#førstesteget

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Tallene på unge som i dag sliter med psykiske lidelser, bl.a. med spiseforstyrrelser, er høye. Mange unge vegrer seg for å oppsøke hjelp hos helsevesenet. ROS-chat er et trygt sted for unge å ta kontakt – helt anonymt og på egne premisser. ROS erfarer dessverre en dramatisk økning i antall alvorlige henvendelser på chat, fra brukere med komplisert problematikk. For å møte brukernes behov og for å kvalitetssikre tilbudet, har vi behov for ressurser som kan drive systematisk kompetanseheving av de frivillige chat-rådgiverne våre. Dette er viktig for at de skal føle seg trygge i sitt arbeid.

Målsetting for prosjektet

Vi ønsker å kvalitetssikre vårt chat-tilbud ved å øke kompetansen hos våre chat-rådgivere slik at vi til enhver tid er godt nok rustet til å møte de unge som kontakter oss på en kompetent måte. Gjennom kampanjen #førstesteget er målet å motivere flere unge mennesker til å søke hjelp.

Målgruppe

Ungdom mellom 12-20 år som opplever et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

100000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Vi vil ansette en prosjektmedarbeider som skal ha overordnet ansvar for kvalitetssikring av chat-tilbudet i første del av prosjektet. Medarbeideren skal ha ansvar for kartlegging av brukernes behov i form av spørreundersøkelser utarbeidet i SurveyXact, utvikling og gjennomføring av kompetansehevende tiltak for rådgiverne, samt rekruttering av nye frivillige. For å kommunisere effektivt med en ung målgruppe, ønsker vi å samarbeide med et kommunikasjons/reklamebyrå i utvikling av kampanjen som skal gjennomføres i andre del av prosjektet. Vi skal selv utvikle kampanjematerialet og gjennomføre kampanjen, men vil få innspill og rådgivning fra byrået med tanke på formidling av budskapet, hvordan nå ut til målgruppen, hvilket materiale som skal publiseres i de ulike kanalene o.l. Kampanjematerialet vil bestå av bilder, videoer og små tekster som skal distribueres på nett og i sosiale medier. Under selve kampanjeperioden har vi fått profilerte ambassadører med mange unge følgere i sosiale medier, til å bidra med synliggjøring av kampanjen på sine Instagram-profiler. Slik vil vi nå ut til mange.

Fremdriftsplan for prosjektet

Prosjektperioden består av to deler. I første halvdel av prosjektet skal vi utvikle chat-tjenesten og opplæring av våre frivillige chat-rådgivere. Parallelt skal kampanjeperioden planlegges i samarbeid med et byrå. I andre halvdel av prosjektet skal kampanjen #førstesteget gjennomføres i sosiale medier og på nett. Avslutningsvis skal prosjektet evalueres i sin helhet.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Mange unge synes det er vanskelig å snakke med noen når de begynner å kjenne at forholdet til mat og kropp er vanskelig. Samtidig vet vi at jo lenger man har en spiseforstyrrelse uten å få hjelp, jo lenger blir veien mot å bli frisk. Gjennom dette prosjektet ønsket vi å senke terskelen for å søke hjelp når man kjenner at forholdet til mat og kropp har blitt vanskelig. Prosjektet besto av to hoveddeler hvor første delmål handlet om å kvalitetssikre vårt chat-tilbud og øke kompetansen hos våre chat-rådgivere, slik at vi til enhver tid er rustet til å møte de unge som kontakter oss, på en god og kompetent måte. Andre delmål handlet om å motivere flere unge mennesker til å søke hjelp. Vi ønsket å synliggjøre en «ufarlig» måte man kan søke hjelp på, der ingen spørsmål er for dumme, og ingen problemer er for små. Målgruppen for dette prosjektet var ungdom mellom 12 og 20 år, som opplever et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Gjennom tiltakene har vi i aller høyeste grad oppfylt målet om å kvalitetssikre vårt chat-tilbud og øke kompetansen hos våre chat-rådgivere, slik at vi er enda bedre rustet til å ta imot en økning i henvendelser. Vi har gjennomført alle tiltak vi ønsket. Når det gjelder kampanjen i prosjektets andre del, har resultatene vært over all forventing. Helsesistas snapstory på dagen for kampanjestart, ble sett 73 000 ganger og denne kvelden hadde vi en enorm økning i antall henvendelser på vår chat. I løpet av åpningstiden på fire timer, hadde vi over 150 henvendelser, mot normalt 20. I kampanjeperioden 18.03 – 14.04 hadde ROS 748 henvendelser på vår chat. Sett i forhold til de fire foregående ukene, utgjør dette en økning på hele 179 %. Videomateriell som har blitt produsert ifbm. kamanjen har hatt en stor rekkevidde og tallene viser at vi har nådd en yngre målgruppe enn tidligere.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

