Dråpe

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Kirkens Bymisjon på Haugalandet har ulike arbeidstiltak for ulike brukergrupper. Vi ønsker nå å benytte erfaringene vi har opparbeidet oss igjennom forprosjektet «Flere I Jobb» til å skape et tiltak hvor vi kan tilby ulike brukergrupper tilpassede arbeidsoppgaver i produksjonen av produkter lagd av glass. Vi ser at behovet for arbeidstrening på lavterskelnivå er større i Haugesund enn hva vi tidligere har hatt muligheten til å tilby. Dråpen er vår løsning for å dekke dette behovet.

Målsetting for prosjektet

1. Tilby arbeidstrening 5 dager i uken for ulike brukergrupper 2. Produsere 1500 antall vaser første år 3. Utvikle 3 nye produkter pr. år av prosjektperioden 4. Tilby tilrettelagte arbeidsoppgaver til ulike brukergrupper 5. Bedre stabiliteten i jobboppmøte for våre deltakere

Målgruppe

Rusmiddelavhengige Fattige tilreisende EØS-borgere Straffedømte under Kriminalomsorgen Unge i alderen 18-30 tilknyttet Pedalen Sykkelverksted

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

80

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Prosjektet vil starte opp produksjon ved hjelp av deltakere som allerede benytter seg av I Jobb Haugesund (rusmiddelavhengige personer) og straffedømte under oppfølging av Kriminalomsorgen. I år 2 av prosjektperioden vil gruppen Fattig Tilreisende EØS-borgere også involveres i tiltaket. I år 3 vil unge voksne i alderen 18-30 år inkluderes. Tiltaket skal være åpent 5 dager i uken og ha en verkstedsansvarlig i 100% stilling knyttet opp mot seg. De ulike brukergruppene vil benytte tiltaket til ulike tider igjennom uken. Tiltaket vil benytte metodikken Empowerment ved hjelp av myndiggjøring, skape eierskap til prosjektet og tilrettelegge for personlig vekst i arbeidet. Arbeidsoppgavene vil tilrettelegges den enkelte deltaker og aktiv deltakelse i prosjektutviklingen vil være sentralt for prosjektet.

Fremdriftsplan for prosjektet

2019: Jan.: Igangsatt produksjon, produtvikl.gr. starter Feb.: Rekr. av frivillige starter opp Mai: Utarbeidet markedsplan inkl. nye distribusjonskanaler Sept.: Levere produkter til nettbutikk for julesalg Des.: Brukerundersøkelse 2020: Jan.: Fattig tilreisende inkluderes Mars: Markedsundersøkelse Sept: Levere prod. for julesalg Des. Brukerunders. 2021: Jan: Unge voksne inn i prosjektet Sep. Levere prod. for julesalg Des; Evaluering av prosjekt

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Vi ønsket å tilby arbeidstrening 5 dager i uken for deltagere med aktiv rusproblematikk, som ønsket en livsendring, soningsdømte gjennom kriminalomsorgen, fattige tilreisende EØS borgere samt unge voksne mellom 18-30 som hadde falt utenfor skole og arbeidsliv. Vi skulle tilby tilrettelagte arbeidsoppgaver på et verksted der vi produserte Dråpevasen, og første år skulle vi produsere 1500 vaser. Videre hadde vi som ambisjon å utvikle tre nye produkter per år med mål om å bli et økonomisk bærekraftig verksted. Vi skulle jobbe for et stabilt oppmøte blant våre målgrupper, og bistå dem i retning mot et ordinært arbeidsliv. Dråpen hadde allerede hatt et forprosjekt, der produktet var utviklet, verkstedet var klart, og en del av deltagerne var allerede rekruttert. Jobben besto dermed i å fortsette denne gode trenden, rekruttere inn nye deltagere og målgrupper, få opp produksjonen og skape nye produkter, samtidig som vi så den enkelte deltager og ga dem tilpassede oppgaver og utfordringer.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

