Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
I Norge er ca. 100.000 diagnostisert m/ hjerteflimmer, og man anslår at så mange som ca. 40 – 50.000 er udiagnostiserte. Forekomsten øker med alder og omlag en tredjedel av hjerneslagene, opp mot 5000, kan være forårsaket av hjerteflimmer. LHL ønsker derfor å gjennomføre en digital landsdekkende kampanje i oktober 2017 hvor formålet er å fortelle hvordan du selv kan oppdage hjerteflimmer for å redusere risikoen for slag. Annonsering på facebook vil bidra til å skape høy oppmerksomhet om at hjerteflimmer øker risikoen for å få slag og at man kan gjøre noe selv for å forebygge slag.
Målsetting for prosjektet
Gjennomføre en kampanje for å skape høy oppmerksomhet rundt hjerteflimmer i befolkningen, og særlig personer 65+ og deres pårørende, for å fortelle den enkelte hva de kan gjøre selv for å oppdage hjerteflimmer for å redusere risikoen for slag. De kan bl.a. ta i bruk en tommel EKG.
Målgruppe
Målgruppen for «Kjenn pulsen» er personer 65+ og deres pårørende.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
50000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
I kampanjeperioden vil vi jobbe for å få oppslag i riksdekkende media og inn en kronikk i et fagblad. For å skape blest om kampanjen og den nye applikasjonen tommel EKG vil vi satse på følgende markedsføringstiltak for å skape interesse hos den enkelte og hva vedkommende kan gjøre for å oppdage hjerteflimmer og slik redusere risikoen for slag: 1.Gjennomføre en omnibus med fokus på hjerteflimmer som gir oss grunnlag for medieutspill i kampanjeperioden. 2. Investere i Facebook annonser, Google Adwords og annonsere kampanjen i egne kanaler (sosiale medier, elektroniske nyhetsbrev, medlemsbladet Det nytter, omtale på hjemmesiden). I tillegg vil LHL arbeide for god spredning av «Kjenn pulsen» gjennom å få støttespillere til å dele kampanjen, noe LHL har god erfaring med fra tidligere. På lhl.no vil målgruppen finne en film som forteller hvordan du skal kjenne pulsen, fakta om hjerteflimmer og muligheten til å laste ned LHLs «Kjenn pulsen» brosjyre.
Fremdriftsplan for prosjektet
Juli – september: Kjøpe annonseplass. Dialog med samarbeidspartnere. Informere om kampanjen. Oktober: Gjennomføre omnibuss. Skape medieoppslag. Desember: Evaluering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målet med prosjektet var å gjennomføre en kampanje med ulike virkemidler, bl.a. lansere en app (Kardia Mobile), for slik å skape høy oppmerksomhet om hva man selv kan gjøre for å oppdage hjerteflimmer og slik redusere risikoen for hjerneslag. Målgruppen for kampanjen var primært personer 65+ og deres pårørende. Et annet viktig budskap var å oppfordre helsepersonell til å gjøre en utvidet helseundersøkelse av personer over 65 år for å kunne påvise atrieflimmer og slik forebygge flere slag. Bakgrunnen for prosjektet var at hjerteflimmer er en av risikofaktorene for hjerneslag, og om lag 1/3 av slagene – opp mot 5000 – kan være forårsaket av hjerteflimmer. Om lag 100.000 lever med hjerteflimmer, og ca 40-50 000 antas å være udiagnostisert og i risikogruppen. Forekomsten øker med alder; så mange som 12% over 75 år har diagnosen. Derfor ønsket LHL å informere om hvordan man kan kjenne om man har regelmessig eller uregelmessig puls og slik avdekke om man er i risikogruppen for å få slag.