200000

Prosjektgjennomføring/Metode

I prosjektets første del gjennomførte vi følgende tiltak: Implementering av ny chat-løsning, rekruttering og opplæring av nye frivillige, kartlegging av kompetanse blant frivillige, fast teamlederordning, utvidelse av åpningstider på chat, reflekterende team/samlinger for frivillige, opplæring i håndtering av selvmordshenvendelser, innføring av bakvaktsordning, utvikling av kunnskapsbank spesielt tilpasset chat, opprettelse av tilbud om individuell veiledning for frivillige chat-rådgivere. Prosjektets andre del, kampanjen «Si det til noen. Ta det #førstesteget», startet 18. mars. Helsesista besøkte da ROS og gjennom sin snapchat-kanal hadde hun fokus på spiseproblematikk og promotering av ROS sin chat. I tillegg rekrutterte vi en rekke rollemodeller, ansatte og frivillige som bidro med bilder og/eller video der de oppfordrer målgruppen til å si det til noen hvis de kjenner at forholdet til kropp og mat var blitt vanskelig. Samtidig promoterte de ROS sin chat som et sted der man kunne snakke med noen anonymt, gratis og trygt. Kampanjen varte i fire uker. Vi benyttet oss av spørreundersøkelser både i innsiktsarbeid før kampanje og ved evaluering etter kampanje.

Resultater og resultatvurdering

Gjennom grundig kartlegging har vi fått langt større innsikt i våre brukeres behov. Vi har fått gode rutiner for rekruttering og ikke minst oppfølging av frivillige, slik at vi i større grad kan ivareta disse. Resultatene fra kampanjen viser at det er et enormt behov for lavterskeltilbud for barn og unge som har fått et vanskelig forhold til mat og kropp. Vi erfarer at chatten har en uvurderlig verdi for mange som ikke har andre å snakke med. Vi opplevde stor støtte og stort engasjement gjennom hele perioden, og tallene tyder på at vi har nådd målet om å få flere unge mennesker til å søke hjelp. Vi har klart å synliggjøre en «ufarlig» måte man kan søke hjelp på, der ingen spørsmål er for dumme, og ingen problemer er for små.

Oppsummering og videre planer

ROS er svært fornøyd med resultatene vi har oppnådd gjennom #førstesteget. Chat-tilbudet kommer til å være en viktig del av vårt rådgivningstilbud i årene fremover og kvalitetshevingen vi har fått på dette tilbudet er svært viktig i den sammenheng. Filmene som er blitt produsert i forbindelse med kampanjen vil vi fortsette å bruke for å fremme budskapet om å søke hjelp. Effekten av å ha Helsesista med på laget, viser viktigheten av å kunne nå ut til barn og unge. På bakgrunn av dette ønsker ROS å bli enda bedre på målrettet kommunikasjon mot barn og unge.

Prosjektleder

Nina Kvamsdal Hvidsten

Detaljer
Program
Helse vår (2018)
Prosjektnavn
#førstesteget
Organisasjon
Rådgivning om Spiseforstyrrelser
Beløp Bevilget
2018: kr 537 000
Startdato
31.07.2018
Sluttdato
28.06.2019
Status
Avsluttet