Helsefremmende Escape Room

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Funksjonshemmede trenger kunnskap om sin egen funksjonshemming viktig for å øke sin egen aksept og forståelse. Forskninger viser at funksjonshemmede, minoritetene og andre som blir utsatt for fordommer og negative holdninger har lettere for å diskriminere andre som er i samme gruppe. For å forbygge dette må man øke kunnskap om sin egen funksjonshemming. I dag liker man å blande underholdning med kunnskapsspredning. Dette er noe som vi ønsker å gå etter. Vi ønsker å krysse underholdning og kunnskap i et nytt konsept, ved å lage helsefremmende Escape Room.

Målsetting for prosjektet

a) Overordnet mål Døve/hørselshemmede og deres pårørende får kunnskap som gir økt mestring i hverdagen. b) Prosjektmål Delmål 1: Lage helsefremmende Escape Room som tilbys til døve i hele landet. Delmål 2: Å påvirke etablerte aktører til å tenke helsefremmende Escape Room

Målgruppe

Primære målgruppe vil være landets døve/hørselshemmede over 10 år (5000). Sekundære målgruppe er deres pårørende (ca 20.000). Vi antar vi når ca 4500 av disse.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

4500

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Escape Room som lages i forbindelse med dette prosjektet skal være flyttbart og kan sette opp og ned igjen i et vanlig rom. Vi ønsker at de skal være lett å frakte så man kan turnere med rommet i hele landet på besøk hos døveforeninger. Eksempel: • Lederråd 1: Fire personer står i et rom med fem bilder på veggene (som egentlig er PC-skjermer) uten noe tekst under og en datamaskin midt på rommet. Personen på ett av disse bildene er grunnlegger av første døveskole i Norge – A.C. Møller. De fire andre er ukjent personer fra samme tid. Han er døv og pioner for skolesystemet for døve i Norge. Første ledetråd er å skrive inn navnet hans på datamaskinen. • Lederråd 2: Et skap under datamaskinen åpnes som følg av dette. Det faller ut en ekse med kodelås og flere dokumenter. I dokumentene står det informasjon om døveskolen til Møller, metodene han brukte og så videre. Det står også året det ble grunnlagt – 1825 osv Eksemplene over er bare eksempel. Et godt opplegg krever tid, undersøkelser og ekspertise. Det tar prosjektet høyde for. Prosjektet skal også passe på at det skal ikke være kun underholdning, men man faktisk lærer om sin egen funksjonshemming og får stolhetsfølelse.

Fremdriftsplan for prosjektet

Prosjektet deles opp i fire faser: 1 (vinter 2020). Prosjektgruppe etableres, prosjektleder ansettes 2 (vår 2020). Grovarbeid med å lage Escape Room 3 (høst 2020). Finarbeid med testing av Escape Room. Premiere i Drammen 25.-27.september 4 (høst 2020/første halvår 2021). Turnere til døveforeningene i Norge. Arbeid med å spre konseptet.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

I dag liker man å blande underholdning med kunnskapsspredning. Vi ser det overalt, for eksempel lek på museum, klesbutikker som inkluderer underholdning, og så videre. Flere steder har bygget opp egne konsept som krysser kunnskap og underholdning med hverandre der man eksempelvis får oppleve hvordan det er å være viking samtidig som man lærer om vikingenes levekår og levesett. Dette er noe som prosjektet gikk etter. Vi krysset underholdning og kunnskap i et nytt konsept i form av en Escape Room spill der en gruppe må samarbeide for å oppdage ledetråder, løse gåter og utføre oppgaver som omhandler døve, hørselshemmede og tegnspråk. Spillet ble brukt for å formidle positive kunnskaper om døve/hørselshemmede og tegnspråk på en spennende måte. Målet er å øke stolthet og godhetsfølelse rundt egen funksjonshemning. En skal kunne tenke at «det var en døv person som greide det og det».

