Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Det ble bosatt 787 flyktninger i Trondheim i 2023. Ankomsttallene er spesielt høye nå på grunn av den pågående krigen i Ukraina. Familier som flykter til Norge, er i en sårbar og krevende livssituasjon. De har ofte med seg tøffe opplevelser fra hjemlandet og fra flukten, og må etter ankomst i Norge lære å kjenne en ny kultur og et nytt språk. Behovet for støtte, veiledning og aktivisering er stort. Å bygge relasjoner og tilhørighet er helt i kjernen av integreringsarbeid, og her er frivilligheten i en unik posisjon. Styrkede sosiale relasjoner kan føre til mindre utenforskap og gi bedre livskvalitet og psykisk helse. Gjennom prosjektet ønsker vi å gjøre overgangen til det norske samfunnet litt enklere for barnefamilier som er nye i Trondheim gjennom aktiviteter som skaper tilhørighet og en mer aktiv fritid. Hovedmålet er å bidra til lokal integrering og inkludering gjennom frivillig innsats, samt styrke retten til lek og fritid for barn og unge, jf. barnekonvensjon art. 31. Delmål i prosjektet er som følger: – nylig bosatte flyktningfamilier blir kjent med tilbud og aktiviteter i nærmiljøet – barna får mulighet til å starte i organiserte fritidsaktiviteter – aktivitetene stimulerer til felleskap, tillit og tilhørighet i lokalsamfunnet, og reduserer risiko for utenforskap
Aktivitet/tiltak/metode
Målgruppen er nylig bosatte flyktningfamilier i Trondheim. Prosjektet bygger på Redd Barnas (RB) erfaringer med integreringsarbeid over mange år, men inneholder også en ny satsning på fritidsworkshop gjennom tverrsektorielt samarbeid (det er nylig etablert et samarbeidsnettverk med frivillige organisasjoner, Flyktningeenheten og NAV med mål om å tilrettelegge for at nyankomne barn kan delta i en fast fritids-/kulturaktivitet). Prosjektet har en helhetlig tilnærming. Med ulike tiltak når vi bredt ut til familier med ulike behov: 1. Tett oppfølging av enkeltfamilier. Familier vil kobles til et frivilligteam med 2-4 frivillige i inntil ett år. De finner på ulike aktiviteter, som turer til loppemarked, biblioteket og parken. De frivillige tilrettelegger for at barna kan starte på organiserte fritidsaktiviteter med god involvering av foreldrene underveis. 2. Gruppeaktiviteter for flere familier. Familier vil bli kjent med aktiviteter og tilbud i nærmiljøet, men som et gruppetilbud og mer lavterskel å delta på. Vi tilrettelegger for språktrening og nye bekjentskap mellom frivillige og familier. 3. Fritidsworkshop i samarbeid med kommunen og fritidsaktører. Familier vil få informasjon om hvordan de kan bli med på fritids- og kulturtilbud i byen. De får opprette gratis lånekort på biblioteket og blir kjent med utstyrssentralen BUA. Familier vil svare på evalueringsskjemaer som er oversatt til ulike språk og tilpasset barn i ulike aldre. Måloppnåelse vurderes også gjennom referater fra frivillige og møter for erfaringsutveksling. Å sikre trygge rammer for barna er en førsteprioritet. Frivillige får opplæring, må levere politiattest, signere etiske retningslinjer, gjennomføre e-læringskurset «tryggere sammen» og delta på førstehjelpskurs. RB har egne standarder for ivaretakelse av personvern som vil benyttes. En utfordring er at målgruppen har sammensatte behov (f.eks. traumer) som kan gjøre relasjonsbygging vanskelig. Frivillige vil få tett oppfølging og faglig påfyll.
