Implementering av «Fire gode vaner» i helsehus

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

God kommunikasjon med fokus på brukermedvirkning og ‘hva er viktig for deg-spørsmålet’ er sentralt for å fremme kvalitet i overgang fra sykehus til hjem for eldre personer. Forskning viser imidlertid at god kommunikasjon er mangelfull i helsehus, en tjeneste med fokus på rehabilitering for at eldre personer skal kunne bo trygt hjemme. Fire gode vaner (4GV) er en kursmodell for helsepersonell, utviklet av Kaiser Permanente i USA, som omhandler teknikker for å lytte og søke forståelse for pasientenes perspektiv, være tydelig empatisk i pasientmøter, sikre at de har forstått og husker informasjon de har mottatt, og gjøre dem delaktig i behandling. Kurset går over to dager og bygger på simulerings-metodikk og praktisk læring gjennom ferdighetstrening av de fire vanene. Kurset er implementert i sykehus. Å ta kurset til kommunehelsetjenesten er nytt og innovativt og noe praksisfeltet etterlyser selv. I et nylig Postdoc-prosjekt (2020/FO293986) ble 4GV testet ut i et av helsehusene med god effekt. Nå ønsker Sykehjemsetaten å rulle ut kursprogrammet. Målet med dette prosjektet er derfor å implementere 4GV på alle fire helsehus i Oslo ved å utdanne 4GV-instruktører ved hvert helsehus, utvikle tilpasset kursmateriell for helsehus. I tillegg ønsker vi å følge- og resultatevaluere prosessen.

Aktivitet/tiltak/metode

I samarbeid med Sykehjemsetaten, avdeling kvalitet og utvikling, og Universitet i Oslo, Center for Habilitation and Rehabilitation Services & Models (CHARM), vil vi utdanne 4GV-instruktører ved fire helsehus i Oslo, slik at disse selv kan avholde kurs for sine ansatte. Dette skal skje gjennom to grunnkurs med påfølgende to train-the-trainer (TTT) kurs (til sammen 4 kurs). Vi vil utdanne 8 instruktører ved hvert av de fire helsehusene (til sammen 32 stk), henholdsvis ansatte med ansvar for fag- og kvalitetsutvikling. Det første grunnkurset, den 23. og 24 oktober 2024, som inkluderer de første 16 deltakerne, finansierer Sykehjemsetaten selv. Gjennom prosjektmidler vil vi så finansiere train-the-trainer (TTT) kurs den 30. og 31. januar 2025 for de samme 16 deltakerne for å sørge for at de har instruktørkompetanse til å ta dette tilbake til sine arbeidsplasser. Vi vil så gjennomføre en runde til med grunnkurs den 11.-12. mars 2025 med påfølgende TTT kurs den 7.-8. april 2025 for 16 nye deltakere. Sertifiserte 4GV instruktører til å gjennomføre utdanningen av helsepersonell er: Ingrid Hyldmo og Cathrine Lindbom (psykologspesialister v/ Diakonhjemmet), Arnstein Finset (professor emeritus og nevropsykolog, UIO) og Linda Kvæl (fysioterapeut og forsker CHARM, UIO). Kvæl er også prosjektleder i prosessevalueringen. Det vil videre utvikles kursmateriell tilpasset helsehus, hvilket inkluderer oppdatert informasjonshåndbok og små lommekort. Gjennom prosessevaluering vil vi gjennomføre fokusgruppeintervju med deltakerne som har inngått i instruktøropplæringen. Prosjektleder vil melde prosjektet til Sikt og oppbevare innsamlet data i en sikker dataplattform ved UIO. Vi innhenter informert samtykke fra alle deltakerne. Det er viktig at deltakerne i både grunnkurs og TTT kurset møter begge dager for optimalt utbytte. Dette vil vi sikre ved å frikjøpe de fra praksis og ved eventuelt å sette inn vikarer. Prosjektleder vil også følge deltakerne og bistå med lederforankring i alle ledd.

