Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Myter om spiseforstyrrelser er uheldig fordi det sprer feilaktig kunnskap om sykdommen, og konstruerer stereotypiske trekk som kan oppfattes som forutsetninger for å være syk. Sannheten er at de aller fleste som har en spiseforstyrrelse ikke passer inn i noen av disse stereotypiske trekkene. De fleste som er rammet er normalvektige eller overvektige, og både menn og kvinner i alle aldre rammes. Sykdommen er ikke synlig. Dette kan gjøre det vanskelig for andre å fange opp hvem som er syk. Økt kunnskap i befolkningen er derfor en absolutt forutsetning for å kunne hjelpe.
Målsetting for prosjektet
Vi vil gjennom kampanjen bidra til økt kunnskap og forståelse om spiseforstyrrelser i befolkningen. Dette kan gjøre det lettere for mennesker som kan komme til å stå nær en som lider av sykdommen å fange opp at personen trenger hjelp. Vi vil vise sykdommens mangfold – hvem og hvordan den rammer.
Målgruppe
Vi vil nå ut til alle som kan komme til å stå nær en som er rammet av spiseforstyrrelser. Dette kan tenkelig være befolkningen som helhet.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
200000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
For å kommunisere best mulig med målgruppen skal animasjonsfilmen utvikles i samarbeid med et animasjonsbyrå. Vi har valgt byrået Mikrofilm på grunn av deres tidligere oppdrag for lignende organisasjoner innen psykisk helse, som viser at deres kompetanse på historieformidling og visuell utforming vil garantere en film av høy kvalitet. Filmen vil ha en varighet på ca. 1 min., men vil klippes i kortere versjoner på ca. 20 sekunder, samt i stillbilder, til bruk i ulike kanaler. Filmen skal distribueres via egen nettside, Youtube og sosiale medier (Facebook og Instagram), og vi vil søke om å få den vist på TV under reklamefrie dager. Dersom det er rom for det i budsjettet ønsker vi også å få vist filmen som kinoreklame. Her kan vi potensielt treffe en stor flate, skreddersydd inn mot den målgruppen vi ønsker å nå. I andre del av prosjektet skal kampanjen gjennomføres. I tillegg til å distribuere materialet i sosiale medier, og evt. kino og TV, skal vi ha økt fokus på tematikken i vårt informasjonsblad ROSinfo, i annet infomateriell, og på temakvelder ved alle ROS-sentre. Særlig skal vi fokusere på grupper som sjelden blir fanget opp i hjelpeapparatet, henholdsvis menn og personer som lider av overspisingslidelse.
Fremdriftsplan for prosjektet
August – desember 2018 skal brukes til å utvikle animasjonsfilmen (hos Mikrofilm). Parallelt med dette skal prosjektgruppen i ROS arbeide med utvikling av publiseringsplaner, innhenting av kunnskap/egenerfaringer samt utarbeidelse av materiale til kampanjen. Kampanjen skal gjennomføres fra januar – mars 2019. Avslutningsvis skal vi i april 2019 gjennomføre en brukerundersøkelse for å evaluere kampanjen.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Til tross for at man stadig vet mer om spiseforstyrrelser som diagnose, eksisterer det fortsatt mange myter om sykdommen i samfunnet. At disse mytende opprettholdes har mange negative konsekvenser. En av de mest uheldige er at de gjør det vanskelig for pårørende, nærstående og fagpersoner å kunne fange opp hvem som trenger hjelp. Gjennom dette prosjektet ville vi å ta et oppgjør med myter som bidrar til å opprettholde konstruerte stereotypier rundt spiseforstyrrelser. Ved å øke den generelle kunnskapen og forståelsen om spiseforstyrrelser, ønsket vi å bidra til en holdningsendring i samfunnet. Forhåpentligvis vil det på denne måten bli lettere å kunne fange opp hvem som er syke. Målgruppen var alle som kan komme til å stå nær en person som er rammet av spiseforstyrrelser. Dette kan tenkelig være befolkningen som helhet. Som sekundær målgruppe ønsket vi også å nå ut til personer som opplever et anstrengt forhold til mat, kropp og følelser, og som trenger noen å snakke med.