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vi ville måle om kampanjen hadde effekt gjennom antall annonsevisninger på facebook og antall unike besøkende på kampanjesiden på lhl.no. Vi hadde satt oss følgende ambisiøse mål: 2,5 millioner annonsevisninger gjennom betalt annonsering på facebook og 65 000 unike besøkende på kampanjesiden. I en kampanjeperiode på 3 uker oppnådde vi 2,45 millioner annonsevisninger på facebook og 63 253 unike besøkende på kampanjesiden https://www.lhl.no/kjennpulsen/ Vår vurdering er derfor at kampanjen var særdeles vellykket. Vi mener vi nådde ut med et viktig budskap på en effektfull, men samtidig informativ og tydelig måte. Betalt annonsering på facebook var avgjørende og bidro til at kampanjen ble såpass synlig på sosiale medier. Budskapet var lett «å selge». Mange så betydningen av å dele, og bidro slik til å få viktig helseinformasjon ut til befolkningen.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
63253
Prosjektgjennomføring/Metode
Kampanjen ble gjennomført 9 – 29 oktober 2017 og prosjektet fulgte opp med informasjon til 3500 fastlegekontor samt pressemelding som ledet til presseoppslag om behovet for at legene informerte og EKG- testet pasienter i risikogruppen. Tiden fram til kampanjestart ble brukt til å forberede og informere om kampanjen, utarbeide innhold (tekst og animasjoner) til kampanjeside og annonser, kjøpe annonseplass, dialog med samarbeidspartnere og lage brosjyren «Kjenn pulsen». Til kampanjesiden fikk vi produsert en informasjonsfilm/videosnutt – «Slik kjenner du pulsen» – som viser hva du selv kan gjøre for å oppdage hjerteflimmer. Denne filmen ble også vist på informasjonsskjermer på de av landets legekontor som har dette. Vi benyttet flere kanaler for å skaffe trafikkkilder til kampanjesiden. Det ble investerte i facebook-annonser, Google Adwords annonsering, samt at vi annonserte kampanjen i egne kanaler (sosiale medier, elektroniske nyhetsbrev og omtale på våre nettsider). Vi fikk også LHL-medlemmer, støttespillere og samarbeidspartnere til å spre informasjon på sosiale medier. Dessuten arrangerte lokallag i LHL og LHL Hjerneslag slagkaféer om temaet rundt om i landet.
Resultater og resultatvurdering
LHL mener at kampanjen har bidratt til at langt flere i befolkningen nå har fått kunnskap om hvordan oppdage hjerteflimmer og redusere risikoen for slag. Vi har nådd ut med korte budskap i sosiale medier og på nett, og ved hjelp av filmen «Slik kjenner du pulsen» som kort og greit forteller hvordan oppdage hjerteflimmer ved å gjøre det til en vane å ta pulsen regelmessig. Kampanjen nådde sine effektmål hva gjaldt antall annonsevisninger på facebook og besøkende på kampanjesiden. Vi mener også at visning av filmen på informasjonsskjermer på legekontor rundt i landet (eksponert for 400 000) samt informasjonsspredning gjennom egne kanaler har hatt stor betydning for det gode resultatet. Vi har sendt ut info til tillitsvalgte og medlemmer, 30 000 elektroniske nyhetsbrev, 15 000 brosjyrer, brev og brosjyre til 3500 fastlegekontor, pressemeldinger og det har vært arrangert lokale møter i regi av LHL lokalt. Den planlagte lanseringen av appen Kardia Mobile var ikke mulig å gjennomføre i 2017.
Oppsummering og videre planer
Prosjektet har vist at man med enkle grep kan få fram et viktig budskap om hva den enkelte selv kan gjøre for å oppdage hjerteflimmer og slik redusere risikoen for hjerneslag. Ved å ta i bruk sosiale medier har vi nådd ut med viktig helseinformasjon til store befolkningsgrupper og i særdeleshet mange av de vi ønsket å nå. LHL planlegger å gjenta kampanjen i årene som kommer. Det er viktig å gjenta budskapet for å øke bevisstheten om det i befolkningen. Vi håper også å få muligheten til å lansere en app, Kardia Mobile, som vil gjøre det enda enklere å avdekke om man kan ha hjerteflimmer.