Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Mange barn av innvandrere opplever utenforskap. Norskfødte med innvandrerforeldre opplever oftere enn gjennomsnittet å være sosialt ekskludert. Utfordringene ved å vokse opp i Norge med utenlandsk bakgrunn dreier seg ikke bare om rasisme. Det handler også om tilhørighet, aksept, mangfold, flerkulturelle hjem, identitet og selvbilde. Hva er det de føler? Hva gjør vi med det? Feier vi det bare under teppet og lar det ligge og ulme eller skal vi hjelpe de unge med å prosessere spørsmålene og følelsene de sitter med? Dersom vi ikke gjør noe kan følelsen av utenforskap for hele grupper av unge øke.
Målsetting for prosjektet
Målet med prosjektet er å bidra til livsmestring blant unge og øke deres opplevelse av tilhørighet og aksept. Vi vil vise gode forbilder som tar opp temaer som grupper av unge sliter med og trenger hjelp til. Målet er at dette skal anvendes av lærere og elever gjennom diskusjoner i klasserom.
Målgruppe
Høre hjemme-filmene skal treffe unge i ungdomsskolealder og videregående nivå. Særlig ungdom med flerkulturell bakgrunn, men også etnisk norsk ungdom.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
500000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Vi har en samarbeidsavtale med Den Kulturelle Skolesekken Viken. Her skal vi gjennomføre en konsertforestilling under samme tittel: Høre Hjemme. Denne skal avvikles i januar/februar 2022. DKS Viken har satt opp 10 konsertdager på ungdomsskoler og 5 dager på VGS (1.trinn). DKS-turneen er ferdig finansiert. Vi vil i vårt filmprosjekt ta utgangspunkt i denne turneen. Filmene vil bli en miks av konsertforestilling og samtaler med utvalgte ungdommer, samt artister/kjendiser som målgruppen kan relatere seg til. ”Ettersom Mugisho og Willy har egenerfarte, personlige innganger til disse temaene vil dette erfaringsmessig engasjere publikummet vårt på en sterk måte”. I etterkant av konsertene vil det bli klasseroms-diskusjoner rundt utvalgte temaer. Gjennom et samarbeid med NRK skole skal vi produsere 5 filmer basert på forestillingene, med tematikken flukt og innvandring, tilhørighet og aksept, diskriminering og rasisme, mangfold og flerkulturelle hjem, samt identitet og selvbilde. Kort oppsummert ønsker vi å tilby videoinnhold for hele landet rundt temaene gjennom NRK skole. Det blir en ressurs for lærerne for å snakke om temaene ut fra en norsk virkelighet. Sammen med filmene produseres undervisningsmateriell til hjelp for lærerne.
Fremdriftsplan for prosjektet
Konsert forestillinger: januar og i februar 2022. Januar 2022: fokusgrupper og preproduksjon av filmer, logistikk og bemanningog casting av deltagere til klasseroms-diskusjonene. Klasseromsdiskusjonene filmes etter at de castede elevene har sett DKS-konsertene. I etterkant av dette gjøres intervjuer med Mugisho og Willy, og intervjuer med kjente personer. Mai 2021 grovklipp. September 2021 ferdigstilling. oktober 2022: Publisering på NRK skole.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målet med Høre hjemme filmene er å bidra til livsmestring blant unge og øke deres opplevelse av tilhørighet og aksept. Vi vil vise gode forbilder som tar opp temaer som grupper av unge sliter med og trenger hjelp til. I filmene tar vi opp problematikk som angår ungdom med flerkulturell bakgrunn. FIlmene skal brukes i skolen som en ressurs, og anvendes av lærere og elever i ungdomsskolen og på videregående, og være til hjelp innenfor flere fag. Vi ønsker at elevene skal involveres, tenke og sette ord på utfordringer rundt innvandring, tilhørighet, aksept, mangfold, flerkulturelle hjem, identitet og selvbilde. Målgruppe Høre hjemme-filmene skal treffe unge i ungdomsskolealder og på videregående nivå. Diskusjoner rundt filmene og i klasserommet gjør at ungdommene setter ord på egne problemstillinger, hvilket skal hjelpe dem å komme videre, og å forstå hvordan det er å vokse opp med en flerkulturell bakgrunn.