Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Det finnes mange teatermuligheter for hørende barn som er allment tilgjengelige, men det må understrekes at disse samme mulighetene medfører betraktelige kommunikasjons- og holdningsbarrierer for døve/ hørselshemmede barn, som har behov for andre fremgangsmåter. Det finnes ingen institusjonelle rammer med sikte på å providere lokale teatermuligheter til døve barn med det formål å generere konsistente og optimale læringsresultater. Med tegnspråk teatermuligheter, hadde det vært et stort skritt i retning av å bekjempe fordommer i barnas omgivelser og oppfordre til en følelse av inkludering.
Målsetting for prosjektet
Døve/hørselshemmede elever skal gis mulighet til å utvikle sine teater- og skuespillertalent gjennom workshoper og forestillinger på skole og døveforening. Døve/hørselshemmede voksne skal opplæres hvordan å lede barneteater workshoper og forestillinger.
Målgruppe
Prosjektets primærmålgruppen er døve/hørselshemmede barn på grunnskole- og videregående nivå; 1. – 12. klasse.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
1500
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Det er to hovedmål som aktivitetene i dette prosjektet vil jobbe mot: 1) Øke teaterbudsjettet for døve/hørselshemmede barn: 1a) For å vise viktigheten og fordelen til det norske kulturdepartementet og andre viktige aktør av å øke Teater Manus budsjett for et fast teatertilbud for barn, vil teateraktivitetene, som er enten workshoper og forestillinger, gjennomføres i: a. Skoletiden på døve/hørselshemmede skoler, Statpeds opplæringstilbud for barna og i Ål folkehøyskoles barnetilbud for foreldre av døve/hørselshemmede barn b. Statpeds årlige «Kulturtreff»-arrangement c. Helger eller ukekveldstid på døveforeningers lokale d. Norges Døveforbund Ungdoms sommerleirer e. Norges Døveforbund «Kulturdager» Et høyt mål i prosjektet er å ha to workshoper per døveforening og skole hver måned fra 2022 til 2023, og 1 forestilling for hver aldersgruppe (f.eks. 6-8 år, 9-11 år, 12-14 år og 15-17 år) per skole fra september 2022 – juni 2023. 2) Øke antallet døve/hørselshemmede mennesker som kan lede teaterworkshoper og -forestillinger: 2a) For å øke antallet av døve som kan lede teaterworkshoper og -forestillinger vil dette prosjektet ha seminarer for å gi kurstilbud rundt hva som er viktig for en workshopsleder og teaterinstruktør.
Fremdriftsplan for prosjektet
Dette prosjektet har en tidsramme på to år fra september 2021 til august 2023. 1. Høst 2021 – Planlegging med skoler og døveforeninger – Helgeseminar (fokus: workshopleder) 2. Vår 2022 – Workshoper på skoler og døveforeninger – Helgeseminar (fokus: regissør) 3. Høst 2022 – Forestillinger på skoler (til 2023) – Workshoper på døveforeninger (til 2023) 4. Vår 2023 – Helgeseminar (fokus: teater som kultur- og språkaktør) – Avslutningsrapport