Gullfiskrockerne
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Gullfiskrockerne er et band med funksjonshemmede som har spilt sammen som band i 12 år. Vi ønsker nå å gjennomføre et større prosjekt med bandet, for å løfte bandet og musikerne opp fra den normale øvingshverdagen og tilføre ny giv og entusiasme hos bandmedlemmene og alle som møter bandet. Bandet har enda ikke gjort et profesjonelt opptak av musikken, og vi ønsker å gjennomføre et prosjekt som inkluderer innspilling av en sang i studio, innspilling av musikkvideo til sangen, ny band-logo, og avslutningsvis en liten release-turne med tilsammen 4 konserter i kommunen og nabokommunene.
Målsetting for prosjektet
Gullfiskrockerne har ei egenkomponert låt som de ønsker å spille inn i studio, samt lage en musikkvideo av. De ønsker seg en også en unik band-logo på spilleantrekket. gjennomføre en mini-turne i kommunen og nabokommunene for å spre musikkglede, oppleve fellesskap og markedsføre bandet.
Målgruppe
Hovedmålgruppa er bandet «Gullfiskrockerne» med sine 10 medlemmer. I tillegg vil prosjektet bidra til markedsføring og rekruttering av flere bandmedlemmer.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
10
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Prosjektet inneholder 4 delmål: 1: Spille inn en sang i studio. 2: Spille inn en musikkvideo. 3: Lage en band-logo. ¨ 4: Gjennomføre en mini-turne med 4 konserter. Gjennomføringen av prosjektet blir slik: Første steg blir å gå i studio. Gullfiskrockerne spiller mest coverlåter, men har også laget flere egne låter. Det er en av de egne låtene som skal spilles inn. Det må øves grundig på forhånd, og vi beregner to dager i studio til opptakene. Når sangen er ferdig innspilt skal det en musikkvideo til sangen. Bandmedlemmene blir de sentrale aktørene i videoen, og de skal også samarbeide med videokunstneren under planleggingen og innspillingen av videoen. Parallelt med innspillingene skal bandet samarbeide med en lokal kunstner for å lage en band-logo som skal trykkes på et nytt sceneantrekk. Til slutt, når både sangen, musikkvideoen og logoen er ferdig, skal bandet markedsføre seg med en miniturne. Det blir en konsert i Inderøy, og en konsert i hver av nabokommunene Verdal, Levanger og Steinkjer.
Fremdriftsplan for prosjektet
Januar – februar 2018: Innspilling av en sang i studio. Mars – april 2018: Innspilling av film til en musikkvideo til sangen. Januar – april 2018: Samarbeide med en lokal kunstner for å lage en band-logo. Mai – juni 2018: Miniturne med 4 konserter.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Bakgrunnen for prosjektet var å løfte bandet «Gullfiskrockerne» ut av øvingshverdagen gjennom å tilby studioinnspilling, videoinnspilling, turnè og egen band-logo. En annen viktig målsetting, i tillegg til de konkrete produktene, var medlemmenes opplevelser av fellesskap, livsglede og egenverd gjennom å være sentrum i begivenhetene gjennom prosjektet. Målgruppa Gullfiskrockerne er et band med 10 funksjonshemmede i Inderøy kommune. Bandet ble startet i 2005, og de fleste bandmedlemmene har vært med fra starten. Bandet har 6 – 8 konserter årlig, både i kommunen og rundt i nabokommunene i regionen. De samarbeider ofte med andre band med funksjonshemmede fra nabokommunene.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Alle de konkrete delmålene i prosjektet ble nådd: Gullfiskrockerne laget ny låt, spilte den inn i studio og laget musikkvideo med låta. De avsluttet prosjektet med en turne med 4 konserter, en i Inderøy og en i hver av de tre nærmeste nabokommunene. Ny logo ble ferdigstilt til sommerferien, slik at de nye T-skjortene med nytt logo-trykk ikke ble klar før etter sommerferien. Gjennom turneen knyttet bandet også helt nye relasjoner med ei musikk-gruppe fra Steinkjer, og la dermed grunnsteinen for enda et nytt musikk-samarbeid framover. Vi opplevde at prosessen fra start til slutt var preget av positiv energi, god stemning, stadige øyeblikk med lykkerus over både aktiviteten og produktene som etter hvert ble ferdige. Dermed lykkes prosjektet å nå målsettingen om å styrke både fellesskapet og den enkeltes selvbilde. Med dette som bakgrunn vurderer prosjektledelsen at effektmålene ble nådd i stor grad.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
10
Prosjektgjennomføring/Metode
Bandet har fast øvingsdag på mandager, og vi planla det meste av aktiviteten på den faste tida på mandager. Vi gjorde avtaler med et lokalt musikkstudio, en lokal film-kunstner og en lokal tegner/designer, og la en aktivitetsplan gjennom vinteren der det aller meste foregikk på mandager. Først noen uker med komponering og øving på låta, der alle var delaktig med ideer til tekst og tone. Da låta var klar dro bandet til studioinnspilling. Deretter fulgte flere uker med videoinnspilling, med opptak både på bandrommet og flere uteområder. Det ble også filmet i studioet. I slutten av mai var både videoen og logoen ferdig, og vi arrangerte en «release-kveld» i kinosalen. Prosjektet ble avsluttet i juni med en intensiv turne med 4 konserter på seks dager. Konsertene var et samarbeid med de lokale bandene for funksjonshemmede på Verdal, Levanger og Steinkjer, der de også deltok med å spille sine låter. Siste konserten var på hovedscenen på arrangementet «InderøyFest» lørdag formiddag 9.juni, på en stor festivalscene med proffe lydfolk. Dette er et populært arrangement med hundrevis av publikummere, og det var en flott ramme rundt avslutningen av prosjektet.
Resultater og resultatvurdering
Prosjektet gav to typer resultater. På den ene siden de konkrete produktene, som innspilt låt, video, logo og konsertene. På den andre siden er alle de involverte sine opplevelser gjennom prosjektet, som vekst, glede, mestring og barrierebryting, nye bekjentskap, identitet og egenverd. Låta er nå tilgjengelig på Spotify, musikkvideoen ligger på Youtube, og logoen er også tilgjengelig på nettet (i tillegg til på bandets T-skjorter). Bandet uttrykker både stolthet og eierskap til låta, videoen, konsertopplevelsene og sin egen logo med (ifølge bandet) verdens tøffeste gullfisk. Gjennom prosjektet opplever vi at fellesskapet er styrket, og at hvert enkelt medlem har opplevd mestring og vekst. Mange har hørt låta, sett videoen og opplevd konsertene, så markedsføringsverdien lokalt har vært stor. Det må også nevnes at både innspillinga og visninga av NRK-innslaget på Extra-trekninga (6.februar) var en enorm energi-boost for alle involverte i prosjektet!
Oppsummering og videre planer
Nå er hverdagen tilbake, og det innebærer å øve inn nye låter på øvingskveldene og å spille konserter. Vi skal følge opp samarbeidet med nye venner på Steinkjer, og skal fortsette med samarbeid med Verdal og Levanger. Nå som bandet har egne produkter tenker vi å friske opp tilgjengeligheten vår på nett, men dette er et område vi har lite erfaring med fra før. Vi har opplevd verdien av å løfte oss ut av hverdagen, og kommer nok til å søke midler til flere prosjekter framover. Gullfiskrockerne blir også veldig glad hvis Dissimilis og Extra-stiftelsen bruker både videoen og logoen vår.