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Høre hjemme prosjektet har blitt til 5 filmer rettet mot ungdom i ungdomsskole-alder og for videregående skole, publisert på NRK skole og NRK.no. Innholdet i filmene er basert på tre stolper: Konsertopptak av Willy og Mugisho Nhonzis skolekonserter i regi av den kulturelle skolesekken. Intervjuer med brødrene knyttet til tematikken «Flukt og innvandring», «Mangfold og kulturelle hjem», «Tilhørighet og aksept», «Identitet og selvbilde» og «Rasisme». Intervjuer med 20 ungdommer med norsk og flerkulturell bakgrunn, der de snakker om sine erfaringer. Filmene gir seerne et unikt innblikk i hvordan ungdom opplever det å bo i Norge. Hvilke utfordringer de lever med, og hvordan det er å bo i et land der mye oppleves som fremmed. De forteller nære og personlige historier, knyttet til sine liv. Vi har laget filmene på en måte som tiltaler ungdom, og på ungdommenes premisser, med bruk av musikk, intervjuer og illustrasjons-bilder slik at ungdom kan kjenne seg igjen i historiene som formidles.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
10000
Prosjektgjennomføring/Metode
Vi startet med å gjennomføre opptak av skole konsertene til Willy og Mugisho Nhonzi i regi av DKS. På grunn av usikkerhet rundt Covid utsatte vi samtalene med elevene til situasjonen var litt mer oversiktlig. Gruppesamtalene ble derfor gjennomført i mai. Vi ønsket å ha en bredest mulig gruppe ungdommer, knyttet til etnisitet, hvordan de kom til landet, hvor lenge de hadde bodd her, hva slags utfordringer de hadde møtt, kjønn og alder. I tillegg var formulerings evne, og om ungdommene var i stand til å sette ord på sine følelser viktig. Ungdommene delte sine erfaringer med hverandre, og med Willy og Mugisho. Målet var mest mulig spontanitet, mest mulig erfarings-deling, minst mulig innblanding av regissør. Etter at vi hadde grovklippet episodene, gjennomførte vi dybdeintervjuer med brødrene. Etter å ha grovklippet materialet inviterte vi ungdommene til visning og dybdeintervjuer. I løpet av to kvelder spiste vi pizza og elevene fikk mulighet til å kommentere på innhold i filmene, sin egen rolle i klasserommet og fortelle hva de likte eller ikke likte Så gjennomførte vi dybdeintervjuer med elevene. Dette ble veldig nære og tette intervjuer, der de virkelig ga av seg selv.
Resultater og resultatvurdering
Vi inngikk avtale med NRK skole om publisering av filmene tidlig i prosessen. Tanken var å kunne tilby filmene til skoler som en ressurs inn mot tematikken. Det finnes lite av denne type filmer, og særlig innenfor det som er tilrettelagt for undervisning. NRK har manglet stoff rettet mot en ung målgruppe. NRK skole er veldig fornøyd med resultatet, både med innhold og form. I tilleg har vi utviklet et enkelt, men funksjonelt studiehefte med spørsmål og problemstillinger som lærere og elever kan benytte fritt gjennom NRK skole portalen. NRK skole er en lukket gruppe for lærere/elever. Dette var vår primære målgruppe. I sluttfasen av prosjektet, etter å ha sett filmene, ønsket imidlertid NRK å åpne filmene for et bredere publikum. De besluttet derfor å legge filmene ut på NRK.no. Dette vitner om at både tematikk og fortellingene i filmene er produsert med høy kvalitet. Vi er veldig stolte av å kunne tilby disse filmene til en mye større gruppe. Filmene vil ha lang levetid på NRK.
Oppsummering og videre planer
Høre hjemme serien er først og fremst laget som en resurs for lærere og elever. Filmene egner seg godt både på ungdomsskole trinnet og på videregående skole. Hittil har det vært lite tilgjengelige video materiale rundt tematikken, men nå har både lærere og elever fått tilgang til stoff som treffer målgruppen. Sammen med undervisningsmaterialet vi har laget kommer dette prosjektet til å leve lenge. Det er også mulig med en oppfølger-serie innenfor tematikken, uten at dette har vært drøftet med NRK skole.