Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Munn- og halskreftpasienter har større risiko for å isolere seg etter behandling, sammenlignet med andre grupper. Dette er fordi mye identitet knyttes til ansiktet, munn og språk, og når disse blir endret kan det være krevende for mange å forholde seg til det. Vi vet at det derfor er mange i vår målgruppe som vi ikke når, fordi de kvier seg for å dra ut, og denne informasjonsserien vil dermed være en ekstra god ressurs for denne gruppen, i tillegg til de øvrige munn- og halskreftpasientene.
Målsetting for prosjektet
Vårt mål er å lage 10 gode, seervennlige, interessante, informative og nyttige informasjonsfilmer, som vil være en ressurs for hode- og halskreftpasienter i mange år fremover. Gjennom disse filmene kan de svar på mye av de spørsmålene de lurer på, samt få en følelse av å ikke være alene.
Målgruppe
Målgruppen er de 800 menneskene som årlig behandles for hode- og halskreft, samt de over 7000 som har vært gjennom denne sykdommen.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
5000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
I prosjektbeskrivelsen står det utfyllende informasjon om dette. Vi skal lage ti episoder med følgende overskrifter: 1) Orale bivirkninger, hvordan unngå dem og hva gjør jeg hvis de oppstår? 2) Opprettholdelse av en så optimal munnhelse som mulig etter behandling – hvorfor og hvordan. 3) Angst knyttet til mat og sosiale settinger – håndtering og mestring. 4) Hvordan sikre et godt kosthold som hode- og halskreftoverlever? 5) Hyperbar oksygenbehandling – hva er det, og hva hjelper det for? 6) Seksualitet, samliv og kommunikasjon. 7) Logopedi – hva, hvorfor og hva man oppnår. 8) Hvilke langtidsseneffekter bør man være oppmerksom på som munn- og halskreftoverlever? 9) Rettigheter og refusjonsordninger. 10) Hvordan ivareta seg selv som pårørende for en med munn- og halskreft? Hver episode vil inneholde informasjon fra en fagperson, som rekrutteres fra vårt omfattende nettverk, samt informasjon fra en tidligere pasient. Innspilling med fagperson gjøres i en studiosetting, med en intervjuer; innspilling med pasienten gjøres i en mer hverdagslig setting, også med en intervjuer. Etter redigering og klipping av innspillingene, vil disse legges samlet på en nettside. Denne nettsiden markedsføres ut til alle aktuelle parter.
Fremdriftsplan for prosjektet
Prosjektgruppen vil møtes på høsten for å avklare bidragsytere. Disse kontaktes samtidig som man går ut med et innspillsskjema for å få tilbakemelding fra brukergruppen. Samtidig begynner man også rekruttering av pasienter til innspillingene. Innen årsslutt har prosjektgruppen avklart innhold for hver episode og på starten av nyåret begynner innspilling. Markedsføring settes i gang, med en lanseringsdato. Filmene klargjøres og lanseres i mai.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Hovedmålsettingen for prosjektet var å lage 10 informasjonsfilmer av høy kvalitet som er informative og seervennlige, og som kan brukes som en ressurs for hode- og halskreftpasienter i mange år fremover. Gjennom disse videoene vil denne pasientgruppen få svar på mange spørsmål knyttet til livet etter kreftbehandling. Hovedmålgruppen for videoserien er personer som er blitt behandlet for kreft i hode- og halsområdet, og som ønsker informasjon som kan hjelpe dem ivareta deres livskvalitet etter endt kreftbehandling. Munn- og halskreftpasienter har ofte større risiko for å isolere seg etter behandling sammenlignet med andre grupper. Dette er fordi mye identitet knyttes til ansiktet, munn og språk, og når disse endres kan det være krevende å forholde seg til. Vi vet at dette er en målgruppe vi ikke når like godt, fordi de kvier seg for å delta på foreningens arrangementer. Denne videoserien vil derfor være en god ressurs for denne gruppen, i tillegg til øvrige aktuelle pasienter.