– Dette har blitt den nye skiltstandarden

Mage-tarmforbundet sørger for mer inkluderende toaletter over hele landet.

Ikke alle funksjonsnedsettelser er synlige er en av tre finalister til Helseprisen 2024.

Les mer her

– Vi så oss rett og slett lei på at vi hadde en skiltstandard som ekskluderte de usynlige funksjonsnedsettelsene, og mente at det var på høy tid å sette en ny skiltstandard, sier prosjektleder Mailiz de Ramecourt.

Får kjeft

Så mye som 80 prosent av alle funksjonsnedsettelser er usynlige, og mange som lever med en lite synlig diagnose opplever å få kjeft når de bruker handikaptoaletter.

– Når man har en dårlig periode når man har ulcerøs kolitt, og først må på do, så har man dårlig tid. Du skulle helst ha gått for fem minutter siden, og da er det jo veldig viktig at vi kan bruke disse toalettene. Men så blir du sett rart på og får dumme kommentarer, sier frivillig i prosjektet, Bjørn Thore Martinsen.

– Dette med at folk blir stanset fra å bruke handikaptoalettene, eller «blikket», det er det mange som ikke vet om. Du må selv ha en usynlig funksjonsnedsettelse for å vite om det, sier Mailiz.

Se video om prosjektet her:

En menneskerett

Dam møter henne, Bjørn Thore og generalsekretær i Mage-tarmforbundet, Mads Johansson, på Tusenfryd. Fornøyelsesparken er en av mange aktører som nå har endret skiltene på sine toaletter.

På skiltene står det tydelig «ikke alle funksjonsnedsettelser er synlige». Skiltene er en del av en generell holdningskampanje, der målet er økt kunnskap om behovet for tilgang til toaletter.

– Tilgang til toaletter har blitt en fanesak som Mage-tarmforbundet jobbet med. Dessverre vil jeg si. Vi skulle gjerne brukt tiden på andre ting. Men situasjonen er den at Norge er veldig dårlig når det gjelder tilgang til offentlige toaletter, sier generalsekretær i Mage-tarmforbundet, Mads Johansson, og legger til:

– Å gå på toalettet er et grunnleggende menneskelig behov. Like grunnleggende som å puste og spise. Og FN har også definert tilgang til toaletter som en menneskerett. 

Fjerner skam og stigma

Målet med kampanjen er å bygge ned skam og stigma rundt fordøyelsessykdommer, men gjennom kampanjen har forbundet fått en rekke tilbakemeldinger fra andre grupper som takker dem.

– Vi får tilbakemeldinger fra blant annet blærepasienter, ME-rammede, personer med endometriose, fibromyalgi, MS og psykiske lidelser som tar kontakt med oss og sier «tusen takk, nå er terskelen lavere for å gå ut i samfunnet», sier hun.

Drahjelp fra kjente personer

Kampanjen har fått stor oppmerksomhet, både gjennom sosiale medier og redigerte medier. Med seg på laget har de blant annet fått flere kjente ansikter, blant annet stortingsrepresentant Bård Hoksrud, tv-profil Carina Olset og Miss Norway 2023, Julie Tollefsen.

– Det betyr enormt mye, for det er svært mange unge som blir diagnostisert med mage-tarmsykdommer, så det at noen andre forteller hvordan det er, det betyr mye, sier Mailiz.

Endrer skilt i hele Europa

Hittil har en rekke fornøyelsesparker, kjøpesentre og små og store bedrifter endret sine toalettskilt. Avinor følger snart etter med nye skilt på sine 43 flyplasser.

– Det har vært en udelt positiv holdning til å endre skiltene, sier Mailiz.

Det bekreftes av Tusenfryd, som nå har nye skilt på sine toaletter.

– Vi synes dette er et fantastisk initiativ, og vi er veldig glade for at Mage-tarmforbundet tok kontakt med Tusenfryd, slik at vi også fikk ta del i dette prosjektet, og kunne endre skiltene på våre handikapvennlige toaletter, til mer inkluderende skilter, sier salgssjef Marie Louise Strømberg.

Hun kan fortelle at de har spredd ideen videre internt, slik at Tusenfryds eiere, spanske Parques Reunidos, nå vil endre skiltene i alle sine fornøyelsesparker rundt om i Europa.

Det betyr mye for dem som er avhengig av rask tilgang til toaletter.

