Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Allergiske sykdommer øker stadig og spesielt i den vestlige verden. Allergisk sykdom kan by på store utfordringer både psykisk og fysisk, og ikke minst medfører det store samfunnsøkonomiske kostnader. Å forebygge allergisk sykdom er avgjørende for å hindre at denne utviklingen fortsetter. Helsestasjonene er foreldre og barns første møtepunkt med helsevesenet. I og med at det er i starten av livet at immunforsvaret vårt i stor grad dannes, vil helsestasjoner være et naturlig sted å formidle informasjon om forebygging på, for å kunne gi barnet de beste vilkårene for en frisk start på livet.
Målsetting for prosjektet
Målet med prosjektet er å gi mødre og fedre god informasjon om forebyggende faktorer for allergisk sykdom, for å kunne gi barnet de beste forutsetningene for en frisk start på livet uten allergi, eksem og astma.
Målgruppe
Målgruppen er gravide og nybakte mødre og fedre, men også andre pårørende, helsesøstre, jordmødre og leger som er i kontakt med mor og barn.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
50000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Prosjektgruppen vil sammen med brukergruppen jobbe frem innholdet og designet i brosjyren. Brosjyren vil inneholde enkel og konkret informasjon om hvordan man kan forebygge allergisk sykdom, både astma, allergi og eksem. Brosjyren vil ta utgangspunkt i myndighetenes kostråd for gravide og de nasjonale retningslinjene for spedbarnsernæring. I tillegg vil det bli gitt supplerende og enkel informasjon om forebyggende kostholdstiltak og tiltak som kan gjøres i miljøet (hjemmet) rundt den gravide/nyfødte.
Fremdriftsplan for prosjektet
Januar: Oppstartmøte i prosjektgruppen Januar – august: Utarbeidelse av informasjon til brosjyre, samsnakk med eksperter på områdene September: Layout og design av brosjyre, godkjenning av ferdig brosjyre Oktober: Trykk av brosjyre, utarbeidelse av informasjonsskriv, og publisering av brosjyren på nett. November- Desember: Lansering av brosjyren, markedsføring, utsendelse av noen eksemplarer til alle helsestasjoner. Evaluering og sluttrapport.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Allergiske sykdommer øker i Norge, og byr på utfordringer både psykisk og fysisk, samt medfører store samfunnsøkonomiske kostnader. Å forebygge allergisk sykdom er derfor viktig for å hindre at denne utviklingen fortsetter. Det er avgjørende å starte forebyggingen så tidlig som mulig. Målet med prosjektet var å utvikle en brosjyre som samlet all tilgjengelig informasjon om forebygging av allergisk sykdom, på et sted. Dette for å gi mødre og fedre god informasjon for å kunne gi barnet de beste forutsetningene for en frisk start på livet uten astma, allergi og eksem. Helsestasjonene er foreldre og barns første møtepunkt med helsevesenet, både under svangerskapet og etter fødsel. Helsestasjonen var derfor være et naturlig sted å formidle informasjon om forebygging. Målgruppen for prosjektet var i hovedsak gravide og nybakte mødre og fedre, men også andre pårørende, helsesøstre, jordmødre og leger som er i kontakt med mor og barn under svangerskapet og etter fødsel.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Metode for å måle effekt av brosjyren ble endret fra opprinnelig beskrivelse, på grunn av koronasituasjonen. Det var ikke mulig å være fysisk til stede på helsestasjonene, og det ble derfor gjennomført en digital brukerundersøkelse istedenfor. Dette resulterte i noen færre svar enn hva vi hadde forventet. Men, brukerundersøkelsen, i kombinasjon med tett samarbeid med brukergruppen underveis, viser at vi til tross for denne endringen oppnådde ønsket mål med prosjektet. De som svarte på undersøkelsen oppgav at de fikk den informasjonen de hadde behov for, at den var lett å forstå. at de fikt økt kompetanse om forebygging av allergisk sykdom og at de følte seg kompetente til å iverksette forebyggende tiltak i hjemmet.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
5000
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet ble innvilget i 2018, men ble utsatt et år på grunn av svangerskapspermisjon. Når prosjektet først ble igjangsatt, ble fremdriftsplan overhold og prosjektet ble gjennomført på estimert tid. Prosjektgruppen hos NAAF, bestående av NAAFs rådgivere, utviklet sammen et førsteutkast til brosjyren, før brukergruppen ble koblet på. Gruppen ble satt sammen på bakgrunn av prosjektets målgruppe. Brukergruppen fikk lese tekstforslaget og ble bedt om å svare på spørsmål om innholdet i etterkant. Vi fikk gode tilbakemeldinger på språk, tillitt til avsender, om de opplevde informasjonen som relevant, og hva de eventuelt mente manglet av informasjon. Basert på dette jobbet vi videre med innholdet. Før teksten ble ferdigstilt, ble innholdet kvalitetssikret av to eksterne fageksperter, for å sikre at all informasjon var trygg og i tråd med dagens forskning og retningslinjer. Før design ble godkjent, ble brukergruppen på nytt koblet på for å gi oss innspill på innhold, uttrykk og lesbarhet. Innspillene ble tatt høyde for og brosjyren ble ferdigstilt og trykt opp i november 2020. Brosjyren ble sendt ut per post til alle landets helsestasjoner, og distribuert i alle NAAFs digitale flater.
Resultater og resultatvurdering
Resultatet av utsendelsene til helsestasjonene er vanskelig å måle, men basert på tilbakemeldinger fra helsesykepleiere og jordmødre i etterkant ble brosjyren og innholdet godt mottatt. Det er nærliggende å tro at vi gjennom dette har løftet kompetansen hos helsepersonell, og videre nådd en stor andel av målgruppen. Tall fra NAAFs nettside viser at brosjyren per dags dato er lest av 1054 ulike brukere, og at de til sammen har nær 3000 visninger, noe som tyder på at enkelte av dem har slått opp samme side flere ganger. Dette kan indikere at helsepersonell bruker brosjyren som tiltenkt ovenfor sine brukere, og/eller at de som leser informasjonen finner den nyttig og går tilbake for å lese mer eller vise innholdet til andre. Selv om det er utfordrende å måle resultatet av brosjyren, er vi på bakgrunn av tilbakemeldinger, brukerundersøkelse og målbare tall positive til at vi har nådd målet og at innholdet i brosjyren treffer målgruppen.
Oppsummering og videre planer
NAAF besitter designfilen til brosjyren, og sikrer dermed at den kan oppdateres i fremtiden. Brosjyren vil ligge tilgjengelig på NAAFs nettside og vil promoteres ved relevante anledninger. NAAF tar sikte på å arrangere et webinar om forebygging av allergisk sykdom i 2021. Vi har tro på at vi vil nå en større andel av målguppen med tiden, at informasjonen bidrar til å avlive myter, og at den gir økt kunnskap om forebygging av allergisk sykdom hos målgruppen. Til tross for noen endringer underveis i prosjektet, samt overgått budsjett, er NAAF veldig fornøyd med resultatet.