Forebyggende info om tarmkreftscreening

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Tarmkreftscreening er en viktig og aktuell plattform for forebyggende informasjon. Forebyggende informasjon er spesielt viktig sett i lys av norske studier som antyder at det å delta på tarmkreftscreening kan redusere motivasjonen for å leve sunt. Det er dog fortsatt ukjent hvilken metode som er den mest optimale å levere informasjonen på, samt hvilken informasjon som burde gis.

Målsetting for prosjektet

1) Kartlegge hvordan man når målgruppen best. Hva slags metoder er mest optimale (sms, app, e-post etc.) 2) Hva slags forebyggende informasjon er ønsket? 3) Utvikle og teste prototyper 4) Utvikle et tilbud til personer i screeningprogrammet som er ønsket og som det er behov for

Målgruppe

Deltakere fra pilotprosjektet på tarmkreftscreening (BCSN), kvinner og menn mellom 55-74 år som har vært/skal på screening

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

22000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Rekruttering vil skje gjennom BCSN av personer som skal/har vært gjennom screeningprogrammet. Det vil bli organisert fokusgrupper med et utvalg av deltakere. Vi ønsker å engasjere et byrå som har kompetanse innen tjenestedesign. En tjenestedesigndrevet prosess har en helhetlig tilnærming til utvikling av tjenester som setter mennesket og deres behov i sentrum. Det er et stort fokus på brukerperspektivet, og målet er å komme frem til løsninger som nyttiggjøres av brukergruppene. Denne metoden vil gi oss svar på hvordan målgruppen ønsker å motta informasjon og hvilke tema de ønsker å lære mer om. Det skal tas metodiske skritt for å utvikle og validere løsninger sammen med brukerne. Vi foreslår å gjennomføre arbeidet i fem hovedfaser: 1) Planleggingsfase, sette opp prosjektet for suksess: Mobilisere team, få innsikt i dagens situasjon, forskning og forberede innsiktsarbeidet 2) Innsiktsfase, brukerundersøkelser og kartlegging: Forstå brukernes behov gjennom eksisterende kunnskap, intervjuer og observasjon 3) Idéfase, utvikling av ideer og konsepter: Utvikle konsepter for nye tjenester 4) Prototypingsfase, utvikling av materiell og testing: Designe og validere prototyper med brukere 5) Avslutningsfase, evaluering og videreføring

Fremdriftsplan for prosjektet

År 2018: Planlegging og rekruttering Gjennomføre brukerundersøkelser Oppsummere innsikt Idé og konseptutvikling Valg og utvikling av konsept og metode Utvikle materiell Teste ut prototyper År 2019: Videreutvikle materiell Teste ut prototyper Distribusjon og markedsføring i utvalgte kanaler Planlegge videreføring Implementere tiltaket i det nasjonale tarmkreftscreeningprogrammet Evaluere prosjekt og effekt Sluttrapport og planer for videreføring

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Vi ønsket å gi god og objektiv informasjon som hver og en kan inkludere i sitt beslutningsgrunnlag for å ta sine gode valg for egen god tarmhelse. Vi ville informere om gode levevaner som kan redusere risikoen for tarmkreft og inspirere til å endre levevaner. Samtidig var tanken at prosjektet kan ha en ekstradimensjon som kan føre til økt deltakelse i det kommende tarmscreeningsprogrammet fordi tematikken blir kjent for flere. Målgruppen for prosjektet har vært den generelle befolkningen fra 40 år, som et oppspill til å øke bevisstheten i befolkningen om god tarmhelse før de som 55-åringer vil inviteres til det Nasjonale tarmscreeningsprogrammet. Tarmkreft er en av de vanligste kreftformene i Norge, og har hatt en rask økning de siste 50 årene. Norge er i verdenstoppen når det gjelder forekomst av tarmkreft. Økningen er større i Norge enn det som er observert i de andre nordiske landene. Tarmkreft gir ofte først symptomer sent i sykdomsforløpet og forebygging er derfor viktig.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Kreftforeningen i samarbeid med Kreftregisteret gjennomførte informasjonsprosjektet ved å ha: – utforsket og kartlagt behovet for forebyggende informasjon i tarmscreeningprogrammet. – utviklet tiltak som treffer befolkningen, først og fremst de mellom 40 og 60 år. – nådd målgruppen med informasjon og tiltak de har stor nytte av. – valgt riktig distribusjonsformer og kanaler i prosjektet hvor vi vet at vi treffer målgruppen. – hatt god brukerinvolvering fra start til slutt i prosjektet.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

