Digital møteplass på TikTok for døve og hørselshemmede barn

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Etter halvannet år med smitteverntiltak, vet vi at døve og hørselshemmede barn og unge har hatt en spesielt hard påkjenning. Norges Døveforbund (NDF) er alarmert over situasjonen. Dette prosjektet har som mål å motvirke isolasjon og ensomhet og skape fellesskap og inkludering i denne målgruppen. Vi velger oss den “hotteste” sosiale plattformen for videodeling i den unge målgruppen og skaper et digitalt fellesskap på TikTok for barn og unge som bruker tegnspråk. Tiltaket har potensiale til å “produsere vennskap” som i utgangspunktet er digitale, men som kan utvikle seg til å bli fysiske.

Målsetting for prosjektet

Målet er å skape en aktiv digital møteplass på TikTok der døve og hørselshemmede føler seg hjemme.

Målgruppe

Døve og hørselshemmede barn og unge mellom 8 og 18 år. Det fødes ca 60 barn pr. år som kommer inn i kategorien.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

600

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

I år 1 av dette prosjektet legger vi legger opp til 20-25 videopubliseringer gjennom et halvt år. Frivillige vil gjennom denne perioden bli lært opp og vil drive kanalen på egen hånd. Så, i begynnelsen av år 2 (2023) kjører vi en ny runde med fire måneder med profesjonell support og produksjon av 10-12 nye videoer i samarbeid med de frivillige. Målet er å få til et godt samspill der resultatet er en solid TikTok kanal som har fart, retning og i fortsettelsen kan være en del av NDF`s tilbud til unge. På kanalen planlegger vi å publisere flere typer videoer, som alle skal tegnspråktolkes: 1) Videoer som trender på TikTok i Norge og internasjonalt redistribueres på kanalen i tegnspråktolket versjon. Tolkingen skjer i et eget vindu i nedre del av den vertikale skjermen. 2) Originale videoer av og med kanalens døve medarbeidere. Her blir det humor, bevegelse, overraskelse og sketsjer sammen med, i enkelte videoer, formidling av viktig innhold til målgruppen fra NDF og ungdomsavdelingen NDFU. 3) Originale videoer med norske hørende TikTok-stjerner i samspill med kanalens døve medarbeidere. Målet med dette er å sikre at den nye kanalen inkluderes i “TikTok-geografien” som de fleste norske hørende barn og unge vet om og bruker.

Fremdriftsplan for prosjektet

Prosjektstart blir i januar 2022, dersom prosjektet invilges støtte. I februar, mars og april rekrutteres frivillige til prosjektet, samtidig som preproduksjon av videoer kommer igang. Produksjonen skjer fra mars og utover. Kanallansering blir i april. Frivillige driver kanalen videre gjennom året. Første tertial av 2023 blir en ny periode med profesjonell support. Kanalen vil etter dette stå på egne bein og bli en av NDFs kanaler.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Bakgrunnen for prosjektet var forskning som viser at barn og unge med hørselshemming opplever mer ensomhet enn hørende. Etter flere år med pandemi vet vi at unge har hatt en spesielt hard påkjenning, og vi ønsket å kunne møte barn og unge på en plattform de oppholder seg på for å vise at de ikke er alene.   Målet med prosjektet var altså å motvirke isolasjon og ensomhet og skape fellesskap og inkludering hos barn og unge med hørselshemming. Målgruppen vår er barn og unge som lever med hørselshemming. I tillegg ønsket vi at videoene skulle nå ut til hørende og gi nyttig kunnskap om hørselshemming og tegnspråk.   Vi har mottatt støtte til dette prosjektet gjennom to år, prosjekt 2021ST-0000000876 (stimuleringsordningen) og #2022/HE1-398482 (Helse høst 21). Det er tidligere levert sluttrapport for første del gjennom Smapply.io. I henhold til avtale leveres nå samlet sluttrapport for hele prosjektet, det vil si begge årene.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi hadde som mål å samle hørselshemmede og hørende. Både ved å bruke hørselshemmede og hørende sammen i videoer, men også gjennom å ha opprettet en konto som når ut til målgruppen føler vi at vi har oppnådd dette. Vi har skapt et lyspunkt i hverdagen for unge døve og hørselshemmede i Norge.   Vi har laget sketsjer, TikTok-trender på tegnspråk og lært bort tegnspråk. De medvirkende hørselshemmede har vært utrolig nyttige å ha med på utvikling av ideer og hjalp oss å lage innhold som viste at man kan ha mye humor rundt det å være hørselshemmet. Vi har også hatt et ønske om å bryte ned fordommer og lære hørende mer om hvordan det er å være hørselshemmet eller døv. 
En av videoene som har gått best er en sketsj om hvordan folk uten funksjonsnedsettelser kan anta at døve trenger tilrettelegging de ikke trenger. I filmen får den døve tilbud om rullestol på flyplass fordi han er døv. Filmen er sett 24.400 ganger og flere kommenterer at de har opplevd lignende situasjoner.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

