Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Etterlatte foreldre har stort behov for hjelp, men 2/3 får ikke den støtte og hjelp de trenger (Aoun et al 2015). LUB erfarer stort behov for sorgspesifikk hjelp og at hjelpen er tilpasset deres helsetilstand, jobb- og hjemmesituasjon, og er geografisk uavhengig. LUB har, sammen med psykolog Olga Lehmann og støttet av Dam, gjennomført 5 digitale skrivekurs, publisert 2 vitenskapelige artikler, utviklet arbeidsboken «Å skrive gjennom sorg» og holdt ferdighetstrening i skrivegrupper for 10 likepersoner i LUB. Arbeidsboken bygger på skrivekursene og er utviklet i tett samarbeid med brukere fra LUB og fagpersoner. Etter ønske fra likepersonene søker vi nå midler til veiledning og overføring av kunnskap slik at vi kan etablere likepersonstyrte skrivegrupper. Målet er at LUB skal tilby egne digitale skrivegrupper basert på arbeidsboken ledet av frivillige likepersoner med ferdighetstreningen. Vi ønsker at dette skal bli et selvstendig likepersonbasert tilbud på sikt. Samtidig vil vi dokumentere erfaringer med og utbytte av skrivegruppene ledet av likepersoner og bruk av arbeidsboken slik at dette blir et kunnskapsbasert sorgstøttetilbud fra LUB. At tilbudet er digitalt gjør at langt flere har mulighet til å delta. Målgruppen er foreldre som mister barn uavhengig hvor de bor i Norge.
Aktivitet/tiltak/metode
3 skrivegrupper gjennomføres for etterlatte mødre og fedre. Hver gruppe fasiliteres av 2 likepersoner som har gjennomført ferdighetstreningen med Lehmann og LUBs opplæringskurs for frivillige. Likepersonene får en fysisk dagssamling for gjennomgang av arbeidsboka + 7 digitale veiledningstimer pr gruppe. Lehmann er observatør på 3 samlinger pr skrivegruppe. Vi har ikke opplevd stor risiko for deltakerne i tidligere kurs. Tiltak for å forhindre risiko er screening av deltakere, 3x30min individuell tekstveiledning pr deltaker med Lehmann og samtaler med ansatte i LUB ved behov. Deltakerne leser og signerer samtykke. Krav for REK/SIKT oppfylles. Hvis behov vil deltaker henvises til hjelpeappparatet. Emosjonel støtte til gruppelederne gis regelmessig av Kalstad. Skrivegruppene går over 7 uker à 2,5 timer på Zoom. Gruppene følger arbeidsboken med skriveøvelser, introduksjoner og psykoedukasjon om konkrete temaer som oppgavene rettes mot: håp, sorg, skriving, motstand, følelser og ny mening i livet. Samlinger starter med oppvarmingsøvelser, øvelser individuelt og i gruppe og refleksjon i plenum om erfaringer med det å skrive og være del av et fellesskap med andre i lignende situasjon. De velger selv hva de vil dele fra egne tekster. Gruppedynamikk ivaretas via etablerte kjøreregler og oppfølgning i chat og epost. 48 foreldre rekrutteres blant LUBs medlemmer via nyhetsbrev, nettside og LUBs oppfølging av rammede foreldre. Det må ha gått minst 4 mnd siden tapet. Deltagerne fyller ut skjemaene CBI (Core Bereavement Items) + ISLES-F kortversjon (Skala for integrering av stressende livserfaringer) ved første og siste samling + 2 måneder etter kursslutt. Erfaring med skrivegruppene evalueres også kvalitativt. Alle kvalitative data (feltnotater av Lehmanns observasjoner, gruppeledernes erfaringslogg, evaluering fra deltakerne, evt tekster som deltakerne deler) vil bli analysert ved bruk av fenomenologisk- eksistensiell analyse. Kvantitative analysen gjennomføres via SPSS.