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Produksjonen av videoene har vært vellykket, og de 10 episodene ligger nå ute på vår nettside https://www.munnoghalskreft.no/livetetterkreften/. Videoene er av høy faglig- og produksjonsmessig kvalitet, takket være fagekspertene og mediekontaktene vi samarbeidet med i prosjektet. Hver av videoene er ca. 20-30 min. lange. Vi har så langt mottatt mange gode tilbakemeldinger fra de fagpersonene, pasientene og pårørende som vi har delt videoene med. Blant annet ble videoene nylig presentert på foreningens årlige fagdag «Munn- og halskreftdagen» (ca. 150 deltakere) til gode tilbakemeldinger. I tillegg lanserte vi videoene på foreningens Landskurs 2024 og har presentert de på lokallagsmøter, der vi også har mottatt gode tilbakemeldinger på faglig kvalitet og produksjon.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
1230
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektmidlene ble innvilget av Stiftelsen Dam våren 2022, men prosjektarbeidet ble utsatt pga. manglende ressurser. I perioden våren 2022 – tidlig 2024 utformet prosjektgruppen innhold og konsept, og innhentet fageksperter og pasienthistorier. I januar 2024 ferdigstilte prosjektgruppen planer for innhold og konsept samt bekreftet deltakere. I februar 2024 tegnet prosjektgruppen avtaler med Scooter Media og journalist Sølve Stang for videoproduksjon og intervjuer-rollen i videoene. Plan for gjennomføring av innspillingene ble utarbeidet i perioden februar-april 2024. Innspilling av videoene startet i begynnelsen av mai 2024 og ble ferdigstilt av Scooter Media i juni. Videoene ble lansert på foreningens Landskurs 2024. Siden har videoene blitt lastet opp som podcast på Spotify. Disse har blitt promotert på våre nettsider og sosiale medier, f.eks. i en sommerkampanje på våre sosiale medier og under Pårørendedagen 22. september. I tillegg har serien blitt presentert på div. arrangementer som foreningen har arrangert i år. Foreningen har produsert flyers med QR-lenke til filmserien som har blitt distribuert til sykehus, spesialisttjenester og foreningens helsekontakter.
Resultater og resultatvurdering
Siden lansering av videoene i juni 2024 har vi fått ca. 1030 seere på Youtube. I tillegg har vi fått ca. 40 lyttere på Spotify-podcasten opprettet med prosjektet. Podcasten består av lydinnspillingen fra læringsvideoene. I prosjektsøknaden satte vi mål om å nå ca. 5000 personer totalt. Dette inkluderer også antall personer vi ønsker å nå i årene fremover. I prosjektbeskrivelsen satte vi opprinnelig mål om å nå minst 200 innen prosjektperioden utløper. Dette klarte vi å nå godt innenfor prosjektperioden. Vi anser 5000 personer som et realistisk mål fremover, da videoene skal brukes av foreningen i mange år fremover. I tillegg skal vi ut året 2024 dele videoene til våre medlemmer og øvrige publikum på sosiale medier og i medlemsbladet vårt. Videre innhenter foreningen fortløpende tilbakemeldinger fra de fagpersonene, pasientene og helsekontaktene som vi så langt har presentert videoserien til. Vi har så langt mottatt positive tilbakemeldinger på både faglig kvalitet og god videokvalitet.
Oppsummering og videre planer
Foreningen anser prosjektet som vellykket, da både vi og våre målgrupper er fornøyde med innholdet og kvaliteten på videoserien. Vi forventer disse blir brukt som en ressurs i mange år fremover for å bistå pasienter. Videre deler vi videoserien i en kampanje som vi utfører ut året og inn i neste år. Der presenterer vi episoder av serien i medlemsbladet vårt, samt profilerer enkelte episoder på sosiale medier utover høsten. I tillegg fortsetter vi å presentere videoene på fremtidige arrangementer. Vi ønsker å fortsette å rette oppmerksomhet mot videoene, så de når ut til et større publikum.