Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Det er et stort behov for oppdatert og lett tilgjengelig kunnskap om Parkinsons sykdom, både for personer som lever med diagnosen og deres pårørende. Mange har spørsmål om sykdommen, behandlingsmuligheter og hverdagsmestring, men avstander og praktiske utfordringer kan gjøre det vanskelig å delta på fysiske informasjonsmøter. For å møte dette behovet vil vi etablere regelmessige digitale fagmøter annenhver måned via Teams. Ved å velge en digital plattform sikrer vi at personer fra hele landet kan delta, uavhengig av bosted eller mobilitet. Møtene vil ta opp aktuelle temaer knyttet til Parkinsons sykdom, hvor fagpersoner deler sin kompetanse og deltakerne får mulighet til å stille spørsmål. For å nå enda bredere ut vil alle møtene bli tatt opp og gjort tilgjengelige på vår YouTube-kanal, hjemmeside og sosiale medier. Dette sikrer at kunnskapen når fram til de som ikke har mulighet til å delta på direktesendingene. Som en del av prosjektet vil vi også utvikle to nye informasjonsbrosjyrer om Parkinsons sykdom som supplement til de digitale møtene. Dette prosjektet vil bidra til å styrke kunnskapen om Parkinsons sykdom, skape en arena for læring og erfaringsutveksling, og gjøre faglig informasjon mer tilgjengelig for alle som er berørt av sykdommen.
Aktivitet/tiltak/metode
Prosjektet vil bestå av 4 digitale fagmøter som arrangeres annenhver måned via Teams. For å sikre høy faglig kvalitet og relevant innhold for målgruppen, har vi etablert samarbeid med flere fremtredende fagpersoner innen ulike felt. En forsker vil presentere den nyeste forskningen og aktuelle behandlingsmuligheter innen Parkinsons sykdom. En nevrolog med spesialkompetanse vil ta for seg søvnutfordringer og behandlingsmuligheter, mens en annen nevrolog med erfaring fra DBS-operasjoner vil forklare om denne behandlingsformen, hvem som er aktuelle kandidater og hva man kan forvente av inngrepet. I tillegg vil en psykolog snakke om mestringsstrategier i hverdagen og hvordan håndtere sorgen som følger med en kronisk sykdom. Hvert møte vil ha en varighet på cirka 1,5 time, hvor fagpersonen presenterer sitt tema i 45-60 minutter, etterfulgt av spørsmål og diskusjon med deltakerne. For å gjøre kunnskapen tilgjengelig for flest mulig, vil alle møtene bli tatt opp og publisert på vår YouTube-kanal, hjemmeside og sosiale medier. Opptakene vil bli tekstet og delt opp i mindre segmenter for enkel navigering. Som støttemateriell vil det også bli utviklet to informasjonsbrosjyrer som deltakerne kan laste ned digitalt eller få tilsendt i posten. Denne kombinasjonen av direktesendte fagmøter og tilgjengelige opptak sikrer at verdifull kunnskap når ut til alle interesserte, uavhengig av når de har mulighet til å delta.
Antall deltakere
2000
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
De digitale fagmøtene forventes å gi flere positive virkninger for målgruppen: Økt kunnskap og forståelse Ved å få direkte tilgang til fagpersoner innen ulike felt vil deltakerne få oppdatert kunnskap om Parkinsons sykdom, behandlingsmuligheter og mestringsstrategier. Dette vil gi et bedre grunnlag for å ta informerte beslutninger om egen helse og behandling. Bedre tilgjengelighet Den digitale plattformen gjør at personer fra hele landet kan delta, uavhengig av bosted eller mobilitet. Ved at møtene tas opp og gjøres tilgjengelige på nett, kan folk se innholdet når det passer dem best og så mange ganger de ønsker. Trygghet og mestring Økt kunnskap om egen sykdom, behandlingsmuligheter og mestringsstrategier vil kunne gi større trygghet i hverdagen. Spesielt vil psykologens bidrag om mestring og bearbeiding av sorg kunne gi verdifulle verktøy for å håndtere de emosjonelle aspektene ved sykdommen. Langsiktig ressurs Ved at alle møtene gjøres tilgjengelige på nett, skapes det en verdifull kunnskapsbank som kan brukes over tid. Dette gir mulighet for repetisjon og gjør at nye personer som får diagnosen kan dra nytte av informasjonen. Bedre kommunikasjon med helsepersonell Økt kunnskap vil gjøre det lettere å kommunisere med helsepersonell og stille relevante spørsmål om egen behandling og oppfølging.
Plan for gjennomføring
Her er en justert versjon med den samme tidsrammen: Mars 2025: – Etablere kontakt med alle fagpersoner og spesialister – Planlegge konkrete datoer og tidspunkter for fagmøtene – Utarbeide detaljert innholdsplan for hvert enkelt møte – Påbegynne arbeidet med de to informasjonsbrosjyrene Ansvar: Prosjektgruppen April – Juni 2025: – Ferdigstille og produsere begge informasjonsbrosjyrene – Gjennomføre testing av teknisk oppsett for Teams-møtene – Utvikle markedsførings- og informasjonsmateriell – Planlegge og strukturere promotering i alle kanaler Ansvar: Teknisk team og kommunikasjonsgruppen Juli 2025: – Iverksette markedsføring av første digitale fagmøte – Gjennomføre teknisk testing med første foredragsholder – Klargjøre opptaksutstyr og alle publiseringskanaler Ansvar: Teknisk team August 2025: – Gjennomføre første digitale fagmøte – Redigere og publisere opptak fra møtet – Evaluere gjennomføringen og foreta nødvendige justeringer Ansvar: Prosjektleder og teknisk team September 2025 – Juni 2026: – Gjennomføre planlagte fagmøter annenhver måned – Opprettholde kontinuerlig markedsføring av møtene – Publisere og dele opptak fra alle møter – Foreta løpende evaluering og kvalitetssikring Ansvar: Hele prosjektgruppen Prosjektmøter gjennomføres jevnlig gjennom hele perioden.