Antall deltakere
48
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Risikoen for komplisert sorg er høy hos foreldre som mister barn sammenlignet med andre etterlattegrupper. Dersom behov for støtte og hjelp ikke blir møtt øker risiko for sykemelding, jobbfravær og relasjonelle problemer i tillegg til lidelser som forlenget sorg, depresjon, angst og PTSD (Aoun et al 2015, Morris et al 2019, Lehmann et al 2022). LUB har erfart at tilbud om terapeutiske skrivekurs har vært et nytt og viktig sorgstøttetilbud. Vår forskning viser at deltakerne setter pris på felleskapet i den digitale gruppa. De fikk et språk for sine reaksjoner, nye perspektiver og de lærte gode verktøy for prosessering som de tar med seg videre. Foreldre som støttes i å bearbeide vanskelige tanker og følelser og i finne ny mening i livet, får bedre helse og økt livskvalitet. Vi forventer de samme resultatene i dette prosjektet. Noen sørgende trives ikke med samtalegrupper. Dette prosjektet møter andre behov og vil sikre kunnskap og erfaring med likepersondrevet skrivekurs/grupper som et alternativt sorgstøttetilbud. Med tilbudet kan vi nå flere sørgende over hele landet. Det at flere av tidligere deltakere nå ønsker å lede slike grupper selv, betyr det at dette oppleves meningsfylt og nyttig. Det er avgjørende å få dokumentert erfaring og nytte av digitale skrivegrupper ledet av frivillige og bruk av arbeidsboken som et lavterskeltilbud og helsefremmede tiltak. Dette kan på sikt bidra til økt tilgjengelighet ved at andre etterlatteorganisasjoner, fagstyrte sorg- og støttetilbud i spesialisthelsetjenesten, kommuner, menigheter m fl. kan ta dette i bruk. Mer kunnskap og vitenskapelig dokumentasjon kan også bidra til at tilbudet kan utvides til andre former for sorg med høy risiko for psykiske lidelser og komplisert sorg som rusrelaterte dødsfall, selvmord eller ulykke.
Plan for gjennomføring
Fase1 15.feb – 30.mars 2024 Oppstart. Ansvar: Lehmann, Kalstad, Neimeyer. Søknad til Sikt/REK skrives. Brukermedvirkning sikres ved at likepersonene, som også vil være skrivegruppelederne, møter resten av prosjektgruppa for å gjennomgå arbeidsboken og opplegg for skrivegruppene. Definere behov for veiledning og oppfølging. Planlegge innsamling av gruppeledernes erfaring for dokumentasjon. Gjennomgå evalueringer av tidligere skrivekurs, planlegge forsvarlig datainnsamling fra deltakerne. Fase 2: 30.mars – 30.april 2024 Rekruttering. Ansvar: Lehmann, Kalstad, Neimeyer. Markedsføring og rekruttering i LUB via mail, nyhetsbrev, FB, lub.no og de rutinemessige sorgstøttesamtalene ansatte har med rammede foreldre. Påmelding på lub.no. Screeningsamtaler. Opplæring/veiledning gruppeledere; en fysisk dagssamling/digitalt. Fase 3: 30.april – 30.okt. 2024 Gjennomføring av skrivegrupper. Ansvar: Lehmann, Kalstad, Vennevold, Baden, Mackensie, Reutz, Lerum og Lerum. Likepersonene får veiledning av Lehmann i forkant av første skrivegruppemøte. Tre skrivegrupper gjennomføres etter arbeidsbokens 7-uker program. Datainnsamling; Lehmann og gruppeledere loggfører erfaringer. Kursdeltakere svarer på spørreskjemaene CBI-13 og ISLES før og etter skrivegruppekurs. Deltakere får kvalitative spørreskjemaer om erfaring og opplevd nytte etter kurs. Fase 4: 30.okt. 24 – 30.mars 25 Formidling og utnyttelse. Ansvarlige: Kalstad, Neimeyer, Lehmann, Piech, Vennevold, Baden, Mackensie, Reutz, Lerum, Lerum. Skriving av vitenskapelig artikkel, formidling til Sorgstøttealliansen, på konferanser, på lub.no, LUB-seminarer, webinar og innlegg på SoMe LUB og UiS. Fase 5: 30.mars – 30.mai 2025: Evaluering samarbeid LUB, brukere og UiS og rapportering. Hovedansvarlige: Kalstad, Lehmann. Rapportering DAM.