Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Mange ungdommer mangler et tilbud der de føler deres religiøse og kulturelle kontekst blir forstått får de har det vanskelig psykisk. Selv om vi har mange telefontjenester idag faller denne gruppen utenfor. Vår erfaring tilsier at det er et behov for et lavterskeltilbud tilpasset unge muslimer. Det er idag mange misoppfatninger mtp religion og psykisk helse, noe prosjektet ønsker å oppklare. ICC-helse ønsker vi å starte en hjelpetelefon og chat som kan være et tilbud for disse ungdommene.
Målsetting for prosjektet
Gjennom opplysningsarbeid rundt psykisk helse i et religiøst perspektiv er målet å redusere tabu. En tjeneste der man kan snakke om hverdagslige utfordringer, og om vanskeligere psykiske påkjenninger. Avdekkes det mer alvorlige tilfeller vil vi veilede disse med å komme i kontakt med rett instans.
Målgruppe
ICC Helse vil i første runde ta sikte på å være et lavterskeltilbud for ungdom og unge voksne hovedsakelig opp til 30 år.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
1000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Hjelpetelefonen: Det har blitt brukt eksterne ressurser til å kurse frivillige i samtalemetodikk, selvmordsvurdering, og sikkerhet. Telefonen vil være åpen faste dager på kveldstid. Det er ingen erstatning for helsehjelp, men skal være et lavterskeltilbud for samtale. Frivillige studenter innen helse og sosialfag som vil få kursing og ressurser vil bli brukt på internopplæring. Telefontiden vil etterhvert oppskaleres. Fra juli vil vi også jobbe for å opprette en åpen og anonym chat-funksjon, da ungdom benytter seg hyppig av dette. Det planlegges at dette skal utarbeidet til høsten. Etter samtale med lignende tilbud hos andre organisasjoner ønsker vi at dette blir en sikker, anonym løsning som også kan holde oversikt over statistikk som feks. Dialog24 sin løsning. Temakvelder vil også arrangeres der man inviterer ulike foredragsholdere til å snakke om forholdet mellom religion og psykisk helse. Målet er å redusere misoppfatninger rundt psykisk helse. Vi vil ha fokus på kontinuerlig internopplæring av frivillige må gjennom en kursing med tanke på etiske utfordringer, samtalemetodikk og prosessen ved uheldige hendelser. Målet er å sikre god kompetanse og en trygg tjeneste.
Fremdriftsplan for prosjektet
Februar: Pilotprosjekt lanseres gjennom sosiale medier både på Instagram og Facebook. Juli: Oppskalering av telefontid og samtaletilbudet. Dette vil kreve god markedsføring i denne perioden juli. August: Frivillige rekrutteres og internopplæring/kursing og Nettportal. September: Chattetjeneste lanseres. Oktober: Første temakveld arrangeres. Nov-Juli: Kontinuerlig evaluering, fortsette med telefon- og chattetjenesten. Arrangere temakvelder x 4.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
ICC Helse er et prosjekt som ble initiert i 2021 da man så behovet for en samtaletjeneste for unge muslimer. Prosjektet var ment å tilby unge muslimer som møter psykiske utfordringer i hverdagen et lavterskel tilbud, men også å bidra til en mer åpen kultur rundt tema psykisk helse. Prosjektet har vært underlagt organisasjonen Islamic Culture Center (ICC) som regnes å være Norges første muslimske trossamfunn. ICC som en etablert organisasjon har vært viktig for prosjektet spesielt har det vært en fordel for å nå ut til målgruppen.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Formålet med prosjektet ICC Helse var å bidra til å senke terskelen for å søke hjelp ved å tilby en gratis og anonym samtaletjeneste rettet mot muslimer. Ønsket var å tilrettelegge for å ta opp vanskelige temaer i et religiøst perspektiv. Gjennom opplysningsarbeid rundt psykisk helse i et religiøst perspektiv er målet å redusere tabu.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
500
Prosjektgjennomføring/Metode
Chattetjenesten ble i prosjekttiden hovedfokuset vårt. Det viste seg også å være en utfordring å finne kvalifiserte frivillige som hadde muligheten til å binde seg fast til å betjene chatten. Over tid ble det en liten prosjektgruppe som betjente chatten. Dette førte også til at vi innså viktigheten av å styrke chattetjenesten før vi gikk videre med hjelpetelefonen eller nettportalen. Det har grunnet frivillige ressurser og prioritering av en stabil tjeneste blitt endel forsinket. Vi brukte videre høsten 2021 og året 2022 på å arrangere jevnlig med både workshops, temakvelder og andre arrangementer som planlagt i prosjektplanen.
Resultater og resultatvurdering
Målet til prosjektet om å sende terskel for å søke hjelp anses som godt gjennomført selv om det tydelig rom er for forbedringer. Chattetjenesten hadde jevnlig kontakt med ulike unge mennesker som åpnet seg gjennom dialog med i chatten. Prosjektet har helt klart ført til at psykisk helse i miljøene vi har nådd ut til har blitt et mindre stigmatisert tema.
Oppsummering og videre planer
Organisasjonen vil videre fokusere på dette. Vi har også en telefontjeneste og nettportal som er klar for lansering.