Søknadssammendrag
Bakgrunn
Manglende sosial kompetanse kan føre til ekskludering, ensomhet og dermed mental uhelse. For mennesker med utviklingshemning er utvikling av sosial kompetanse ofte krevende. Mye ligger i selve forutsetningene (vesentlige avvik innen adaptive ferdigheter som kommunikasjon, sosiale og mellompersonlige evner, selvregulering m.m.). Dette gir ofte negative utslag i de fleste samhandlingssituasjoner. Vår grunntanke er at styrking av sosial kompetanse kan hjelpe personer med utviklingshemning til å fungere bedre, bli mer selvstendige, inkludere dem i samfunnslivet og ha generelt bedre mental helse.
Målsetting
Gjennom bedre sosial kompetanse hos mennesker i målgruppen, skape en bedre hverdag, bedre inkludering og velfungerende sosiale relasjoner, bedre mental helse, et mer selvstendig liv og økte muligheter for å få utdannelse og arbeid også i ordinære bedrifter.
Målgruppe
Mennesker med utviklingshemning i alle aldre, men spesielt ungdommer, unge voksne, og voksne (bl.a. som elever/studenter og arbeidstakere).
Antall personer i målgruppen
3000
Beskrivelse av gjennomføring
Karde gjennomfører prosjektet i tett samarbeid med NFU sentralt og frivillige i fylkes- og lokallag, samt Grenland folkehøgskole* (pedagoger pluss elever med utviklingshemning). Samarbeid etableres for brukermedvirkning både innen kravspesifikasjoner, testing og utprøving. Utvikling av løsningen for digital opplæring følger en utviklingsmetodikk med spesifikasjoner, grensesnittskisser, storyboards, prototyper o.l., og så gradvise forbedringer basert på brukertesting, utprøving og fri bruk. Multimedia (film, bilder og annen interaktivitet) benyttes som et viktig virkemiddel. Brukermedvirkning gjøres gjennom fokusgrupper, samtalebaserte intervjuer, skjemaundersøkelser, observasjoner, osv. I fokusgrupper med elever og lærere benyttes rollespill og enkle filmopptak for å få fram problemstillinger og løsninger. Testing og utprøving skjer i to hovedrunder og til slutt som fri bruk i hele NFUs organisasjon og på Grenland folkehøgskole. Opplegget for aktivisering og oppfølging til støttepersoner utvikles parallelt med den digitale løsningen. Formidling er aktiv hele prosjektperioden. Ekspertkonsultasjoner skjer løpende. Styringsgruppen møter 3 ganger. * Vi etablerer formelt samarbeid med Grenland folkehøgskole (bekreftet).
Fremdriftsplan
M1-6: Brukerbehov kartlegges, innhold og funksjonalitet defineres. M4-12: Utvikling og testing. Utkast til støttemateriell utvikles. M10-18: Korrigeringer, utvidelser og forbedringer av den digitale løsningen og støttemateriellet. M18-24: Fri bruk, justeringer av den digitale løsningen og støttemateriellet. Brukerveiledning lages. Evaluering. M1-24: Samskaping, ekspertsamtaler, formidling inkl. seminarer og webinarer, prosjektledelse.