Fra pappa til pappa. Informasjonsfilm
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Sykehusets tilbud på barselavdelingen skal være familievennlig, og det skal inkludere far/partner. En finner imidlertid få tiltak ved norske sykehus som retter seg mot far. Inkludering av far i omsorgen for mor og barn kan være et ledd i å forebygge tilknytningsvansker, samlivsproblemer og psykisk uhelse for far. At far føler seg inkludert, og får støtte til å ta vare på barnet og mor, er også viktig for å sikre fars sosiale tilhørighet til sin kjernefamilie. Reform ser derfor et behov for å styrke tilbudet til far, gjennom fremvisning av filmen «pappa til pappa» på barselavdelingen.
Målsetting for prosjektet
Hovedmålet er at nybakte fedre skal få kunnskap og oppleve trygghet i sin nye rolle, og hva de kan bidra med i den sårbare tiden rett etter fødsel. Delmål er å produsere en informasjonsfilm, få denne vist ved barselavdelinger og på andre arenaer der nybakte fedre møter tjenesteapparatet.
Målgruppe
Primær målgruppe er nybakte fedre, først og fremst i forbindelse med nedkomst og opphold på barselavdelinger og barselhoteller på sykehusene.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
1000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Følgende aktiviteter skal gjennomføres: 1) 1 fokusgruppe med 10 fedre. Diskutere hva de selv skulle ønske de visste når de ble far for første gang. Hva manglet av informasjon? Hva bør inkluderes i filmen for at den skal være relevant for nybakte fedre? 2) Dybdeintervjuer med 5-7 menn som også vil medvirke i filmen. Intervjudataene og materialet fra fokusgruppene brukes som råmateriale for utarbeidelse av manus. Fokus er på fedrenes personlige erfaringer. 3) Produksjon av en informasjonsfilm på 10-15 minutter. Filmen skal ha en løs form, med fedre som forteller om sine erfaringer med det nyfødte barnet. 4) Visning av filmen på Drammen sykehus i 3 måneder. Filmen vil vises daglig på filmrommet på barselavdelingen, til en fast tid, på lik linje med Gro Nylanders film (Bryst er best). Vil vil oppfordre helsepersonell om å informere fedre (og mødre) om å se filmen, også sammen med den andre forelderen. 5) 3 observasjoner av filmvisningen på sykehuset, og kort kartlegging av 5-10 brukeres opplevelse. Dette vil sikre at Reform får et innblikk i hvordan filmen blir mottatt ute i feltet, slik at vi kan danne oss et bilde av hvordan en slik type film oppleves, og i hvilken grad den forstås som relevant.
Fremdriftsplan for prosjektet
Jan: Oppstart prosjektgruppen. Rekruttering fokusgrupper. Feb: Gjennomføre fokusgruppe og beramme intervjuer. Analyse av fokusgrupper, utarbeidelse intervjuguider. Mar: Gjennomføre intervjuer. Analyse av temaer. Møte med filmselskap, fastsetting av filmuttrykk og dreiebok. Apr-jun: Manusskriving og filmproduksjon. Aug-okt : Filmvisning på Drammen sykehus. 3 observasjoner. Nov–des: Evaluering Jan-feb 2022: Sluttrapport og regnskap
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Sykehusets tilbud på barselavdelingen skal være familievennlig, og skal inkludere far/partner. En finner imidlertid få tiltak ved norske sykehus som retter seg mot far. Inkludering av far i omsorgen for mor og barn er et ledd i å forebygge tilknytningsvansker, samlivsproblemer og psykisk uhelse. At far føler seg inkludert, og får støtte til å ta vare på barnet og mor, er også viktig for å sikre fars sosiale tilhørighet til sin kjernefamilie. Reform ønsket å styrke tilbudet til far på barselavdeling. Dette er bakgrunnen for filmen «Fra pappa til pappa». Hovedmålet i prosjektet har vært at nybakte fedre skal få kunnskap og oppleve trygghet i sin nye rolle. For å få dette til ønsket vi å produsere en informasjonsfilm, og å få denne vist ved barselavdelinger og på andre arenaer der nybakte fedre møter tjenesteapparatet. Primær målgruppe i prosjektet har vært nybakte fedre. Sekundær målgruppe har vært mor, øvrig familie og ansatte i helsevesenet og tjenesteapparatet.