Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Ungdiabetes jobber aktivt med å bistå unge personer med diabetes hver eneste dag. Diabetes er en alvorlig sykdom som skyldes mangel på insulin, og for mange også nedsatt insulinvirkning. Ungdom er en sårbar gruppe, både generelt og som pasientgruppe med kronisk sykdom. Vi ser et behov for mer tilpasset informasjon, som våre unge medlemmer og annen ungdom lettere kan få tilgang til. Målet med prosjektet er å kunne gi ungdom med diabetes kunnskap og motivasjon til å mestre sin hverdag.
Målsetting for prosjektet
Gi ungdom med diabetes kunnskap og motivasjon til å mestre sin hverdag ved å: ˗ Gi ungdom konkret og tilpasset informasjon om diabetes og de medfølgende utfordringer ˗ Gjøre ungdom med diabetes oppmerksomme på at flere er i deres situasjon, og at de ikke er alene ˗ Gi ungdom mulighet for mestring
Målgruppe
Ungdom med diabetes mellom 13 og 19 år, over hele landet.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
5000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
For å nå målene våre ønsker vi å produsere inntil 10 filmsnutter. Filmene er tenkt å formidle informasjon ved hjelp av brukerrepresentanter. Disse vil vi hente blant våre egne medlemmer. I tillegg til vi kontakte kjente personer med diabetes som kan stille opp. Dette tror vi vil gi oss mer oppmerksomhet i media, i tillegg til at vi tror at ungdom vil tiltrekkes kjente fjes og se opp til dem som forbilder. Temaer vi ønsker å berøre er bla. generelt om diabetes, tips og råd, diabetes og reise, et aktivt liv med diabetes, føling, diabetes i puberteten, dette bør andre vite om din diabetes og diabetes og trening. Når filmsnuttene er produsert og redigert vil vi distribuere dem via våre kanaler på Internett. Når filmene er lansert vil arbeidet begynne med å implementere dem som et arbeidsverktøy for de tillitsvalgte i organisasjonen.
Fremdriftsplan for prosjektet
2017: Januar: Inngå samarbeid med filmprodusent Januar-mars: Legge plan for innholdet i filmene Mars-april: Kontakte medvirkende til filmene April-juni: Produsere filmene Juni-august: Redigere filmene August-september: Brukertesting August-oktober: Justere og ferdigstille Oktober-desember: Forberede og gjennomføre lansering Desember: Evaluere prosjektet
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målsetting: Gi ungdom med diabetes kunnskap og motivasjon til å mestre sin hverdag. Målgruppe: Ungdom mellom 13 og 19 år, med diabetes, over hele landet. Bakgrunn: Ungdiabetes jobber aktivt med å bistå unge personer med diabetes hver eneste dag. I tillegg til nettartikler og medlemsblad organiseres det nasjonale og fylkesvise arrangement for forbundets medlemmer i aldersgruppen 14-30 år. Ungdiabetes så imidlertid et behov for tilpasset informasjon, som våre unge medlemmer og annen ungdom lett kunne få tilgang til. Derfor ønsket vi å produsere filmer med relevant informasjon for ungdom og markedsføre dem i sosiale medier og på våre nettsider. Disse filmsnuttene skulle ved hjelp av brukerrepresentanter formidle tips, råd og kunnskap om diabetes og relaterte temaer. Dette har vi holdt fast ved gjennom prosjektperioden, selv om tidsperspektivet stadig har endret seg.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Den publiserte filmen omhandler temaet «førerkort» og er sett 4 300 ganger bare på Facebook. Vi tolker antall visninger som et tegn på at vi har truffet på tema og form. Sett i lys av at det er registrert 1465 personer i målgruppa i Norge, har vi truffet veldig bredt. Effektmål 1: «Gi ungdom konkret og tilpasset informasjon om diabetes og de medfølgende utfordringer» Vi har funnet en form og valgt temaer som har vist seg å treffe målgruppen. Effektmål 2: «Gjøre ungdom med diabetes oppmerksomme på at flere er i deres situasjon, og at de ikke er alene». Visningstallene for vår første film er en indikator på at mange har tilgang på informasjon om andre som har sett den. Flere liker og deler filmen, eller tagger venner i kommentarfeltet. Dette vitner om et felleskap og en mulighet for å oppdage andre i samme situasjon. Effektmål 3: «Gi ungdom mulighet for mestring». Kunnskapen ungdom tilegner seg er etter vår mening et viktig bidrag til deres mestring av hverdagen med diabetes.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
4300
Prosjektgjennomføring/Metode
Det ble opprettet en prosjektgruppe bestående av representanter fra Ungdiabetes nasjonale styre, filmprodusenten og fagpersoner på media, i tillegg til prosjektleder. Gruppa benyttet første del av prosjektperioden til å kartlegge ønsker blant målgruppen, gjennom en spørreundersøkelse formidlet i sosiale medier. Her ble respondentene spurt om i hvilken form de ønsket informasjon og hvilke temaer de var interessert i og hvem de ønsket skulle presentere informasjonen. Temaene vi til slutt planla å lage film om var føling, overta ansvar fra foreldrene, førerkort, psykisk helse og trening. Produksjonen ble gjennomført av firmaet Digital produksjon med føringer fra prosjektgruppa. Det oppsto utfordringer underveis som gjorde at vi måtte utsette prosjektslutt med ett år, og overføre markedsføringen til egen drift. Når sluttrapporten leveres i mars 2019 er to filmer publisert i sosiale medier, mens alle filmene ligger tilgjengelige på våre nettsider. Evalueringen av prosjektet er gjennomført i et møte med prosjektgruppa, i tillegg til en representant fra Ungdiabetes nasjonalt. Referatet fra dette gir oss viktig informasjon i liknende prosjekter senere.
Resultater og resultatvurdering
Resultatet av prosjektet er seks filmer om ulike temaer, formidlet av og til ungdom. Disse er lagt opp med en introduksjon av en frontfigur hvor vedkommende forteller litt om hva filmen handler om. Deretter gjennomføres et intervju med en person som lever med diabetes. Et av segmentene er vår lege Lars Krogvold som gir faglig informasjon om temaet. Filmene avsluttes med frontfigurens tips til ungdom med diabetes. Filmene ligger tilgjengelig på Diabetesforbundets nettsider (www.diabetes.no/ung). De markedsføres en og en i våre kanaler på sosiale medier. Videre kan det bli aktuelt å benytte dem i kurssituasjoner, som et læringsverktøy. En tilleggseffekt av prosjektet er at vi har resultater fra en undersøkelse som gir oss verdifull kunnskap om målgruppens ønsker. I løpet av våren 2019 vil vi markedsføre en og en film i sosiale medier, i sammenheng med interne og internasjonale merkedager. Filmene vil også relanseres ved anledning i lang tid fremover.
Oppsummering og videre planer
Ungdiabetes vil jobbe for å holde disse filmene varme i årene fremover. Men film er ferskvare, og disse bør suppleres med nye tilbud etter hvert. Resultatet viser etter vår mening at vi har gitt produsenten stor, og kanskje for stor frihet i utformingen av filmene. Dette vil vi ha mye større fokus på i liknende prosjekter senere. Vi har også lært at man kan gjøre mye selv, og vil forsøke å supplere disse filmene ved å ta i bruk våre egne dyktige tillitsvalgte. Dette prosjektet har vært viktig, og gitt oss en grunnstamme i et arbeid som vil utvikle seg i raskt tempo de neste årene.