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Spillet var uhyre populær, og mange folk ønsket å klare utfordringen på raskest mulig tid! Utenom døveforeningene har prosjektet mottatt mange forespørsler fra relevante instanser som jobber tett med målgruppa om de kan kjøpe eget koffert for deres organisasjon. Stiftelsen Dam har således godkjent at ubrukte midler i prosjektet (ca 84.119 kr) til å lage nye Escape Room-kofferter. Nå som den nye språkloven om tegnspråk er på plass har jeg tro på at tegnspråk vil få en gradvis større status i samfunnet enn noen gang tidligere. Spillet vil dermed tiltrekke økt interesse og oppmerksomhet, fordi kunnskapene som presenteres i spillet for å forbedre døve og hørselshemmedes (og hørende) kunnskap om døvehistorie og tegnspråk.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

10000

Prosjektgjennomføring/Metode

Siden koronavirusutbruddet i mars 2020 måtte vi endre prosjektgjennomføringen på grunn av restriksjonene og med hensyn til økt smittespredning. Vi visste ikke om det ville være mulig å gå på turné rundt i Norge. Prosjektet ble delt inn i tre ulike faser: 2020: Prosjektleder utarbeidet Escape Room. 2021: (Prosjektet ble satt på hold ettersom prosjektleder hadde morspermisjon) 2022: Testing av Escape Room og finjustering. Premieren på Døve Nordiske Kulturdager / Døves Kulturdager 2022 i Stavanger. 2022: Siste finjustering av kofferten etter premieren. Koffertene ble utsendt i 2023 (med godkjenning fra Stiftelsen Dam) Endringer: Vi planlagte å lage et Escape Room rom, men bestemte at det blir vanskelig for døveforeninger å lagre siden ikke alle har egne lokaler. Et stort Escape Room spill i form av et rom ville gjøre det vanskeligere for døveforeninger å tilpasse til flere temaer. Prosjektlederen jobbet for å gjøre Escape Room spill lett å lagre, sette opp, gjennomføre og å eventuelt gjøre endringer for å tilpasse flere arrangementer. Turné ble endret til veiledningen så gjennomføringen av spillet ikke blir avhengig på personell som skulle læres opp under turneen.

Resultater og resultatvurdering

Escape Room ble gjennomført på Døve Nordic Kulturdager Døves Kulturdager 2022 i Stavanger, på døveforeningsarrangementer i 2022/2023 og på Tegnspråkdagen 2023. Prosjektlederen ga et foredrag om Escape Room på et Norges Døveforbund sine seminar med alle døveforeningers daglig ledere til stedet. Escape Room tok for seg fire temaer: 1. For hørende spillere som har ingen kunnskap om døve og tegnspråk (med et fokus på generell fakta og døvehistorie) 2. For døve og hørselshemmede nordmenn 3. En forenklet versjon for barn, eldre personer og personer som kanskje sliter med norsk 4. Et tema som man selv kan utforme og tilpasse med utgangspunkt i arrangementet som skal gjennomføres De spørsmålene / gåtene som ble brukt i spillet ble hentet fra Norges Døveforbunds bøker som er også brukt under spillet. Målet er å spre kunnskap om disse bøkene, og forhåpentligvis kjøper flere folk boken slik at de kan lese og lære ny informasjon.

Oppsummering og videre planer

Selv om distribusjonen av Escape Room spillet ble utsatt, er jeg helt trygg på den kommende effekten. Prosjektets fremste målsetting er oppnådd med ferdigstillingen av Escape Room spillet, selv om koronavirus-tiltakene og morspermisjon har gjort at vi har måttet utsette tidspunktet for premiere/distribusjon av Escape Room koffert til døveforeningene. Spillet er så populært at døveforeningene allerede har lagt opp til å gjennomføre flere arrangementer der medlemmene kan spille Escape Room.

Prosjektleder

Megan Matovich-Noddeland

Detaljer
Program
Helse høst (2019)
Prosjektnavn
Helsefremmende Escape Room
Organisasjon
Norges Døveforbund
Beløp Bevilget
2020: kr 545 000, 2021: kr 220 000
Startdato
01.01.2020
Sluttdato
31.12.2022
Status
Avsluttet