Gamingkontroll

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

MHU frykter, i det store antallet unge som spiller dataspill og foreldrenes bekymring for barn og unges gamingaktiviteter, at de voksne ikke klarer å ta den voksne rollen i relasjonen til sitt barn. Bekymringen er om foreldres holdninger til gaming har den effekten at mange barn og unge har unødvendig konfliktfylte forhold til sine foresatte og som en effekt av dette ikke tør å si fra eller be om hjelp hvis de opplever mobbing eller krenkende adferd på ulike digitale plattformer. Prosjektet vil hjelpe foreldre med å se det positive og gi mer kunnskap for å forebygge bekymringen og adferden.

Målsetting for prosjektet

Det skal produsere 8 informasjonsvideoer rettet mot foreldre om gaming. Det skal også produsere en lengre video hvor tre foreldre får økt sin kompetanse om gaming og nødvendigheten av god foreldrestøtte. Det skal arrangere 3 åpne fagdager rettet mot foreldre hvor den dokumentariske videoen lanseres.

Målgruppe

Målgruppen er foreldre som opplever bekymring knyttet til unges gaming eller ønsker å lære om hvordan de kan være positivt og trygt til stede for barn som gamer

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

20000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Aktivitetene i dette prosjektet vil først være å utvikle innhold og produsere en video-serie med minst 8 korte, informative og oppdragende videoer rettet mot foreldregenerasjonen hvor gaming som fritidsaktivitet og foreldres tilstedeværelse vil bli positivt tematisert. Filmene skal skrives (manus), filmes inn og redigeres/klippes før det legges ut på kanaler som Youtube. Filmene vil lanseres 3 steder i landet hvor det er invitert foreldregrupper til å se filmene. De skal også evaluere filmene, via et skjema, som skal måle effekten på filmene.

Fremdriftsplan for prosjektet

November/desember: Oppstart prosjekt, etablering fag- og referansegruppe Desember-februar: Utkast tema og manus, medvirkende prosesser, rekruttering aktører til video Februar-mai: Valg av tema, manusutvikling, valg av aktører til video, oppstart innspilling Mai-september: Redigering/klipp og ferdigstilling alle videoer Juni-september: Lanseringsarrangement og formidling av videoer Oktober: Sluttevaluering og sluttrapportering

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Målet med prosjektet er å minske de negative helsekonsekvensene av konflikter, isolasjon og manglende positiv foreldrestøtte for unge som spiller og bruker nettet, gjennom å sette foreldre og foresatte i stand til å delta og være til stede på en konstruktiv og kunnskapsbasert måte i sine barns liv. Primærmålgruppen for prosjektet er foreldre/foresatte som enten opplever bekymring knyttet til unges gaming eller som ønsker å lære mer om hvordan de kan være positivt og trygt til stede for deres barn og unge som gamer. Mange foreldre og voksne skjønner ikke hvorfor man spiller og synes det er vanskelig å sette seg inn i opplevelsen. For mange barn og unge er gaming og sosiale medier en sterk del av deres identitet og selvforståelse. Gamingkontroll ønsket å nå foreldrene som manglet ordentlig kunnskap rundt gaming, nettbruk og sosiale medier, og vise hvordan de kan håndtere situasjoner rundt dette og hvordan de kan sikre at barna bruker disse teknologiene på en sunn og fornuftig måte.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Det har blitt produsert minst 8 informasjonsvideoer med medvirkning fra brukere, faggruppen og referansegruppen, og antall personer som ble nådd i målgruppen var langt over 20 000, og var over 100 000. Istedenfor 3 fysisk fagdager, ble det utført digitale fagdager i form av en digital presentasjonsvideo som ble sendt til flere skoler og foreldre. På grunn av naturen på hvordan de digitale fagdagene ble utført, har det ikke blitt telt opp nøyaktig antall deltakere. De oppsatte målene har blitt oppnådd for det meste, utenom noen få mål.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

100000

Prosjektgjennomføring/Metode

Episodene bestod av en programvert (prosjektkoordinator), flere fageksperter og mye informasjon fra forskningsartikler, alt sammen kompilert til veldig kompakte og informative videoer med varighet mellom 15 og 20 min. per episode. Episodene og konseptet ble utviklet med følgende kriterier: • Nyttighet • Underholdning • Rekkevidde (nå ut til så mange så mulig) • Troverdighet • Produksjonskvalitet Konseptet ble utviklet sammen med referansegruppen og personer i kontaktlisten til PK med erfaring i manusskriving, regi og filmproduksjon, og kameraassistent og klipper. PK skrev manus, bygget filmsett, planlagte og gjennomførte innspillingen og redigeringen for episodene, og lanserte til slutt på Youtube med markedsføring gjennom Google og Prodvigate. Data samlet inn med dette arbeidet ble brukt for å lage innholdet for dokumentarvideoen, fagdagene og den digitale kampanjen.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet har gjennom midler fra Stiftelsen Dam utviklet og lansert ulike episoder som minst dekker temaene: 1. «Hva er greia med gaming? 2. Nettprofiler og communitys 3. Foreldrekontroll og aldersgrenser 4. Konflikthåndtering – tips og triks til foreldre 5. Nettvett 6. Åssen engasjere seg i gaming – hva trenger unge gamere av engasjement fra sine foresatte? 7. Spilletid 8. Den positive effekten av gaming – dette lærer vi! Det har også blitt sendt en presentasjonsfilm som følger reisen til 3 foresatte med ulike grader av erfaring fra den digitale verdenen, fra før episodene ble laget, og etter de har sett dem. Presentasjonsfilmen dekker også innhold som tilsvarer en fagdag, som skaper rom for gode samtaler, deling av tips og triks, og bevisstgjøring av barn og unges behov for foreldrestøtte i digitale rom. Under er tall på visninger på prosjektet: Sum visninger Gamingkontroll Youtube 105 000 Sum visninger av kanal Youtube 365 000

Oppsummering og videre planer

Gamingkontroll har fått positiv tilbakemelding av referansegruppen, faggruppen og brukarene med hensyn til nytteverdi og underholdning. Tilbakemeldingene viser at prosjektet har tatt for seg veldig viktige tema som er svært aktuelle i dag. Prosjektet vil leve videre i form av videoer som vil ligge tilgjengelig på Mental Helse Ungdom sin Youtube-kanal. Ila. prosjektperioden er det startet gode dialoger med e-sportsforbundene om hvordan vi sammen kan promotere sunne livsstiler og gode verdier selv om en bruker tid på gaming og SoMe. Youtube-kanalen vil fortsette å promotere helsenyttig innhold.

Prosjektleder

Aagaash Selvachandrapose

Detaljer
Program
Helse vår (2022)
Prosjektnavn
Gamingkontroll
Organisasjon
Mental Helse Ungdom
Beløp Bevilget
2022: kr 844 000
Startdato
31.12.2022
Sluttdato
30.01.2024
Status
Avsluttet