For barn: Lær tegnspråk på TV/nett!

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

De fleste hørselshemmede barn som bruker tegnspråk er integrert i nærskoler, og er som regel de eneste i sitt nærmiljø som bruker tegnspråk. Hvis andre barn i deres nærmiljø kunne tegnspråk, ville det kunne bedre deres grad av inkludering i skole/barnehage. På 80-tallet ble det sendt tegnspråkkurs på TV, som “Tegn er språk” – men vi har ikke tilsvarende tilgjengelig idag. Idag har vi mulighet for å lage filmserier som kan distribueres via nett (og likevel mulig å se på TV’en i stua akkurat som før med vanlig fjernsyn). Det fins ikke noe kurs for norsk tegnspråk tilpasset BARN på nett.

Målsetting for prosjektet

Utvikle en filmserie som kan sees av både døve og hørende, men som primært er produsert spesifikt mot hørende barn i den hensikt å lære hørende barn å kommunisere med døve barn. Det skal egne seg for fellesvisning. Målet er å bidra til økt inkludering av døve/hørselshemmede barn i sitt nærmiljø.

Målgruppe

Effektmålgruppe: Hørselshememde barn. Resultatmålgruppe: Hørende barn, og også hørselshemmede barn og deres familie/nettverk.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

250000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Vi vil lage en filmserie som distribueres digitalt (youtube, web, nedlasting, sosiale medier+++), som kan brukes til å lære hørende barn tegnspråk. Dette i form av film som tar sikte på å underholde barn, samtidig som de lærer tegnspråk. Vi kan la oss inspirere av f.eks. “Lesekorpset” på NRK hvor barn lærer bokstaver og lesing på en morsom måte, og andre gode barne-TV serier. Målet er å lage underholdning for barn hvor hørende barn lærer tegnspråk, og de barna som allerede kan tegnspråk (f.eks. hørselshemmede barn) kan se det som ren underholdning. Barn som lærer tegnspråk og er for små til å lese undertekster har nesten ikke noe tilbud på TV, så dette alene vil være et kjærkomment tilskudd for denne gruppen. Prosjektet gjennomføres som en filmproduksjon, i samarbeid med prosjektgruppe (inkludert tegnspråklig pedagog) og med barn både foran og bak kamera (fokusgruppe). Vi vil legge stor vekt på god distribusjon og tilgjengelighet – alle skal vite om filmserien, og du skal kunne se den overalt og laste ned på alle mulige enheter. Inkludert din egen TV på stua og i klasserommet på skolen.

Fremdriftsplan for prosjektet

1.halvår 2017: Utvikling av konsept, research, manus, design++ 2. halvår 2017: Planlegge opptak, casting, finne locations, lage produksjonsplan, sette sammen opptaksteam 1. halvår 2018: Postproduksjon (ferdigstilling), legge materialet på nett, lage webside, konti i SoME m.m. 2. halvår 2018: Distribusjon og markedsføring, som vil foregå systematisk og planmessig gjennom hele høsten. Sluttrapport og NDF tar videreføringsansvar.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Målsetting: Utvikle en filmserie som kan sees av både døve og hørende, men som primært er produsert spesifikt mot hørende barn i den hensikt å lære hørende barn å kommunisere med døve barn. Det skal egne seg for fellesvisning. Målet er å bidra til økt inkludering av døve/hørselshemmede barn i sitt nærmiljø. Effektmålgruppe: Hørselshemmede barn. Resultatmålgruppe: Hørende barn, og også hørselshemmede barn og deres familie/nettverk. Bakgrunn: De fleste hørselshemmede barn som bruker tegnspråk er integrert i nærskoler, og er som regel de eneste i sitt nærmiljø som bruker tegnspråk. Hvis andre barn i deres nærmiljø kunne tegnspråk, ville det kunne bedre deres grad av inkludering i skole/barnehage. På 80-tallet ble det sendt tegnspråkkurs på TV, som “Tegn er språk” – men vi har ikke tilsvarende tilgjengelig idag. Idag har vi mulighet for å lage filmserier som kan distribueres via nett.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi har fått gode tilbakemeldinger på at filmserien er blitt tatt aktivt i bruk i klasser rundt omkring i landet. Før lansering lot vi seks klasser i grunnskolen rundt i landet (utenfor de største byene) teste ut materiellet, med en lærerveiledning. Tilbakemeldingene tilsier at barna likte filmserien, og at det bidrar til bedre inkludering. Vi kan ikke måle direkte effektmål (at hørselshemmede barn blir bedre inkludert) men tilbakemeldingene tyder på at prosjektet har truffet målgruppen og er i faktisk bruk, dette er en indirekte mål på effekt. Både lærere, foreldre og hørselshemmede selv har gitt uttrykk for at dette er noe som hjelper dem.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

30000

Prosjektgjennomføring/Metode

Produksjon av en filmserie for å lære mer om tegn og kommunikasjon med døve. Distribusjon gjennom direkte kontakt med målgruppemiljø (skoler med hørselshemmede barn), “pilotgruppe” med 6 klasser som bruker materiellet. Deling via sosiale medier, både produsentens kanaler, Døveforbundets kanaler og via TV2 Elevkanalen.

Resultater og resultatvurdering

Vi laget et aktivitetsopplegg for bruk i grupper (klasser i barneskole eller andre sosiale grupper feks familie, idrettslag, venneflokk m.m.). Vi fant ut underveis i prosjektet at vi trengte å utforme dette som et aktivitetsopplegg og å knytte oss nærmere til “ekte” skoleklasser for å få til riktig form på opplegget. Derfor laget vi også en lærerveiledning som også kan lastes ned der filmene er lagt ut. Kontakt med målgruppen (lærere og elever) var i tråd med prosjektbeskrivelse. I prosjektbeskrivelse stod det også at barna skulle delta i prosjektet – både foran og bak kamera. Vi hadde to tegnspråklige programledere som er i ungdom/videregående skole alder, hvor den ene er døv og den andre er en hørende som kan tegnspråk (har døve i familien). Bak kamera deltok elever fra seks barneskoleklasser i utprøving og tilbakemelding med sine lærere. Et viktig poeng i søknad var at materiellet skulle være permanent tilgjengelig. Det er det nå på tegn.tv, og ligger også på TV2 Elevkanalen.

Oppsummering og videre planer

Vi anser prosjektet som vellykket i tråd med prosjektmålet, og det er gledelig at materiellet er i TV2 Elevkanalen som del av et generelt pedagogisk tilbud. Dette gir en distribusjon som når bredere enn “bare” innenfor tegnspråkmiljøet/pårørende. Prosjektet ble forsinket i forhold til fremdriftsplan, fordi det viste seg svært tidskrevende å finne klasser som kunne delta i prosjektet som testgrupper. Supervisuell bekostet ekstra arbeid utover prosjektbudsjettet med egne midler. Filmene skal ligge permanent på tegn.tv, og kan gjerne relanseres i sosiale medier med jevne mellomrom i framtiden.

Prosjektleder

Finn Arild Thordarson

Detaljer
Program
Helse høst (2016)
Prosjektnavn
For barn: Lær tegnspråk på TV/nett!
Organisasjon
Norges Døveforbund
Org.ledd
Supervisuell
Beløp Bevilget
2017: kr 436 000, 2018: kr 846 000
Startdato
02.01.2017
Sluttdato
01.10.2019
Status
Avsluttet