– Når vi er her, så føler jeg meg tryggere, for da vet jeg at jeg har et toalett som er nærme, og som jeg kan bruke uten å bli sett rart på, sier Bjørn Thore Martinsen.


Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

40 000 har IBD i Norge og 10-20 % har IBS. I tillegg finnes andre tarmsykdommer. Symptomer kan være magesmerter, luftplager, diare, blodig avføring, forstoppelse mm. Dette stiller krav til god toalettilgang og toalettutforming der man kan ha privatliv. Undersøkelser viser at over 50% av tarmsyke blir stresset pga dårlig toalettforhold på jobb. 60% isolerer seg mer enn det de gjorde før diagnosen. Tarmsyke får ofte kjeft når de bruker handikaptoalett, og toaletter er ikke prioritert i planer og regelverk for universell utforming. Derfor vil vi lage en kampanje som setter toaletter på dagsorden.

Målsetting for prosjektet

Målsettingen er å synliggjøre at ikke alle kroniske sykdommer og funksjonsnedsettelser er synlige med tanke på bruk av handikaptoaletter, og på den måten gjøre det lettere for mage-tarmsyke å bruke handikaptoalett. Dette tror vi igjen vil øke forståelsen for mage-tarmsykdommer i befolkningen.

Målgruppe

Målgruppen er alle som eier et handikaptoalett (butikkeiere, flyplasser, kjøpesentre, hoteller, offentlige instanser etc.), i tillegg til befolkningen generelt.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

500000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

I prosjektet vil vi å synliggjøre at ikke alle kroniske sykdommer og funksjonsnedsettelser er synlige med tanke på bruk av handikaptoaletter. Vi vil invitere alle som i dag har/eier et handikaptoalett til å bytte ut skiltet med et nytt handikaptoalettskilt. På det nye skiltet er det bilde av en person i rullestol, samt en mann og en kvinne med teksten «ikke alle funksjonsnedsettelser er synlige». Vår søsterorganisasjon Crohn’s and Colitis UK har gjennomført samme kampanje med stor suksess, og skiltet har blitt tatt i bruk i tusenvis av butikker og bygninger i UK. Vi er jevnlig i kontakt med vår søsterorganisasjon, og det er stor grunn til å anta at dette også kan bli en suksesskampanje i Norge. Vi vil fortløpende skrive om de som blir med i kampanjen i våre kanaler og kontakte media. Det vil dermed bli flere nyhetssaker om prosjektet, og vi vil spre dette ut over i prosjektperioden for mest mulig oppmerksomhet. Vi vil forankre prosjektet i hele organisasjonen, hvor frivillige lokalt og nasjonalt kan ta del i kampanjen og kontakte bedrifter som har et handikaptoalett. Alle aktører som blir med i kampanjen blir invitert til et arrangement den 19. nov 2023, hvor alle deltakerne blir presentert. 19. nov er verdens toalettdag.

Fremdriftsplan for prosjektet

Rekruttering av prosjektgruppe: nov/des 2022 Møter i prosjektgruppen: jan, apr, aug, okt og des 2023 Lage infomateriell og kortfilm: nov/des 2022 og jun 2023 Ta kontakt med samarbeidsorganisasjoner: Nov 2022 – feb 2023 Markedsføring og rekruttering: des 2022 – nov 2023 Fortløpende kontakte media: des 2022 – nov 2023 Oversende resultater til politikere og byråkrater: okt-des 2023 Lanseringsarrangement: nov 2023 Rapportering: okt-des 2023

