Ferieaktiviteter MASK

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Alle barn og unge har rett til å delta i fritidsaktiviteter uavhengig av økonomisk situasjon i familien. Det er dessverre slik at det er nettopp barn fra familie med dårlig råd som ikke deltar i fritidsaktiviteter per i dag. Mortensrud-Aker Sportsklubb, også omtalt som MASK, ligger i en utsatt bydel Søndre Nordstrand i Oslo. Her finner vi mange sårbare barn og unge fra familier med minoritetsbakgrunn og med lav betalingsevne. Mortensrud-Aker Sportsklubb tar dette samfunnsansvaret på alvor og bidrar med sin rolle til den grad det er mulig. Vi ønsker å gi barn og unge et tilbud om å drive med idrett i skolens ferie samt en gevinst for innsats i form av mulighet til å bli med på utflukter til attraksjoner uavhengig av den økonomiske situasjonen i familien. Vi søker i år midler til å arrangere utflukter som ikke dekkes av andre midler vi får for å arrangere ferieaktiviteter. Slike utflukter er attraktive for målgruppen og motiverer til deltakelse i idrettsaktiviteter som klubben arrangerer og bli medlem av klubben. Vi ønsker ikke at noen barn og unge skal ha den opplevelsen i skoleferien at de ikke har mat på bordet eller ikke har aktivitet å holde på, eller ikke kan besøke en venn fordi det går utover budsjettet til familien dersom vennen ønsker å komme tilbake på besøk igjen.

Aktivitet/tiltak/metode

I løpet av året vil vi arrangere en utflukt per uke i skolens ferie. Det vil skje hovedsakelig på fredager på slutten av uke. I sommerferie vil vi arrangere en utflukt per uke i 8 uker. Det blir total 12 utflukter i løpet av året. Eksempler på dags utflukter er å dra på kino, rush, bowling, tusenfryd, skogsturer mm. Vi regner med å nå fram til minst 100 unike brukere til disse utfluktene. Ungdommer som ledere og ansvarlige på utflukter sammen med frivillige voksne. Vi vil gi ungdommer mulighet til å tjene litt lommepenger for å ha gjort en formidabel jobb som ansvarlige for viktige tiltak. Vinterferie 2023: Fredag 24. Februar, Tur til Megafun. Antall barn: 50 Påskeferie 2023: Fredag 07. April, Tur til Rush Trampoline park. Antall barn: 50 Sommerferie 2023: Uke 26: Fredag 30.06. Bowling. Antall barn og unge: 80 Uke 27: Fredag 07.07. Østfold badet. Antall barn: 60 Uke 28: Fredag 14.07. Symra Kino. Antall barn: 30 Uke 29: Fredag 21.07. Tusenfryd. Antall barn og Unge: 80 Uke 30: Fredag 28.07. Tur til Jump Yard. Antall barn: 50 Uke 31: Fredag 04.08. Tur til nærområdet med vannaktiviteter mm. Antall barn 80 Uke 32: Fredag 11.08. Megafun. Antall barn: 50 Uke 33: Fredag 18.08. Skogstur med avslutning og Grillfest Høstferie 2023: Fredag 06.10. Jumpyard. Antall barn: 50 Juleferie 2023: Tur til Megafun. Antall barn: 60 Vi vil tallfeste resultatene. Antall barn som deltar i aktivitet, antall timer aktivitetene holdes, antall dager til gjennomføring og antall barn som begynner i klubb etter deltakelse i ferieaktiviteter. Vi vil også ha tett dialog med foreldrene og kommunisere klart og tydelig med dem. Utfordringer vi regner med er blant annet språk problematikken. Dette kan løses ved at vi har mange nasjonaliteter i klubben. Ikke nok frivillige hver gang kan også være en utfordring, da ber vi om hjelp fra andre idretter. Prisøkning. Alt blir dyrere og midlene holder ikke ut. Vi vil prøve å gjøre best ut av situasjonen og fokusere mye på frivillighet og dugnad.

Antall deltakere

100

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Vi forventer at tilbud om utflukter og turer i tillegg til attraktiv tilbud om idrett og fysisk aktivitet til barn og unge i skolens ferie, der vi også serverer gratis lunsj vil være et veldig godt alternativ å velge for målgruppen. Det vil gi oss økt deltakelse i forhold til årene som har vært. Der alene idrett over flere uker ikke klarte å holde på deltakere og det var variert deltakelse gjennom sommerferie for eksempel. Vi forventer også at vi i klubb styret og administrasjon skal kunne bruke anledninger til å bli bedre kjent med deltakere og bygge relasjoner. Denne målgruppen er så sårbar at det er viktig å gi dem forbilder og personer de kan henvende seg til når de står overfor vanskelige situasjoner og er usikre på valgene sine. Vi viser dem tilstedeværelse og forståelse, vi lytter til dem og tilrettelegger for dem på deres premisser. Det gjør at de tidligere har vist at de savner å være hos oss, vi får varme klemmer og hører at de er glad i oss. Det er tryggheten de føler hos oss som vi ønsker de skal vokse opp med. Det er samme trygghet vi ønsker å bygge med ungdommer også. Det gjør vi gjennom å tilby dem jobb i trygge omgivelser samtidig som vi har et aktivitetstilbud for dem i nærmiljøet. Når de føler seg lagt merke til og verdsatt så stoler de på klubben som gjør alt for dem. Det er den viktigste virkningen vi ønsker å oppnå. Grad av tillit til oss som klubb og oppfylle forventning av å være tilstede for dem.

