Inkluderende og helsefremmende gaming

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Grue har få møteplasser for unge som ikke er idrettsrelatert. Frivilligsentralen har bygget opp tilbud for unge med fokus på det sosiale. Mange unge er opptatt av gaming, men vi ser at mange blir sittende alene og over mange timer om dagen. Frivilligsentralen sin ungdomsklubb er populær og gaming er kult for de unge som deltar. Vi ønsker å etablere et tilbud for de som har gaming som hobby så de kan samles og dele opplevelsene med jevnaldrende under voksne sin veiledning. Utenforskapet er stort, mer enn 1 av 5 unge bor i familier med vedvarende lavinntekt og omlag 15% av unge under 30 år er utenfor arbeid, skole og tiltak. Mange unge blir sittende alene og mange roter til døgnrytme og skole med gaming. Mange får psykiske vansker og ensomhet og spillavhengighet er en del av utfordringen. Det er nødvendig å etablere en slik møteplass for å minske stigma rundt gaming, gi god veiledning om nettvett og sunn gaming, men ikke minst for å ha det gøy sammen med andre på samme alder med samme interesse. Tilbudet skal være gratis for å også kunne være aktuelt for unger i familier med mindre penger. Vi antar også at vi gjennom dette skal kunne klare å rekruttere flere menn som frivillige og at en del unge voksne som ellers faller utenfor kan være gode ressurspersoner for de yngre.

Aktivitet/tiltak/metode

Klubben starter opp med en kveld i uka med påmelding. Tilbudet er gaming på pc og spillkonsoll i felles lokale. Annenhver uke er det fra 9-12år og 13-17år. Det vil være plass til åtte deltakere per gang. På sikt skal det være to kvelder i uka og med mulighet for ulike temakvelder som f.eks. jentekvelder, Robloxkvelder osv. Det vil være 1-2 voksne tilstede hver kveld. De frivillige rekrutteres blant foreldrene og voksne gaminginterreserte. Frivilligsentralen koordinerer de frivillige. Tilbudet skal være gratis med påmelding via Spond. Påmelding er per gang så man kan delta en gang eller hver gang ettersom eget ønske. Om det blir mange som vil være med må vi lage et ventelistesystem som gjør at alle får vært med rettferdig fordeling. Kommunen låner ut et egnet lokale i rådhuset uten leie, men klubben må betale driftsutgifter. Lokalet har eget kjøkken, opplegg for pc’er, god plass og toaletter. Det skrives leiekontrakt for å sikre felles forståelse av ansvarsforhold. Frivilligsentralen har et godt samarbeid med innbyggere, organisasjoner og tjenester i kommunen for rekruttering av frivillige. Evaluering vil foregå gjennom spørreskjema i Forms. Der vil vi spørre både deltakere og foreldre om deres opplevelse av tilbudet, om de har fått økt kunnskap og om de har endret vaner og bekymringer rundt gaming.

Antall deltakere

40

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

For noen kan gaming få negativ effekt på helse, vi snakker ofte om gaming og vold, avhengighet, depresjon; vi snakker om de som «sitter i mørke kjellere og spiller». For de fleste tilfører gaming livet mange gevinster. Prosjektet vil fremme de positive helseeffektene ved spilling. Målgruppen er i aldersgrupper hvor det foregår mye læring og forming av identitet og selvfølelse. Spilling betyr mye i unges vennskap, det er en plattform hvor man gjør noe sammen og kommuniserer om det. Ensomhet er en stor folkehelseutfordring og gaming klubben vil motvirke dette gjennom å være en møteplass hvor unge kan få bruke gaming som utgangspunkt for både diskusjon og kreativ utfoldelse. Ungdata viser at det er viktig for unge å ha kontakt gjennom gaming og at de føler utenfor om de ikke får spille de samme spillene som vennene. Sosioøkonomiske utfordringer i Grue er betydelige og utenforskapet er høyt. Ibelin har vist at vennskap kan formes og et liv kan leves i spill på tross av helseproblemer IRL. Klubben ønsker å være en sånn møteplass hvor penger og fysikk ikke er viktig. Den vil være en arena for inkludering, et sted hvor unge kan knytte bånd og oppleve glede gjennom felles interesse uavhengig av familiens økonomi eller helse. Det tror vi vil bety mye for psykisk helse og kan være med å forbygge at de unge senere faller utenfor skole fordi de ikke føler tilhørighet med sine jevnaldrende. Spill kan også være en måte å bli kjent med mennesker en ellers ikke ville ha blitt venner med fordi en tør å dele sider ved seg selv en ellers ikke får delt i friminuttene på skola. Prosjektet vil være med å redusere stigma og spre bedre kunnskap om hvordan unge kan opptre trygt i spillverden og sånn sett forebygge mobbing og andre overgrep og helsekonsekvensene av det.

Plan for gjennomføring

Første milepæl er innkjøp av utstyr. Vi har hatt dialog med E-sporten i Elverum og har lært av deres erfaringer og fått med anbefalinger til gode innkjøp. Daglig leder og frivillige vil gjennomføre innkjøp. Kommunen vil bistå med rigging av lokalet. På forsommeren vil vi snakke med mulige frivillige, fortelle om tilbudet og forventninger til deres rolle. Når lokalet og frivillige er klart skal vi gjennomføre de første spillkveldene. Vi starter med å etablere den yngste gruppen først før vi går i gang med den eldste. Basert på dialogen med ungene inviterer vi til ulike temakvelder og konkurranser i tillegg til den ordinære gamingen. I desember gjennomføres spørreundersøkelse i Forms. Foreldre og deltakerne får en QR kode som de kan scanne seg inn på undersøkelsen med. Daglig leder/prosjektleder sammenfatter rapport på tilskuddet i 1. kvartal 2025.

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Inkluderende og helsefremmende gaming
Organisasjon
Norsk Folkehjelp
Beløp Bevilget
2024: kr 335 000
Startdato
03.06.2024
Sluttdato
20.12.2024
Status
Under gjennomføring