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Prosjektet «Ikke Alle Funksjonsnedsettelser Er Synlige» er en nasjonal opplysnings- og holdningskampanje initiert av Mage-tarmforbundet med støtte fra Stiftelsen Dam. Målet har vært å øke forståelsen for usynlige funksjonsnedsettelser, som mage-tarmsykdommer, gjennom et enkelt og konkret tiltak: Ny skiltstandard på landets HC-toaletter, som inkluderer alle funksjonsnedsettelser. Prosjektet har, gjennom et enkelt virkemiddel – et nytt og mer inkluderende skilt – klart å løse et reelt behov i målgruppen og samtidig gi praktiske forbedringer i hverdagen. Skiltene med tekst og utvidet symbolbruk er tatt i bruk av kjøpesentre, kulturhus, fornøyelsesparker og andre offentlige steder over hele landet. Avinor har varslet at de innfører skiltene på sine 43 lufthavner. Kampanjen har skapt bred medieoppmerksomhet og fått stor gjennomslagskraft, med frivillige som har bidratt aktivt i spredningen. Målgruppen er personer med usynlige funksjonsnedsettelser, eiere av HC-toaletter og allmennheten.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Effektmålene om økt forståelse, inkludering og konkret handling er i stor grad nådd. Kampanjen har fått nasjonal gjennomslagskraft, med virksomheter over hele landet til å ta i bruk de nye skiltene på handikaptoalettene sine – fra landets største kjøpesentre og fornøyelsesparker, kulturhus, lokale kjøpesentre til butikker, samt andre offentlige steder over hele landet. Kampanjen har også vekket interesse internasjonalt og har begynt å spre seg til andre europeiske land, noe som viser at behovet og budskapet har bred relevans langt utover Norges grenser. Kampanjen har skapt bred medieoppmerksomhet, engasjert målgruppen gjennom historiedeling (#IkkeAlleFunksjonsnedsettelserErSynlige) og mottatt Årets Helsepris 2024 samt nominasjon til Endometrioseforeningens Banebryterprisen 2025. Tiltaket har lav terskel, høy overføringsverdi og drives nå i stor grad frem av publikum selv. Kampanjen viser hvordan enkle grep kan skape varig holdningsendring og mer inkluderende praksis.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

0

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet ble gjennomført som en nasjonal opplysnings- og holdningskampanje med sterk forankring i frivillig innsats, målrettet kommunikasjon og direkte oppsøkende arbeid. Prosjektleder kontaktet hundrevis av virksomheter og fulgte tett opp for å sikre prioritet og fremdrift i virksomheters ellers travle hverdag. Kampanjen #Hva folk ser – og hva folk ikke ser, inviterte personer med mage-tarmsykdommer til å dele egne erfaringer under emneknaggen #IkkeAlleFunksjonsnedsettelserErSynlige. Dette ga kampanjen et sterkt visuelt og emosjonelt uttrykk, og skapte eierskap i målgruppen. Samtidig bidro Mage-tarmforbundets medlemmer og frivillige ved å tagge aktører i sosiale medier og skape etterspørsel etter det nye HC-skiltet. Tiltaket har spredt seg organisk og favnet bredt tverrdiagnostisk. Innsatsen fra frivillige – som jobbet uten lønn, men med stort engasjement – var avgjørende for kampanjens gjennomslagskraft. Metoden er lavterskel, kostnadseffektiv og har høy overføringsverdi til andre pasientgrupper og formål.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet har levert over forventning, med svært gode resultater målt mot målsettingene. Virksomheter i ulike segmenter over hele Norge har tatt i bruk det nye HC-skiltet – fra kjøpesentre og fornøyelsesparker til kulturhus, butikker og lokale aktører. Avinor har vedtatt å innføre skiltene på samtlige av sine 43 lufthavner, som markerer et stort gjennomslag. Kampanjen har også spredt seg til virksomheter i Europa. Den har fått bred omtale i riks- og lokalmedia og engasjert målgruppen gjennom historiedeling i sosiale medier. Prosjektet ble tildelt Årets Helsepris 2024 og nominert til Endometrioseforeningens Banebryterprisen. Metoden – som kombinerte målrettet kontakt, frivillig innsats og visuell kommunikasjon – har gitt høy effekt med lave kostnader. Enkle grep har ført til målbar endring, økt bevissthet og styrket inkludering. Kampanjen spres nå videre gjennom strukturert innsats og organisk engasjement fra publikum.

Oppsummering og videre planer

Kampanjen har etablert en ny skiltstandard på HC-toaletter over hele Norge, som bedre gjenspeiler alle funksjonsnedsettelser, ikke bare de synlige. Et tankekors er at opptil 80 % av alle funksjonsnedsettelser er usynlige. Den har fått nasjonal gjennomslagskraft og drives nå av seg selv – gjennom publikums engasjement. Folk tagger virksomheter, deler erfaringer og bidrar til endring. Kampanjen sprer seg organisk og har blitt et kraftfullt verktøy for synliggjøring og inkludering. Kampanjen skal forankres som en varig del av Mage-tarmforbundets arbeid.

Prosjektleder

Mailiz de Ramecourt

Detaljer
Program
Helse vår (2022)
Prosjektnavn
Ikke alle funksjonsnedsettelser er synlige
Organisasjon
Mage-tarmforbundet
Beløp Bevilget
2022: kr 350 000
Startdato
01.11.2022
Sluttdato
31.12.2024
Status
Avsluttet