Friluftsliv for inkludering
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Lav deltakelse i friluftsliv blant innvandrergrupper gjør at de ikke nødvendigvis får de gode helsefordelene friluftsliv er dokumentert å gi for fysisk og psykisk helse. Ensomhet er et økende problem hos eldre, og det er dokumentert at eldre som deltar som frivillige både får økt livskvalitet og holder seg friskere. OOF ønsker å bidra til økt inkludering og deltagelse i friluftsliv i befolkningen som helhet, som trivselsskapende, helsefremmende og lavterskel fritidsaktivitet. Tiltaket fremmer folkehelse og inkludering hos målgruppen noe som er en god samfunnsøkonomisk investering.
Målsetting for prosjektet
Gi elevene positive opplevelser og erfaringer med friluftslivet, i tillegg til grunnleggende kunnskap som muliggjør og stimulerer til økt deltakelse i friluftslivet i fremtiden. Bidra til økt inkludering og deltakelse i friluftslivet, som trivselsskapende og helsefremmende aktivitet for alle.
Målgruppe
Alle nyankomne innvandrere i Oslo og Akershus, tilknyttet introduksjonsprogram, voksenopplæring og mottaksklasser (barneskole, ungdomsskole og vgs. skole).
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
3500
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
OOF tilbyr et første møte med og introduksjon til varierte friluftsaktiviteter for målgruppen nyankomne innvandrere. Vi er opptatt av å formidle både muligheter for egenorganisert friluftsaktivitet og deltakelse i de ulike frivillige organisasjonenes tilbud på fritiden. Tilbudet har som målsetting å nå ut til 3500 deltakere, både barn og voksne. I prosjektet inviteres lærere til å delta på friluftslivsdager med sine elever i mottaksklasser eller voksenopplæring. Ved påmelding kan læreren velge mellom forskjellige aktiviteter og innhold tilknyttet fire årstider, som eksempelvis ski, høstingstur, kanopadling, matlaging på bål, fisketur og oppdagelsestur i skolens nærmiljø. OOF har god kontakt med lærere i mottaksklasser og voksenopplæring, og opplever at tilbudet OOF gir til lærerne har god etterspørsel og er høyt verdsatt av både lærere og elever. I år ønsker OOF å involvere eldre som frivillige gjennom å nyetablere et team som deltar på prosjektet. OOF mener lavterskel friluftsliv for nyankomne innvandrere kan være en svært givende arena for flere eldre å delta i. Ved å utvikle en frivillig gruppe med eldre så legger det også godt til rette for gode møter på tvers av generasjoner og ulike kulturer.
Fremdriftsplan for prosjektet
Utsendelse av invitasjoner med aktiviteter to ganger i året, og deretter løpende booking av utedager. Friluftslivsdager foregår hele året, mer deltajert plan vises i prosjektbeskrivelsen. Rekruttering av frivillige eldre startes opp i sommerhalvåret og videreføres utover høsten. Deltakelse av de første frivillige eldre forventes ved høstsemesteret og utover neste sesong. Rekruttering av eldre og evaluering av igangsatt prosjekt foregår løpende.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
COVID-19 pandemien , med sine tidvis store restriksjoner, skapte både begrensninger og utfordringer i gjennomføringen av prosjektet. Mye smitte og restriksjoner vises i antall gjennomførte friluftsdager. Likevel er vi meget fornøyde med å ha klart å holde tilbudet i gang, og at vi har klart å gi elevene en lærerik og variert hverdag ute i naturen i en krevende tid. Målgruppen deltok på tilbudet, men grunnet pandemien deltok færre elever enn ønskelig, det var mindre grupper/kohorter, og mange friluftsdager ble avlyst grunnet sykdom, karantene og restriksjoner. De elevene som ble med oss ut har fått et godt tilbud med gode opplevelser og god mestring ute i naturen. De ansatte på skolene har uttrykt takknemlighet for den jobben vi har gjort med å tilpasse oss smittesituasjonen, og den enkelte skoles behov. Totalt sett over to år har vi nådd målsetningen 3643 elever. Totalt antall deltakere i 2020: 1036 barn, 1032 voksne Totalt antall deltakere i 2021: 1007 barn, 568 voksne