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Kinovisningen av filmen ga oss et garantert publikum på 138 539. I tillegg ble filmen delt på sosiale medier der den til nå har blitt vist ca 35 000 ganger. Filmen har også blitt vist på reklamefrie dager hos TV2 julen 2018, og på TVNorge og TV2 påske og pinse 2019. Tilbakemeldinger fra spørreundersøkelse viser at seerne opplever at filmen beskriver de bakenforliggende mekanismene bak en spiseforstyrrelse, at den kan bryte myter knyttet til spiseforstyrrelser og at den kan føre til økt kunnskapom spiseforstyrrelser Brosjyren gutter og menn har foreløpig blitt bestilt i 204 eksemplarer, i tillegg til at flere hundre eksemplarer er delt ut på ulike stands og på skoler. Brosjyre om overspisingsproblematikk har blitt bestilt i 600 eksemplarer, i tillegg til utdeling på stands. Utgavene av ROSinfo er blitt sendt til våre over 1000 medlemmer og ligger gratis tilgjengelig digitalt via issuu.com
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
300000
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet hadde oppstart i august 2018 og første del handlet om utarbeidelse av en ny informasjonsfilm. For å kommunisere best mulig med målgruppen, valgte vi animasjonsfilmbyrået Mikrofilm som samarbeidspartner for dette. Prosjektledelsen var i tett dialog med Mikrofilm under idéutvikling og produksjon. Det var viktig for oss at innholdet skulle treffe målgruppen og samtidig være faglig forankret i ROS. I denne prosessen hadde vi tett dialog med faglig ansvarlig i ROS, Line Orvedal. Filmen var ferdig desember 2018, i fullversjon på ca 1 minutt og en forkortet versjon på 30 sekunder. Vi inngikk avtale med Capa kinoreklame angående visning på kino i fire uker. Kampanjen #visesikkeutenpå startet 10.12 der vi brukte stillbilder fra filmen for å få frem budskapet om at man ikke kan se på noen at de har en spiseforstyrrelse. Vi hadde da spesielt fokus på å bryte myter om spiseforstyrrelser som var knyttet til kjønn, alder, vekt og at det ikke er mulig å bli helt frisk. I forlengelse av kampanjen produserte to nye brosjyrer, en om gutter og menn med spiseforstyrrelser, og en om overspisingsproblematikk. I tillegg dedikerte vi to utgaver av bladet ROSinfo, til disse temaene.
Resultater og resultatvurdering
I informasjonsfilmen “Det vises ikke utenpå” er hovedpersonen en ung mann. Vi får ikke vite hvilken spiseforstyrrelsesdiagnose han har, men har valgt å fokusere på de mekanismene som er felles for alle diagnosene. Det har også vært viktig for oss å synliggjøre den ambivalensen som mange som lider av spiseproblematikk har til å bli frisk. For pårørende og utenforstående kan det være vanskelig å forstå at spiseforstyrrelser for mange er en venn i begynnelsen – noe å holde fast ved som gjør at de klarer å mestre det som er vanskelig. Det har også vært svært viktig for oss å vise at det finnes hjelp å få, og at det er mulig å bli frisk. Vi har fått svært mange gode tilbakemeldinger på filmen og er svært fornøyd med det endelige resultatet.
Oppsummering og videre planer
Informasjonsfilmen som har blitt produsert gjennom dette prosjektet vil kunne benyttes av ROS i mange år fremover. Både i våre aktiviteter rettet mot pårørende, men også i undervisning rettet mot helsepersonell eller andre som møter spiseforstyrrelser i sin hverdag. Det samme gjelder brosjyrer og blader som er produsert i forbindelse med prosjektet. Stillbildene fra filmen er blitt en del av ROS sin grafiske profil, og benyttes jevnlig i ulike sammenhenger. ROS vil fortsette sitt arbeid med å bryte myter og spre kunnskap om spiseforstyrrelser som en viktig del av vårt forebyggende arbeid.