Søknadssammendrag
Prosjektsammendrag
Hvis man er rammet av Parkinsons sykdom og holder seg i aktivitet, blir man i bedre stand til å mestre hverdagens utfordringer og få en best mulig livskvalitet. For noen er det en stor terskel å komme over å sette i gang med trening, og noen har også symptomer som apati og depresjon som kan gjøre at en i stedet isolerer seg hjemme. Norges Parkinsonforbund heier på alle som trener, enten de går på boksetrening hver uke eller bare lufter hunden. Dette prosjektet vil rette seg mot frivillige i Norges Parkinsonforbund med det formål å stimulere til regelmessig fysisk aktivitet, senke terskelen for å starte med trening, fremme sosial interaksjon og psykisk helse gjennom felles engasjement og støtte, og utveksle inspirerende historier og tiltak som kan tilpasses av lokalforeningene for deres egne medlemmer igjen. I dette prosjektet vil vi invitere alle våre 350 frivillige i fylkes- og lokalforeningene over hele landet til å delta i en motiverende aktivitetskampanje med fokus på fysisk aktivitet og gjensidig inspirasjon. Deltakelse er frivillig og gratis, og den er for alle frivillige uansett fysisk form. Aktivitetskampanjen vil foregå på dytt.no i et virtuelt kart og foregå over 50 dager. Vi vil underveis i kampanjen vise ulike måte å holde kroppen i gang på, motivere til nye lokale aktiviteter og heie på hverandre. Delmål vil være at hver deltaker skal «gå» 8000 skritt om dagen. Ved hjelp av plattformen dytt.no, vil de registrere egen daglige aktivitet, samt vise hverandre hvilke organiserte aktiviteter de tilbyr lokalt. Slik vil de kunne få tips av hverandre til sitt videre arbeid for egne medlemmer. «Gå for Parkinson»- kampanjen er designet for å skape en umiddelbar og langsiktig positiv innvirkning på deltakere, målgruppen og samfunnet som helhet. Forventet effekt for våre deltakere inkluderer en betydelig økning i motivasjon for fysisk aktivitet og en styrket tro på at et aktivt liv er mulig selv med parkinson. Det vil være med på å forbedre deltakernes fysiske helse og velvære gjennom regelmessig trening og aktivitet og gi motivasjon til trening og teste ut nye aktiviteter. Deltakerne bidrar selv til formidling fra prosjektet ved lokale stands og gjennom lokale medier, vi utarbeider mal for pressemeldinger. I sosiale medier vil vi kunne bruke målrettet spredning av innleggene i kampanjen for å nå et bredere publikum. Formidlingen overfor og mellom frivillige og for medlemmer vil fokusere på aktivitetstilbud og muligheter, mens formidlingen til øvrig publikum vil vise mer om hva sykdommen er og hva man fortsatt kan gjøre og få til selv om man har parkinson. Det vil også være fokus på pårørende og hva man kan gjøre sammen.