Plan for gjennomføring

Megafun: Planlegging og forberedelser uke 5-6. (Prosjektleder, leder, ungdommer) Markedsføring, rekruttering og påmeldinger (prosjektleder, frivillige) uke 7. Gjennomføring uke 8. (Prosjektleder, leder, teamleder og ungdommer) Rapportskriving uke 9. (Prosjektleder). Rush Trampolinepark: Planlegging og forberedelser uke 10-11. (Prosjektleder, leder, ungdommer) Markedsføring, rekruttering og påmeldinger uke 12-13. (prosjektleder, frivillige) Gjennomføring uke 14. (Prosjektleder, leder, teamleder og ungdommer) Rapportskriving uke 15. (Prosjektleder). Sommerferie turer: Planlegging og forberedelser uke 12-21. (Prosjektleder, leder, ungdommer) Markedsføring, rekruttering og påmeldinger Fra uke 21. (prosjektleder, frivillige) Gjennomføring uke 26-33. (Prosjektleder, leder, teamleder og ungdommer) Rapportskriving fra uke 34. (Prosjektleder) Jumpyard: Planlegging og forberedelser uke 36-37. (Prosjektleder, leder, ungdommer) Markedsføring, rekruttering og påmeldinger uke 38-39. (prosjektleder, frivillige) Gjennomføring uke 40. (Prosjektleder, leder, teamleder og ungdommer) Rapportskriving uke 41. (Prosjektleder) Megafun: Planlegging og forberedelser uke 46-47. (Prosjektleder, leder, ungdommer) Markedsføring, rekruttering og påmeldinger fra uke 48. (prosjektleder, frivillige) Gjennomføring uke 51. (Prosjektleder, leder, teamleder og ungdommer) Rapportskriving uke 52. (Prosjektleder)

Sluttrapport

Bakgrunn, målsetting og metode

Dette prosjektet ble igangsatt for å gi målgruppen muligheter til opplevelser som de ellers ikke hadde hatt mulighet til. Målgruppen vår har gjennom hele prosjektet vært barn og unge som ikke har anledning til å dra på ferie i skolens ferier eller bruke attraksjoner i Norge grunnet familiens trange økonomi. Vi har nådd fram til målgruppen i stor grad. Vi har brukt sosiale medier for å markedsføre tiltaket. Vi har hatt tilbud om gratis ferieaktiviteter uten at man er medlem av klubben. Noe som gjør at alle har hatt mulighet til å delta. Det har heller ikke vært et krav om medlemskap etter å ha vært med aktiviteter. Vi har oppnådd målet med inkludering i stor grad.

Gjennomføring

Dette var et populært prosjekt i alle skolens ferier der vi fikk tatt med barn på tur til Megafun, JumpYard, Østfoldbadet, tusenfryd, kino, bowling og Rush trampolinepark. Vi fikk med målgruppen som ikke var interessert i fysisk aktivitet eller organisert idrett, men som kun var interessert i å sosialisere seg med jevnaldrende og manglet et tilbud i ferier. Tilbud om å bli med på tur kombinert med gratis lunsj og deltakelse i aktivitetene resten av uken var kjempe populært. I samarbeid med deltakere gjorde vi noen små justeringer underveis og endret par tursteder. Vi er kjempe takknemlige til prosjektleder ved NIF for veiledning og rask svar på forespørsler. På enkelte aktiviteter fikk vi flere enn antatt, nesten dobbelt så mange barn delta og det syntes vi var viktig for å inkludere alle så ingen følte seg utenfor. Dette valget har hatt kjempepositiv virkning på resultat delen. Vi fikk anledning til å inkludere mange frivillige foreldre og bli kjent med mange nye. Foreldre foreslo å droppe tur i siste uken av sommerferien og ha en sosial dag med barna slik at de kunne huske avslutningen tilknyttet klubben. Målet var å forberede til skikkelig idrett oppstart i klubben etter sommer.

Resultater og virkninger

Da vi søkte prosjektet, regnet vi med å få inkludert flere barn og unge enn de vi har hatt tidligere. Vi har som regel alltid i hver skolens ferie rundt 80 deltakende barn i ferieaktiviteter. Det kommer også fram i vår søknad da vi opprinnelig søkte om å ta med maks 80 barn på utflukter. Når vi derimot annonserte ferieaktiviteter i 2023 og turer vi planla så fikk vi 188 påemldinger i sommer men når man åpnet dørene så kom det mange flere som ikke hadde meldt seg på aktiviteter. Vi endte opp med total 262 barn som deltok i sommerferie aktiviteter hos oss gjennom sommerferien. Det ble oppnådd flere mål gjennom sommerferien pga aktivitetene vi holdt i hele ferien. Det beste resultatet som vi er kjempestolte over er at vi har etter ferien 7 barnelag i Innebandy som deltar i minirunder, vi har et guttelag som spiller aktivitetsserie, et jentelag som spiller seriespill. Flere jenter inn i cricket- jentelaget vårt og veldig mange unge gutter som bruker åpen hall-tilbudet i helgen. Dette hadde ikke vært mulig om vi ikke hadde hatt åpne ferieaktiviteter der alle som ikke er medlemmer også har mulighet til å delta og bli kjent både med oss i klubben og det trygge miljøet for barn hos oss.

Prosjektleder

Sonia Chaudhry

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Ferieaktiviteter MASK
Organisasjon
Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité
Beløp Bevilget
2023: kr 400 000
Startdato
12.02.2023
Sluttdato
31.12.2023
Status
Avsluttet