Antall deltakere
150
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Prosjektet vil bidra til at nyankomne familier i Trondheim blir kjent med aktiviteter, muligheter og mennesker i deres nærmiljø. Barna vil oppleve mestring, fysisk aktivitet og inkludering gjennom deltakelse på kultur- og fritidsaktiviteter, som er viktig for fysisk og psykisk helse. Direkte resultater: – 15 frivillige har deltatt – 100 barn og deres familier har deltatt, enten med tett oppfølging av et fast frivilligteam, deltakelse på gruppeaktiviteter eller på fritidsworkshop – 2-4 samlinger for frivillige med erfaringsutveksling og faglig påfyll Virkninger på kort sikt: – Familiene blir kjent med tilbud i Trondheim – Familiene får delta på morsomme og lærerike aktiviteter som er gratis – Flere barn deltar på organiserte og uorganiserte fritidsaktiviteter – Nettverksbygging og vennskap med norske frivillige og andre familier – Språktrening Virkninger på lengre sikt: – Barns rett til lek og fritid styrkes – Økt deltakelse i sivilsamfunnet blant målgruppen. Mindre risiko for utenforskap – Økt kultur- og systemforståelse Vi jobber for langsiktige resultater gjennom et bevisst forhold til god foreldreinvolvering. Alle aktivitetene retter seg mot hele familien og skal gi et læringsutbytte også for foreldrene. Vi jobber også for langsiktige resultater ved at frivillige har en viktig rolle som bindeledd opp mot eksisterende fritidstilbud (spesielt organiserte fritidsaktiviteter). For RB sin del gir prosjektet bedre forståelse for mennesker i sårbare livssituasjoner. Vi lærer mer om hvordan vi kan imøtekomme behov på best mulig måte med integreringsarbeid i kommuner. Vi får viktige erfaringer med nye satsninger som fritidsworkshops. De frivillige blir kjent med mennesker de ellers ikke ville truffet og bygger viktig kulturkompetanse.
Plan for gjennomføring
Regionrådgiver vil ha ansvar for koordinering og oppfølging av arbeidet, som innebærer: – Rekruttering, opplæring og veiledning av frivillige – Koordinere rekruttering av familier til gruppeaktiviteter og kobling med frivillige over tid, i samarbeid med Flyktningeenheten – Sikre samarbeidsavtaler med kommunen og andre samarbeidspartnere – Ha løpende kontakt med kommunen, idrettslag, kulturarrangører og andre samarbeidspartnere – Oversikt over fritidstilbud i kommunen (både organisert og uorganisert) – Koordinere arbeidet med fritidsworkshop med partnere – Ha ansvar for fremdriftsplan – Ha hovedansvar for prosjektrapportering i samarbeid med frivillige Frivillige i Redd Barna er de som organiserer og utfører aktiviteter lokalt. Frivillige skal: – Sikre tett oppfølging av enkeltfamilier, introdusere dem for aktiviteter og tilbud i nærmiljøet og tilrettelegge for at barna kan starte i organiserte fritidsaktiviteter – Planlegge, organisere og gjennomføre gruppeaktiviteter – Støttefunksjoner under fritidsworkshop – Følge opp det praktiske arbeidet med budsjett, refusjon og loggføring ifm aktivitetene Samarbeidspartnere skal: – Bistå med rekruttering av familier til aktiviteter – Stille med språktolker ved behov, særlig under første møte mellom frivilligteam og familier som skal få tett oppfølging over tid – God dialog og samarbeid rundt familier med foreldre i introduksjonsprogrammet som er koblet til våre aktiviteter – Dele kunnskap og kompetanse om målgruppens behov – Støtte planlegging og gjennomføring av fritidsworkshop
Sluttrapport
Bakgrunn, målsetting og metode