To av tre prosjektår har vært under en pandemi, med mange restriksjoner og strenge smittevernstiltak. Dette har gitt oss utfordringer i forhold til å nå alle oppsatte effektmål. Vi har måttet tenke alternativt og nytt og gjøre det beste ut av den situasjonen. Likevel har vi klart å tilby arbeidstrening til alle målgruppene vi hadde satt opp. Vi har klart produksjonsmålene våre, og utviklet flere nye produkter. Kun et av disse har slått godt nok an til at vi har produsert i større skala, Dråpelys. Men vi har også hatt inne bestillinger på andre produkter vi har kommet frem til. I perioder har vi klart å holde verkstedet åpent 5 dager i uken. Dette har pandemien til tider satt en stopper for, spesielt ringvirkningene den har hatt på målgruppen, rekrutteringen og tilgangen til råmaterialene. Vi har tilrettelagt arbeidsoppgavene så godt vi har kunnet, men også sett utfordringer som vi har tatt lærdom av. Vi har fått gode evalueringer fra de som har deltatt på verkstedet.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

32

Prosjektgjennomføring/Metode

Dråpens metodearbeid bygger på empowerment, tilrettelagt arbeid, aktiv deltagelse og brukermedvirkning. Empowerment handler om å gjøre våre deltagere i stand til å ta styringen og gjøre endringer i eget liv.Ved å gi deltakerne et arbeidstilbud hvor de vet at det stilles krav til dem, og forventes god innsats de dagene de er på jobb, vil dette være et steg i riktig retning for deltakerne. Våre erfaringer viser at mer ansvar på arbeidsplassen, samt følelsen av aktiv deltagelse, er en svært god motivasjonsfaktor for stabilt oppmøte, god arbeidslyst og god rusmestring. Vi ønsker å gi deltakerne ulike ansvarsområder ut ifra hva de ønsker å arbeide med. Ved å fokusere på våre deltakeres positive sider og gi dem oppgaver tilpasset deres arbeidsevnenivå, oppnår deltakerne en mestringsfølelse. Slik kan vi være med på å tilrettelegge for personlig vekst. Brukermedvirkning er også sentralt i alt vi driver med. Brukerne er en naturlig del av utviklingsarbeidet. Den tette oppfølgingen av hver enkelt deltaker er gjerne det viktigste suksesskriteriet. De helse- og sosialfaglige rammene sikres gjennom egne sosialfaglige veiledere.

Resultater og resultatvurdering

Resultatene er preget av pandemien og dens ringvirkninger. Hadde det ikke vært for den, tror vi at resultatene hadde sett annerledes ut. En positiv erfaring vi har med oss er at vi klarte å bygge opp et verksted med flere ulike brukergrupper, der alle fikk sine tildelte roller, med tilpassede arbeidsoppgaver og forutsigbare dager. Flere dager mikset vi målgruppene, for å bryte ned fordommer og skape nye relasjoner. Dette har fungert veldig godt, og er noe vi tar med oss videre i vårt arbeid. Erfaringen fra selve verkstedarbeidet har vist oss at saging og pussing er to grunnleggende, men alt for utfordrende oppgaver for målgruppene vi har hatt inne. Vi har klart det over kortere tid, og med få dager åpne, men et verksted med høy og full produksjon, klarer vi ikke med de målgruppene vi har hatt i dette prosjektet. Selve produktene Dråpevasen og Dråpelys har slått an på markedet, og er meget salgbare. Markedet er langt fra mettet, så en videre produksjon av produktet bør fortsette.

Oppsummering og videre planer

Veien videre er noe uklar per dags dato. Dråpen drives ut 2022, av Kirkens Bymisjons egne midler. I løpet 2022 skal prosjektet nøye kartlegges og gjennomgås for å se på hvilke fremtidsutsikter det kan ha. Derfor blir den videre prosessen de neste månedene viktig. Vi vet at Dråpe har et marked som ikke er mettet, at vi kan få til mye salg samt utleie, men klarer vi å få opp produksjonen? Hvilken målgruppe kan vi få inn som kan skape en bedre og mer stabil produksjon? Kan vi klare å få tilskuddsmidler slik at verkstedet kan drives videre, eller finnes det måter vi kan bli mer bærekraftige på?

Prosjektleder

Linn Kari Vikingstad Lie

Detaljer
Program
Helse høst (2018)
Prosjektnavn
Dråpe
Organisasjon
Stiftelsen Kirkens Bymisjon
Beløp Bevilget
2019: kr 650 000, 2020: kr 580 000, 2021: kr 446 000
Startdato
01.01.2019
Sluttdato
30.12.2021
Status
Avsluttet