Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Folkehøgskolene bør være til for alle. Regjeringen jobber med forslag til ny lovgivning knyttet til folkehøgskolene. Et av temaene der er tilgjengeligheten for funksjonshindrede. Til tross for en offentlig utredning som foreslår klare krav til universell utforming direkte i loven har regjeringen laget et høringsutkast som ikke vil stille sterkere krav. Norges Handikapforbund har erfaring med ungdom som får avslag på folkehøgskolesøknader fordi skolene ikke er tilgjengelige for alle, men det finnes ingen skikkelig oversikt over tilstanden i skolene, hvilke som er tilgjengelige og hvilke som ikke er det. Flere skoler oppgir å være delvis tilgjengelig uten at det fremkommer hvilke tilbud tilbud eller fasiliteter som ikke gis et fullverdig tilbud for elever med ulike funksjonsnedsettelser. En skikkelig oversikt over dette er viktig for ungdom som har lyst til å gå på folkehøgskole, men vil også kunne være direkte til nytte når Stortinget skal behandle ny Folkehøgskolelov, sannsynligvis i løpet av 2025. Målsetningen er at prosjektet både skal ha en rent praktisk side, ved å gi funksjonshindrede informasjon om hvilke valgmuligheter som finnes, og politiske myndigheter informasjon om hvordan manglende krav gir lavere tilgjengelighet.
Aktivitet/tiltak/metode
Vi kartlegger alle landets folkehøgskolers status knyttet til universell utforming, for å gi funksjonshemmede bedre grunnlag for å søke folkehøgskole og for å påvirke den pågående prosessen med ny lov om folkehøgskoler. Målgruppen er flerdelt. Den fremste er unge med funksjonshindringer som kunne tenke seg et opphold på folkehøgskole, og som i dag møter hindringer og diskriminering. Den andre målgruppen er folkehøgskolene selv, som trenger kunnskap og bevisstgjøring. Den tredje målgruppen er beslutningstakere som, sannsynligvis våren 2025, skal behandle ny lov om folkehøgskoler. Måloppnåelsen kan måles ved (1) informasjonsproduktet som skal lages, (2) responsen fra folkehøgskolene og (3) responsen fra det politiske miljøet. Utfordringen her er knyttet til om folkehøgskolene er enkle å samarbeide med, og om de er kompetente til å svare godt på våre undersøkelser. I tillegg vil prosessen med å faktisk få til forbedringer i lovgivningen hvile veldig på partienes forståelse av saken, og vilje til prioritering. Vi mener kunnskapsgrunnlaget som prosjektet vil samle kan ha god effekt.
Antall deltakere
0
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Prosjektet vil gi funksjonshindrede, særlig ungdom, informasjon om hvilke skoler som er universelt utformede, og vil gjøre det enklere å kunne ta informerte valg om søknad om plass på folkehøgskole. I tillegg vil prosjektet danne kunnskapsgrunnlag som skal brukes direkte i den kommende behandlingen av ny folkehøgskolelov, for å utfordre regjering og Stortinget direkte på å kreve universell utforming av folkehøgskolene. Dette skjer gjennom at vi helt konkret kan vise fram hvor mange av skolene som er helt umulige å gå på for elever og ansatte som bruker rullestol, samt eksempler på god og dårlig praksis. Vi vil også se på muligheten til å melde enkeltskoler til diskrimineringsnemnda der det viser seg at det er mulige brudd på eksisterende lovgivning. Samtidig er det vårt mål å vise fram gode eksempler, for å gi inspirasjon til folkehøgskoler som vil ta tak i diskriminerende praksis, og gjøre skolen mer kompetente til å gi riktig og relevant informasjon om tilbud og fasiliteter.
Plan for gjennomføring
Vi tenker å leie inn en ressurs for å gå gjennom alle folkehøgskolene i landet. Det skjer gjennom undersøkelser av nettsider, og gjennom direkte kontakt med skolene. Selv om det ikke er veldig mange folkehøgskoler er dette et tidkrevende arbeid, fordi vi må forsikre oss om at skolene skjønner hva de svarer på, og at svarene er reelle. Når kartleggingen er gjennomført, systematiserer vi resultatene og vi tenker å besøke noen av de folkehøgskolene som ser ut til å være de beste eksemplene på universell utforming. Dette for å dokumentere hvordan universell utforming best kan ivaretas, slik at vi kan gi tips og inspirasjon til andre skoler.