Antall deltakere

32

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Vi vet fra forskning at helsepersonells kommunikasjonsatferd har betydning for bl.a.: i) Pasienttilfredshet: blant pasienter selv men også deres pårørende ved at de i større grad føler seg sett og hørt, ii) Etterlevelse: f.eks. ved at de tar medisinene sine i større grad eller følger opp treningen som er satt opp for dem i lys av motivasjon, iii) Ressursbruk: man sparer faktisk tid og penger ved å unngå misforståelser og når man kan spisse behandlingen, iv) Klagesaker: de aller fleste klagesaker og feil som skjer i helsevesenet skyldes dårlig eller mangelfull kommunikasjon, og v) Behandlingsresultat: det er sterk sammenheng mellom god kommunikasjon og selve pasient outcomes, dvs. pasienten kommer seg bedre hvilket resulterer i et bedre rehabiliteringsresultat. Kursprogrammet 4GV er grundig dokumentert og validert for sin anvendelighet i interaksjoner med allmennpraktiserende leger og sykehusleger, blant sykepleiere og i tverrfaglige team. Simuleringstrening, som 4GV består av, som etterligner virkeligheten i pasient-personell interaksjoner gjennom aktiviteter som eks. rollespill, er identifisert som en effektiv metode for å forbedre disse ferdighetene. Interprofesjonell simulering viser seg å være lovende for å forbedre pasientdeltakelse i pasientforløpet fra sykehus til hjem via helsehus. Vi vet at kommunikasjon, brukermedvirkning og ‘hva er viktig for deg spørsmålet’ oppleves som vanskelig av helsepersonell i en hektisk hverdag. Ved å gi konkrete verktøy som kursprogrammet 4GV representerer gjennom teknikker, materiell og simulering kan vi heve kvaliteten på behandlingen og omsorgen som gis i denne konteksten. Ved å utdanne egne 4GV instruktører i hvert helsehus kan dette blir en ny og varig måte jobbe på som kommer både pasienter, deres pårørende og ansatte til gode.

Plan for gjennomføring

Gjennom egne midler gjennomføres det i forkant av prosjektstart grunnkurs i 4GV for 16 deltakere fra fire helsehus i Oslo 23. og 24. oktober 2024. Som del av prosjektet vil det i løpet av 4. kvartal (2024) jobbes med å utvikle ny informasjonshåndbok i dialog med Ingrid Hyldmo ved Diakonhjemmet, Sykehjemsetaten og bruker- og forskernettverket i CHARM. Det vil videre trykkes opp lommekort designet for helsehus. Den 30. og 31. januar 2025 gjennomføres TTT-kurs med de 16 samme deltakerne for å sikre tilbakeføring av kompetanse. Det vil så gjennomføres en ny runde med henholdsvis grunnkurs og TTT-kurs for 16 nye deltakere den 11. og 12. mars og 7. og 8. april 2025. Sykehjemsetaten ved spesialkonsulent Mona Kjekshus vil ha ansvar for rekruttering og frikjøp av fagansatte til kurs, sørge for egnede lokaler med AV-utstyr og lunsj alle kursdagene, og forankre arbeidet på ledernivå ved alle de fire helsehusene. Ansvarlig instruktøropplæringen er: psykologene Ingrid Hyldmo, Arnstein Finset og Cathrine Lindbom, samt prosjektleder, fysioterapeut, og forsker Linda Kvæl. I etterkant av kursene vil det gjennomføres fokusgruppeintervju ved de fire helsehusene for å utforske erfaringer med å delta på TTT-kurs og hvordan de tenker rundt og har tatt med seg kunnskapen tilbake og anvendt den i praksis. Intervjuene vil i tillegg utforske konkrete planer og erfaringer med oppstart av kursprogrammet på egen arbeidsplass. Resultatene vil bli formidlet til ledere og ansatte gjennom seminarer, konferanser, nyhetsbrev, blogg og sosiale medier. Sluttresultatet vil også bestå av en vitenskapelig artikkel som beskriver erfaringer med å implementere et kommunikasjonsprogram basert på tverrfaglig simulering i helsehus. Prosjektleder Linda Kvæl vil ha ansvar for gjennomføring og evaluering av prosessen.

Prosjektleder

Linda Aimée Hartford Kvæl

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Implementering av «Fire gode vaner» i helsehus
Organisasjon
Nasjonalforeningen for folkehelsen
Beløp Bevilget
2024: kr 90 000, 2025: kr 310 000
Startdato
18.11.2024
Sluttdato
31.12.2025
Status
Under gjennomføring