Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Dårlig inneklima i skoler kan bidra til sykdom og helseplager hos elever og ansatte. Konsekvenser kan være luftveisinfeksjoner, forverring av astma, hodepine, unormal tretthet, tørre og irriterte slimhinner. Alle norske skoler har tekniske installasjoner for romoppvarming og de aller fleste har mekanisk balansert ventilasjon, men installasjonene fungerer ikke alltid slik de skal. Kunnskapen blant enhetsledere og ansatte om betydningen av drift og vedlikehold for å opprettholde godt inneklima er ofte mangelfull. Vi vil utvikle verktøy som kan bøte på dette.
Målsetting for prosjektet
Målsettingen er at prosjektet skal utarbeide en praktisk nettside med beskrivelse av nødvendige gjøremål knyttet til drift og vedlikehold av bygninger og inventar som har betydning for helsen til ansatte og elever. Verktøyet skal være fritt tilgjengelig for alle skoler i Norge.
Målgruppe
Ledere i skoler, ansatte innen støtteapparatet (vaktmester og renholder), FAU/SU, elever og foreldre
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
500000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Utvikle web-basert verktøy basert på kjent kunnskap om sammenheng mellom bygning, helse og inneklima. Dette skal bygge videre på Larvik-modellen som ble utviklet for en del år siden for Larvik kommune. Videre skal verktøyet gi praktiske innspill til hvordan systematisk drift og vedlikehold kan brukes til å bedre og opprettholde godt læringsmiljø og god helse i skoler og barnehager. Dette inkludere også kravspesifikasjon for bestilling av drifts- og vedlikeholdsavtaler. Verktøyet prøves ut i noen utvalgte pilotskoler. Verktøyet vil bli introdusert for skoleledelsen med avtale om at det skal tas i bruk. Etter en viss periode skal resultatet som er oppnådd ved pilotskolene evalueres. Dette gjøres gjennom intervjuer av enhetens ledelse og elever og foreldre. På basis av evalueringen justeres og forbedres verktøyet før endelig versjon lanseres. Verktøyet gjøres tilgjengelig på naaf.no. For å gjøre det lettere tilgjengelig for kommunene blir det innarbeidet omtale og lenker blant annet hos nettsiden til KS.no. Verktøyet vil bli tilgjengelig på nettsiden Fysisk læringsmiljø som driftes av Utdanningsdirektoratet. Det utarbeides også en sluttrapport som summerer opp de resultater som er oppnådd.
Fremdriftsplan for prosjektet
K1, 2019 Oppstart og kontrakt K2, 2019 Etablere prosjektplan og arbeidsgruppe. Starte detaljplanlegging av innhold i verktøy. K3, 2019 Rekruttere pilotskoler. Ferdigstille verktøyet. K4, 2019 og K1 2020 Utprøving av verktøyet i pilotenheter K2 og K3, 2020 Evaluering av verktøy og metoder med basis i erfaringer og tilbakemeldinger fra pilotskoler og barnehager. Utføre forbedringer av verktøyet K4, 2020 Formidling og sluttrapportering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målsettingen er at prosjektet skal utarbeide en praktisk nettside med beskrivelse av nødvendige gjøremål knyttet til drift og vedlikehold av bygninger og inventar som har betydning for helsen til ansatte og elever. Verktøyet skal være fritt tilgjengelig for alle skoler i Norge. Målgruppen er ledere i skoler, ansatte innen støtteapparatet (vaktmester og renholder), FAU/SU, elever og foreldre. Bakgrunnen for prosjektet: Dårlig inneklima i skoler kan bidra til sykdom og helseplager hos elever og ansatte. Konsekvenser kan være luftveisinfeksjoner, forverring av astma, hodepine, unormal tretthet, tørre og irriterte slimhinner. Alle norske skoler har tekniske installasjoner for romoppvarming og de aller fleste har mekanisk balansert ventilasjon, men installasjonene fungerer ikke alltid slik de skal. Kunnskapen blant enhetsledere og ansatte om betydningen av drift og vedlikehold for å opprettholde godt inneklima er ofte mangelfull. Vi vil utvikle verktøy som kan bøte på dette.