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vi satt oss fire konkrete effektmål: – Gjennomføring Alle prosjektaktiviteter ble gjennomført, bortsett fra dybdeintervjuene. Behovet for disse falt bort da tre av fire fedre i filmen deltok i fokusgruppeintervjuet. – Evaluering og drøfting med tilknyttede fagpersoner Tilbakemeldingene vi har fått har vært svært positive. Filmen oppleves som relevant, og er et tiltak det er behov for. Filmen har bidratt til interne samtaler om inkludering av fedre ved barselavdelingen. – Tilbakemelding fra erfaringskonsulenter Informasjonsfilmen oppleves som nyttig, og kan tas i bruk i arbeidet med fedre og familien. Fedrene som har deltatt i informasjonsfilmen har gitt positive tilbakemeldinger, både på deltakelsen, prosjektet og sluttproduktet. – Tilbakemelding fra nybakte fedre Filmen oppleves som relevant, nyttig og som en anerkjennelse av fars rolle. Tilbakemeldingene bekrefter at vi har nådd målsettingen, og at fedrene opplevde å bli informert og motivert av informasjonsfilmen.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
500
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet hadde oppstart i januar 2021. I prosjektutviklingsfasen hadde Reform inngått samarbeid med barselavdelingen ved Drammen sykehus, Landsforeningen 1001 dager og RBUP. Hovedaktivitetene foregikk fra våren 2021 til og med høsten 2022. Aktivitetene i 2021 besto i rekruttering av informanter og gjennomføring av fokusgruppeintervju. Høsten 2021 ble brukt til å analysere innholdet i fokusgruppeintervjuene, og til å utarbeide en skisse og plan for informasjonsfilmen. Nybakte fedre ble rekruttert til å delta i informasjonsfilmen. Vinteren og våren 2022 ble informasjonsfilmen produsert, og høsten 2022 ble informasjonsfilmen pilotert ved barselavdelingen ved Drammen sykehus. Deretter ble den evaluert. Vinteren 2022 ble endringer etter tilbakemeldingene implementert. Ferdig film ble deretter formidlet til andre relevante aktører.
Resultater og resultatvurdering
Tilbakemeldingene på prosjektet har vært svært positive. Nybakte fedre som har sett filmen har sagt at det var godt å høre andre fedre dele av sine erfaringer, opplevelser og følelser rundt det å bli far. Erfaringsdelingen ble uttrykt som verdifull for fedrene. Noen av fedrene sa også at de ble mer motivert til å snakke med andre fedre om sine opplevelser rundt farskap. De mente dette ville være viktig for dem selv i tiden framover. Gjennom informasjonsfilmen mener vi å ha bidratt til en økt bevisstgjøring rundt farsrollen. Vi mottok bekreftelser på dette både fra nybakte fedre og jordmødrene ved Drammen sykehus. I fokusgruppeintervjuet ble det tydelig at det største behovet fedrene hadde var å bli anerkjent, sett og bekreftet. Tilbakemeldingene på selve filmen forteller oss at vi har lyktes i dette. Fedrene som har sett filmen forteller at de føler seg bekreftet og sett i sin nye rolle, og at filmen bidro til å skape indre og ytre engasjement rundt deres nye rolle som far.
Oppsummering og videre planer
Prosjektet oppsummeres som vellykket. Arbeidet som er gjort i prosjektet har resultert i en informasjonsfilm som retter seg mot nybakte fedre. Verdien av prosjektet ble først og fremst bekreftet av målgruppen, som også stilte som intervjuobjekter i prosjektet – nemlig nybakte fedre. Deres erfaringer synliggjorde behovet for egne tiltak mot nybakte fedre ved barselavdelingene. Informasjonsfilmen er blitt gjort tilgjengelig for fri bruk og er også sendt for visning til barselavdelinger i hele landet.