I 2024 bosatte Trondheim 844 flyktninger. Som nyankommen flyktning lever man i en krevende livssituasjon. Barn som flykter fra sine lokalsamfunn mister den tryggheten som ligger i det å være tilknyttet et nærmiljø, en skole og et sosialt nettverk bestående av familie og venner. Frivilligheten kan spille en viktig rolle i integreringsarbeid gjennom relasjoner og varme menneskemøter som gjør overgangen til det norske samfunnet lettere. Et hovedmål for prosjektet har vært å bidra til lokal integrering gjennom frivillighet, i tillegg til å styrke retten til lek og fritid for barn og unge jf. barnekonvensjon artikkel 31. Delmål i prosjektet har vært: – nylig bosatte flyktningfamilier blir kjent med tilbud og aktiviteter i nærmiljøet – barna får mulighet til å starte i organiserte fritidsaktiviteter – aktivitetene stimulerer til felleskap, tillit og tilhørighet i lokalsamfunnet, og reduserer risiko for utenforskap Prosjektet har hatt en helhetlig tilnærming og bygger på flerårig erfaring med integreringsarbeid gjennom både tett oppfølging av familier (koblingsaktiviteter) og gruppeaktiviteter. Vi har også jobbet med en ny satsning på fritidsworkshop gjennom et tverrsektorielt samarbeid. Samarbeidsaktører her har vært Idrettsrådet, Trondheim bibliotek, Flyktningeenheten, kulturguider og utlånssentralen BUA. Familier har blitt rekruttert til aktivitetene via Flyktningeenheten i Trondheim. Frivillige i Redd Barna har hatt ansvar for planlegging og gjennomføring av aktiviteter.
Gjennomføring
Fire familier har fått tett oppfølging over 6-12 måneder av faste frivilligteam med to-tre frivillige. De har møttes jevnlig for aktiviteter i familienes nærmiljø. Det første møtet har vært hjemme hos familien og med tolk tilgjengelig. Familiene har blitt kjent med bl.a. Leos lekeland, Rush trampolinepark og Juba Juba-festivalen. Tett på-tilnærmingen muliggjør å sette familienes behov og ønsker helt i sentrum av tiltaket. 18 familier har vært med på gruppeaktiviteter som Vitensenteret, grilling, lekeland, Voll gård, teater og kino. Vi har prioritert aktiviteter som familiene selv har ønsket. Gruppeaktiviteter har vært et gjentakende tilbud for de samme familiene gjennom hele prosjektperioden. Familier har fått informasjon om aktiviteter via SMS. De samme familiene har også blitt invitert til ulike familiedager i regi av Redd Barna (et åpent tilbud for alle i byen). Vi har arrangert fritidsworkshoper på bibliotek i to bydeler med en høy andel av nylig bosatte flyktningfamilier. Vi har samarbeidet særlig tett med Idrettsrådet i Trondheim (aktivitetsguider) og Trondheim bibliotek om dette. Ansatte har her har ansatte vært tettere på planlegging og gjennomføring.
Resultater og virkninger
• 10 frivillige har deltatt • 75 barn og 54 foreldre, altså 129 totalt, har vært med på aktiviteter • 2 samlinger for frivillige, bl.a. faglig påfyll om krigen i Gaza Familier som er nye i Trondheim har blitt kjent med et bredt tilbud i nærområdet. De har både fått «utenom det vanlige-opplevelser» og blitt kjent med lavterskeltilbud som de kan benytte seg av i etterkant, som besøksgårder. Barn og foreldre har fått språktrening, nye erfaringer, mestring og utvidet nettverk, som igjen kan gi økt tilhørighet. Familier har også fått informasjon om organiserte fritidsaktiviteter og mulighet til å kobles med aktivitetsguider/kulturguider. Familier har opprettet lånekort på biblioteket og blitt kjent med BUA sitt tilbud om utlån av utstyr. Redd Barna har i prosjektperioden erfart hvor viktige frivillige kan være som bindeledd opp mot eksisterende fritidstilbud i byen. Det har også vært spennende å arrangere fritidsworkshop, da dette er en ny satsning. Vi opplever dette som en god metode for å styrke barns rett til lek og fritid og ønsker å videreføre satsningen. Vi ser også hvor verdifullt det er å samarbeide tett med ulike organisasjoner og instanser i byen ifm integreringsarbeid.