Hva skjer med oppholdstillatelsen?

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Tilbakekall av oppholdstillatelse innebærer at myndighetene annullerer en persons tillatelse til å bo i Norge. Når tilbakekall vurderes, blir personen innkalt til forvaltningsintervju med politiet, uten rett til gratis advokat. Intervjuet og prosessen med mulig tilbakekall skaper stor usikkerhet, og det er i dag ingen tilbud for de berørte. Utlendingsforvaltningen bruker store ressurser på undersøkelser, inkludert undersøkelser i sosiale medier, valutaregistre og utenlandsreiser. Personer med mulig tilbakekall kan bli intervjuet over flere dager. En inngripende prosess, kombinert med lang saksbehandlingstid og mangel på informasjon, skaper store konsekvenser for de berørte. I NOAS-rapporten “Tilbakekall” (2023) viser vi hvordan personer blir preget av situasjonen. NOAS har tidligere gjennomført et veiledningsprosjekt for tilbakekallssaker. Prosjektet skal fortsette dette arbeidet. Vi ønsker derfor å gjennomføre prosjektet «Hva skjer med oppholdstillatelsen min?» med målsetning om: 1. Gjøre situasjonen mer begripelig og håndterbar for personer som står i den, gjennom kunnskap om regler, hvert ledd i prosessen, og rettigheter og plikter underveis. 2.Styrke personenes evne til å ivareta egne interesser gjennom kunnskap og støtte gjennom kontakt med personlig rådgiver

Aktivitet/tiltak/metode

Målgruppe: Personer som har «mulig tilbakekall»-sak. Innhold: Veiledning av personer som har fått innkalling til forvaltningssamtale gjennom individuell veiledning: Ved henvendelser gjennomgår vi relevante saksdokumenter for å sikre informasjon før vi gir veiledning. Dersom UDI begrenser innsyn og personen ikke har tilgang til dokumentene sine, vil første del av veiledningssamtalen fokusere på å innhente informasjon fra personen selv. Ved bekymring eller mistanke om tilbakekall uten konkrete holdepunkter, går vi gjennom regelverket og prosessen for tilbakekall. For de som er innkalt til intervju, går vi også gjennom hva som kan forventes i forvaltningsintervjuet, samt rettigheter og plikter i forbindelse med dette. Utarbeidelse av informasjonsmateriale: Utvikling av informasjonsmateriell på SoMe, brosjyrer og nettside for å hjelpe personer med å forstå prosessen bedre. Forventede utfordringer: En utfordring er å møte personer som har tilbakeholdt informasjon. Veilederne må opprettholde en nøytral rolle som informasjonsformidlere, uten å gi direkte råd, men besvare spørsmål om konsekvenser av ulike handlinger. Det er også utfordrende å nå ut til målgruppen, da mange holder tilbakekall-saker for seg selv. Informasjon må derfor spres i kommunene, diaspora-miljøene, osv. Personvern og metodikk, samt ivaretagelse av deltakere: NOAS har eget personvernombud og jobber systematisk med sikkerhet og personvern. Vi vet at realitetsorientering om en sak kan føre til psykiske reaksjoner. For å sikre at personene har nødvendig støtte, vil vi på forhånd snakke med deltakerne om hvilket nettverk de har som ved behov kan være der etter samtalen. Avdekkes psykiske utfordringer, kobles relevante støtteapparater på for videre hjelp. Måloppnåelse: Antall som deltar i veiledningssesjoner og som laster ned/ser på informasjonsmateriell. Eventuelle endringer i deres handlinger og beslutninger, samt deltakernes evne til å uttrykke behov.

Antall deltakere

0

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Bedre psykisk helse: Prosjektet er ventet å bidra til å gi forbedret psykisk helse til mulige og allerede berørte av tilbakekall-saker. Forskning viser at mestring avhenger av en “opplevelse av sammenheng” der komponentene begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet virker sammen (Antonovsky 2012). Kognitiv forståelse (begripelighet) er en viktig forutsetning for evnen til å håndtere stress (håndterbarhet). En som kjenner spillereglene kan påvirke egen situasjon og livet blir dermed verdt å engasjere seg i (meningsfullhet). Å tilføre kunnskap og skape forståelse vil kunne redusere stress og ha positive effekter for psykisk helse. Informasjon direkte: Ved å tilby informasjon gjennom filmer kan deltakerne få tilgang til relevant informasjon uavhengig av deres geografiske plassering i Norge. Dette vil gjøre det mulig for alle målgrupper å få nødvendig veiledning og innsikt i tilbakekallsprosessen, uavhengig av hvor de befinner seg. Dette kan også bidra til at pårørende, støtteapparat, behandlere og andre som kommer i kontakt med målgruppen vil kunne forstå situasjonen den berørte står i bedre. Forvaltning og økt tillit: Prosjektet vil øke deltakernes forståelse av forvaltningssystemet, styrke tilliten til myndighetene, og forbedre deres evne til å navigere effektivt gjennom systemet. Dette vil også ha positive konsekvenser for samfunnet som helhet ved å fremme rettferdighet og øke tilliten til rettssystemet. Vi vil kunne samle inn info om hva som oppleves som de mest uforståelige delene ved forvaltningsinformasjonen, og direkte formidle dette til relevante myndigheter som UNE, UDI og PU. Dette vil på lang sikt bidra til bedre tilgjengelighet og forståelse av informasjon om tilbakekall blant befolkningen.

Plan for gjennomføring

Prosjektstart (Måned 1-2) Ansvarlig: Prosjektleder Aktiviteter: Oppstart med prosjektgruppen. Tilby individuell veiledning for de vi allerede er i kontakt med. Informere om veiledningstilbudet. Utvikling av informasjonsmateriale som forklarer prosessen i tilbakekallssaker. Gjennomføring av kvalitetssikring av materiell, inkludert brukertesting med tidligere berørte personer som NOAS har dialog med. Rekruttering (Måned 3) Ansvarlig: Prosjektleder og kommunikasjonsansvarlig Aktiviteter: Identifisere og spre budskapet til målgruppen gjennom samarbeid med relevante organisasjoner og institusjoner. Distribusjon av informasjonsmateriell i SoMe (betalte tjenester), nettside og informasjonsbrosjyre format til potensielle deltakere via ulike kanaler og samarbeidspaterne. Veiledning (Måned 4-12) Ansvarlig: Prosjektleder og veiledere Aktiviteter: Tilpasning av veiledningsinnhold basert på deltakeres tilbakemeldinger og behov. Evaluering av individuell veiledning gjennom kontakt med brukere og møter i prosjektgruppen. Evaluering og Rapportskriving (Måned 12) Ansvarlig: Prosjektleder, bidragsytere og evt. klienter Aktiviteter: Evaluering av deltakernes innsikt og kontroll over egen sak, samt evne til å ivareta egne interesser. Evaluering av hvor mange som har benyttet seg av informasjonsvideoen og annet materiell. Utarbeidelse av sluttrapport som dokumenterer prosjektets resultater og læringspunkter. Avsluttende møte med prosjektgruppen for evaluering. Planen sikrer en strukturert tilnærming til prosjektets gjennomføring, med klart definerte roller og ansvarsområder. Tidsrammen på 12 måneder gir tilstrekkelig tid til utvikling, implementering og evaluering av tiltaket.

Prosjektleder

Elin Berstad Mortensen

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Hva skjer med oppholdstillatelsen?
Organisasjon
Norsk organisasjon for asylsøkere
Beløp Bevilget
2024: kr 100 000, 2025: kr 300 000
Startdato
01.10.2024
Sluttdato
30.09.2025
Status
Under gjennomføring