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Ved at vi fikk et år utsettelse på prosjektet nådde vi vårt deltakermål, og hele 3643 elever deltok. De fleste barn og unge opp til 19 år. Det var en krevende tid å gjennomføre aktiviteter med store klasser, men vi er svært fornøyd med hvordan vi klarte å få dette til. Vi utviklet «koronavennlige» aktiviteter som kunne gjennomføres i skolenes nærmiljø eller skolegården, slik at elevene unngikk å reise kollektivt. Vi desinfiserte alt utstyr før og etter bruk, hadde flere ansatte på friluftsdagene slik at vi kunne ha mindre kohorter med mer. De ansatte på skolene har uttrykt takknemlighet for den jobben vi har gjort med å tilpasse oss smittesituasjonen, og den enkelte skoles behov- dette muliggjorde at elevene fikk god friluftsopplevelser midt i pandemien. Vår erfaring er at i pandemien har det å få muligheten til å samles, være ute og ha gode erfaringer og opplevelser sammen vært av svært stor verdi for målgruppen!
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
3643
Prosjektgjennomføring/Metode
I prosjektet har vi hatt god dialog med lærere for planlegging av hvilke aktiviteter de ønsker og hvordan vi kunne tilrettelegge slik at det ble mulig å gjennomføre under pandemien. Vi reiste ofte ut til den enkelte skole med en spesialtilpasset opplegg med friluftsaktiviteter. dette var både våre nyutviklede «koronavennlige» aktiviteter som krever minimalt med utstyr, og vi hadde turer i kano, fiske, fotturer, skiturer ol. Vi hadde stort fokus på smittevern under våre friluftsdager, og fulgte hele tiden med og endret vårt opplegg til det enhver tid gjeldende smittevernsreglement. Videre er vi også fornøyde med at vi klarte å rekruttere en del frivillig innsats på prosjektet. Vi har samarbeidet med studenter fra NiH, og rekruttert flere frivillige eldre til prosjektet. Dette samarbeider fortsetter videre i årene fremover- noe vi setter stor pris på.
Resultater og resultatvurdering
De fleste elevene viser stort engasjement og glede over friluftsdagene. Vi opplever at de setter pris på å oppholde seg i naturen, og er ivrig etter å prøve nye aktiviteter med lærere og medelever. Vi mener tiltaket har en varig helsegevinst, fordi vi både gir lærere og elever et bredere perspektiv på hvilke muligheter som finnes i nærområdet. Dette er et viktig moment. For at vi skal kunne stimulere til økt og varig deltagelse i friluftsliv på fritiden er det viktig å vise hvor enkelt det kan være. Spesielt voksne elever sier de ønsker å ta med familien sin ut på tur i de samme områdene vi oppholder oss i. Vi mener dagene er svært positive for elevenes psykiske og fysiske helse, og at det bidrar til inkludering og varig deltakelse i friluftslivet for svært mange. Etter noen introduksjonsdager med forskjellige aktiviteter i løpet av året, vil den enkelte ha en forutsetning til å oppsøke naturen på egenhånd, med familie, med venner, eller oppsøke et organisert på fritiden.
Oppsummering og videre planer
Vi er godt fornøyd med prosjektet. Midlene har gitt oss et løft, og spesielt har vi hatt mulighet til å fokusere på rekruttering av frivillige. Vi har nå et svært godt samarbeid med NiH, og vi hadde tre faste frivillige eldre som deltok i 2020-21. I 2022 har ytterligere fem frivillige eldre meldt inn ønske om å bidra, dette synes vi er flott! I tillegg erfarer vi nå stor etterspørsel for «introduksjon til friluftsliv». Vi har lyst ut ny stilling, slik at vi skal kunne tilby enda flere klasser introduksjon til friluftsliv. Prosjektet lever altså godt videre i beste velgående. Takk for støtten!