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Planen var formidling av idebank på NAAFs websider. Grunnet ny nettside er dette ikke mulig. Prosjektmedarbeider i NAAF har benyttet deler av den utviklede metoden i ulike kurs for målgruppen. Dette har gitt prosjektet nyttige tilbakemeldinger parallelt med utviklingen av prosjektet. Dette har vært med å sikre brukermedvirkningen. Oslobygg, NILU, NTNU og NAAF har fått tildelt et IPO-prosjekt fra Forskningsrådet hvor inneklima og brukermedvirkning er sentralt. Metode og verktøy som er utviklet i FDV i skoler – viktig for helse og læringsmiljø vil inngå som en del av dette forskningsprosjektet. Resultater fra FDV i skoler vil få effekt ved at det vil inngå som en del av Digg min skole som gjennomføres i noen skoler i Oslo og Volda kommune. FDV i skoler vil få en sentral rolle i brukerorientert forvaltningssystem (BOF) som utvikles for bruk i skoler av prosjektet Digg min skole. Vi anser at ved denne videreutviklingen og formidlingen så er effektmålene oppnådd.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
25000
Prosjektgjennomføring/Metode
Det er utarbeidet praktisk kunnskapsgrunnlag om forvalting, drift og vedlikehold (FDV), inneklima og helse for driftere, skoleledelse, byggeiere og brukere av skoler. Grunnlaget beskriver de fem miljøområdene som utgjør inneklimaet samt tekniske installasjoner og bygningstilstandens innvirkning på inneklimaet. Det er lagt vekt hvordan brukere og driftere i samhandling kan bedre inneklimaet innenfor begrensede økonomiske rammer. Med bakgrunn i praktisk erfaring og innhenting av kunnskap er det utarbeidet en idebank som beskriver 14 ulike FDV-problemområder som kan (ut)bedres av driftere og brukere. For hvert av disse 14 er det flere underpunkter, til sammen 87. I fire skoler er gåtur med dialog utprøvd. Det vil si at en gruppe går gjennom bygningsmassen sammen, og dokumenter forhold av betydning for FDV og inneklima. I de samme fire skolene er det utført intervjuer av sentrale personer for FDV. For de fire skolene ble det utarbeidet tilbakemeldinger i form av PDF-presentasjoner. Maler for gåtur og intervju er vedlagt i rapport Alle punkter ovenfor er dokumentert i rapport.
Resultater og resultatvurdering
Rapport med praktisk kunnskapsgrunnlag om FDV, inneklima og helse for er utarbeidet. Miljøområdene som utgjør inneklimaet, tekniske installasjoner og bygningers virkning på inneklimaet er beskrevet. Det er lagt vekt hvordan brukere og driftere i samhandling kan bedre inneklimaet innenfor eget budsjett. Idebanken beskriver 14 ulike problemområder som kan bedres av driftere og brukere. For hvert område er det underpunkter, til sammen 87. Punktene inneholder problembeskrivelse, forslag til tiltak og konsekvenser av ikke å gjennomføre tiltak. I fire skoler er gåtur med dialog utprøvd. En gruppe gikk sammen og dokumenterte forhold av betydning for FDV og inneklima. I de samme skolene er det utført intervjuer av sentrale personer. Maler for gåtur og intervju utarbeidet. Det ble det utarbeidet tilbakemeldinger i form av PDF-presentasjoner. Skolene hadde vanskelig for å samle personalet for tilbakemelding. Videreformidling pågår i nasjonale nettverksmøter for personer med ansvar for FDV.
Oppsummering og videre planer
Tilbakemeldinger fra kurs og seminar er at metoder og verktøy som er utviklet i prosjektet er noe som kommunene vil ha nytte av. Det er nyttig fordi det utviklede verktøyet inneholder enkle og gjennomførbare tiltak som ikke behøver å koste penger. Prosjektet Digg min skole, finansiert av Forskningsrådet, har etterspurt om metode og verktøy kan innarbeides i prosjektet. Prosjektpartnere i Digg min skole er blant annet Oslobygg, Volda kommune, NILU, NAAF og NTNU. For NAAF vil verktøyet bli benyttet når de gjennom inneklimarådgivning skal gi råd til skoleeiere, ansatte på skolen og FAU/SU.