Målet med prosjektet var todelt – øke kompetansen i bruk av ulike hjelpemidler, og samtidig ha det gøy sammen.
Kurs og lego
I Dysleksi Indre Østfold har de lang tradisjon for å arrangere spennende og litt utradisjonelle aktiviteter for medlemmene sine. Dette er intet unntak.
– Vi har hatt samlinger med ungdom fra ungdomsskole og videregående, der vi startet med mat, og så jobbet vi en halv times tid med forskjellige dysleksihjelpemidler, forteller prosjektleder Gro Hovland.
Og etter en liten arbeidsøkt var det lego som sto på timeplanen!
– Alle måtte delta på «kursdelen» av kvelden først, men så fikk de bygge lego. Alle fikk velge seg hvert sitt ganske store sett, som de fikk bygge på en gang i uka, sier Hovland.
Krevende å henge med på skolen
Barn og unge med dysleksi, dyskalkuli og lese- og skrivevansker opplever ofte at de ikke henger helt med på skolen. Det kreves mye både lesing, skriving og muntlige fremføringer, som kan være utfordrende.
Lokallaget ønsket derfor å styrke de unge deltakerne med å gå gjennom og øve på bruk av forskjellige hjelpemidler som diktering, lydopptak og skrivestøtte ved hjelp av ipad, pc og mobiltelefon.
Tur til Norge største lego-utstilling
Tiltaket ble populært blant deltakerne, og etter at prosjektet var avsluttet fikk alle bli med på tur til KlossExpo på Hellerudsletta.
– Det er Norges største lego-utstilling og messe. Det var veldig gøy, sier Hovland.
All legoen som ble bygget gjennom prosjektet har lokallaget beholdt, og den blir satt fram på arrangementer og familiedager.
– Det er veldig populært for vi har så mange flotte fargerike klosser i store esker, forteller Hovland.
Vurderer helgesamling
En erfaring prosjektgruppen har gjort seg er at det er mer krevende å få til liknende faste aktiviteter for de yngste medlemmene. Målet er derfor å lage et tilbud om en enkelt kveld- eller helgesamling, der deltakerne både får lært mer om nyttige hjelpemidler, og kjenne på mestring gjennom legobyggingen.