350000

Prosjektgjennomføring/Metode

Kantar TNS utførte en kvantitativ undersøkelse på oppdrag fra Kreftregisteret og Kreftforeningen med 2000 respondenter. Her frikjøpte prosjektet en forsker på feltet til å skrive en rapport. Fire fokusgrupper ble deretter gjennomført av Kantar TNS . Deretter har vi benyttet reklamebyrået Fuel til å utvikle en informasjonskampanje for hvordan man kan redusere egen risiko for tarmkreft, Førpåklok. Kampanjen bygger på undersøkelsene vi har gjort i prosjektet. Prosjektgruppen hentet i innsiktsfasen dessuten innspill til prosjektet fra befolkningen. Førpåklok sin betydning ble gjennom en konkurranse i sosiale medier definert av det norske folket og så satt på trykk i landsdekkende aviser. I filmene som er laget til kampanjen er det ikke Kreftforeningen, men TikTok-stjerner som minner foreldrene sine på å være Førpåkloke (det er jo lov med litt tøff kjærlighet, når det er for en god sak). Kampanjen linker inn til førpåklok.no der de som blitt inspirert til endring kan lage en liste over egne små tiltak, som skal gjøre det enklere å være Førpåklok. Alt på førpåklok.no har vi utviklet innholdet i samarbeid med Kreftregisteret på temaene kosthold og fysisk aktivitet.

Resultater og resultatvurdering

For å nå ut til befolkningen under Covid-19 pandemien ble dette et heldigitalt prosjekt og det var dermed ikke behov for noe materiell og utstyr, men vi trengte mer byråtjenester og markedsføring av prosjektet. Kampanjen i Kreftforeningen sine sosiale medier har blitt svært godt mottatt og reaksjoner og ulike tilbakemeldinger viser at vi har truffet godt med budskap og innhold. Samtlige artikler som er publisert i prosjektperioden ligger ute på førpåklok.no. Landingssiden har vokst i innhold gjennom kampanjen, men det har også resten av innholdet om tarmscreening generelt både hos både Kreftregisteret og hos Kreftforeningen som begge har mange sider på feltet. Prosjektet har dessuten gitt eksponering av og høynet kjennskap til temaet. I likhet med det generelle trafikkmønsteret til nettstedet kommer noe av besøket til førpåklok.no fra omtaler og lenker på andre nettsteder og organiske Google-søk– men hovedmengden kommer fra poster i Kreftforeningen sine sosiale medier.

Oppsummering og videre planer

Kreftforeningen og Kreftregisteret har et sterkt ønske om å kunne fortsette samarbeidet om denne tematikken. Kreftforeningen vil fortsette med å benytte begrepet førpåklok fremover. Førpåklok har laget en grunnmur til at det Nasjonale tarmscreeningsprogrammet kommer på plass. Vi har fått videreutviklet kampanjekonseptet med nye skisser som bygger videre på det vi gjennomførte i august 2021. Disse skissene er fleksible og de vil bli tilpasset til hvordan samfunnet er post Covid-19 pandemi og ved den faktiske lanseringen av det nasjonale tarmscreeningprogrammet, tentativt i august 2022.

Prosjektleder

Gry Ekeberg Bodin

Detaljer
Program
Helse høst (2017)
Prosjektnavn
Forebyggende info om tarmkreftscreening
Organisasjon
Kreftforeningen
Beløp Bevilget
2018: kr 885 000, 2019: kr 825 000
Startdato
01.01.2018
Sluttdato
30.12.2021
Status
Avsluttet