1900

Prosjektgjennomføring/Metode

Det første året castet vi tre hørselshemmede ungdom (Kasper Aarud, Vilde Macha og Peter Norheim) og tre kjente influensere (Kevin Haugan, Aleksandra Marie Høye og Kristine Bremnes) til å medvirke i videoene. Vi produserte 22 videoer til kontoen og tre videoer på TikTokernes egne kontoer for å få publikum inn på vår nyopprettede konto.   Vi har laget videoer i 4 ulike kategorier. 1)    Tolking av trender på TikTok for døve og hørselshemmede. Her har vi blant annet tegnspråktolket kjente TikTok-sanger. 2)    Døves hverdag. Humoristiske videoer rundt det å være døv. Eks: en video som viser hvor deilig det er å kunne tegnspråk når du er på dansegulvet med høy musikk. 3)    Dagens ord, hvor vi lærer bort tegn til hørende. Her har vi hatt fokus på sommerord, nasjonaldag, påske osv. 4)    Fakta om tegnspråk for hørende.   I år 2 fortsatte vi å bygge på erfaringene fra år 1 og produserte mer lignende innhold. Vi fikk med oss flere av de samme medvirkende og lagde innhold som sketsjer, læring av tegnspråk og fulgte trender på plattformen.

Resultater og resultatvurdering

Døveforbundet har nå en kanal med mye godt innhold på den hyperpopulære TikTok-plattformen, og kanalen har fått tre ganger flere faste følgere enn det som var satt som målsetting. Det er mange kommentarer og mye engasjement, noe som viser at prosjektet har truffet spikeren.   Prosjektet har vært viktig. Det danner et naturlig «hjem» på TikTok for fremtidige nye satsinger fra Døveforbundet. Kanalen er også et sted frivillige i Døveforbundet kan legge nytt innhold i tiden fremover.

Oppsummering og videre planer

Vi er godt fornøyde med resultatet av TikTok-kontoen. Vi har laget masse innhold på en plattform hvor unge oppholder seg for en målgruppe som ikke har hatt tilgang på denne typen norsk innhold. Vi har skapt samhold og vennskap blant de medvirkende og løftet frem kunnskap om det å være døv eller hørselshemmet.   Det er et stort ønske å kunne drive kontoen videre og fortsette å være til stede på plattformen med nytt innhold, men dette forutsetter at vi lykkes med å hente ytterligere støtte til prosjektet. Valgdirektoratet støttet i 2023 produksjon av noen nye videoer til kontoen.

Prosjektleder

Ivar Steen-Johnsen

Detaljer
Program
Helse høst (2021)
Prosjektnavn
Digital møteplass på TikTok for døve og hørselshemmede barn
Organisasjon
Norges Døveforbund
Org.ledd
Nordic Screens
Beløp Bevilget
2022: kr 700 000, 2023: kr 434 000
Startdato
01.01.2022
Sluttdato
31.12.2023
Status
Avsluttet