanskje også prøve ut tolking på en mer systematisk måte. Produktene som kommer ut av dette prosjektet vil forhåpentligvis heve kunnskap om tolking, og skape bevissthet rundt hvilke muligheter og begrensninger som ligger i det å samhandle via tolk.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Gjennom prosjektet har vi møtt foreldre til tegnspråklige barn, pedagoger, tolker, rådgivere og fritidsledere. De ser frem til å få et samtale- og informasjonsmateriell om tolking og barn. Statped har satt tema på dagsorden og vil bruke materiellet i møte med laget rundt tegnspråklige barn. Materiellet vil også bli presentert på Statpeds nettsider, SoMe kanaler og på kurs og konferanser i regi av Statped. Norges Døveforbund vil også promotere og ta materiellet i bruk i sine fora.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
1000
Prosjektgjennomføring/Metode
I prosjektets første fase hentet vi inn kunnskap fra litteratur og praksisfeltet. Vi observerte situasjoner der barn samhandlet med tolk. Møte med foreldre til tegnspråklige barn, pedagoger, tolker og andre i laget rundt barnet, ga oss verdifulle innspill på hva vi måtte legge vekt på i utvikling av samtale- og informasjonsmateriell. For å knytte kunnskapen til praksis, ønsket vi å vise til eksempler fra situasjoner der barn samhandler med tolk. Vi besøkte barnehager og fritidsaktiviteter der vi fikk tillatelse til å filme ulike aktiviteter med tolk. Det ble også gjennomført og filmet intervju med foreldre, barn, tolker og pedagoger.
Resultater og resultatvurdering
Prosjektet resulterer i to ressurser som skal ligge åpent og gratis på www.statped.no/tolkingogbarn. Til barna er det laget en digital bok «Hva er tolking?» Der møter vi Krølle 4 år. Han har nedsatt hørsel, og i barnehagen prates det både norsk og tegnspråk. Det er ikke alle i barnehagen som kan tegnspråk, så av og til har de med seg tolk. Til voksne lager vi temasiden «Tolking og barn». Den er forankret i faglitteratur om tolking og barn, og sterkt forankret i praksis. Erfaringer og betraktninger fra både døve og hørende fagpersoner har vært førende for arbeidet. Siden inneholder flere moduler; Hva er tolking? Barn og tolking, Tolkens oppgaver. Voksne sitt ansvar, Tolk i barnehage og opplæring, Foreldre og familie og Tolk på fritiden. Boken og temasiden er nært koblet til hverandre. Med disse ressursene får både barn og voksne tilgang på materiell som kan heve kunnskap og bevissthet rundt hva tolking innebærer og hvordan en kan legge til rette for god samhandling via tolk.
Oppsummering og videre planer
Som et resultat av prosjektet, foreligger det nå materiell om tolking og barn. Flere instanser i praksisfeltet har vært involvert i arbeidet, og prosjektet er godt kjent i organisasjonene. Statped vil promotere materiellet i sine kanaler på nett og SoMe og på kurs og konferanser i regi av Statped. Norges Døveforbund vil også promotere materiellet i sine fora. Tegnspråk og tolkeutdanningene ved NTNU, OsloMet og Høgskulen på Vestlandet vil bli tipset om materiellet som vil være aktuelt på deres pensum. NAV tolketjeneste vil også få beskjed om at materiellet foreligger og kan ta dette i bruk.