Manu stjerneskudd

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Prosjektet smelter sammen to utsatte grupper – døve/hørselshemmede ungdommer og døve/hørselshemmede barn. Døve/hørselshemmede ungdommer føler ofte mangel på sosial tilknytning og svekket i mental helse. Døve/hørselshemmede barn har ofte dårlig tilgang på tegnspråk. De trenger gode tegnspråklige rollemodeller. Vi ønsker å knytte disse to utsatte grupper der ungdommer får være en del av teaterprogram og får trening i å holde workshop – med døve/hørselshemmede barn.

Målsetting for prosjektet

Overordnet mål: Fremme psykisk helse, redusere arbeidsledighet og øke antallet yngre forbilder/rollemodeller for døve/hørselshemmede barn Prosjektmål: Lære døve/hørselshemmede ungdommer hvordan de kan ha workshop med døve/hørselshemmede barn.

Målgruppe

Prosjektet har todelt målgruppe, døve/hørselshemmede ungdommer fra 18-30 år (4000 ungdommer) og døve/hørselshemmede barn fra 3-17 år (2700 barn).

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

500

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Programmet skal i hovedsak gjennomføres i teaterlokalene til Teater Manu og vil på samme måte som for andre skuespillerutdannelser ledes av de mest fremtredende fagfolk på sine områder. Studieplanen må inneholde et konkret antall timer og på det nåværende tidspunkt er tanken at det vil foregå samlinger fortrinnsvis i lang-helger over to år og at Teater Manu dekker utgifter til reise og opphold. Det gir unge fra hele landet og unge i annet arbeid mulighet til å delta. Noen praksisoppgaver i løpet av utdanningen skal foregå lokalt, med nettbasert veiledning. Studentene er tett knyttet opp mot Teater Manus arbeidsmiljø. Derfor er det naturlig at avgangsoppgaven er deltakelse i den på det tidspunkt gjeldende teateroppsetning. Hver student får en mentor som har ansvaret for sin student. NAV stiller med tolker. Det faglige innholdet i studiet planlegges organisert rundt følgende hovedområder (tentativt): • Skuespillerfag • Tegnspråk på scenen • Bevegelse • Visuell kunst • Hva er lyd • Kunst- historie, spesielt rettet mot de døves historie • Selvstendig prosjekt og idéutvikling • Fra ide til forestilling. Alt disse skal senere formidle til barn på en barnevennlig måte. Dette skal være en del av opplegget til student.

Fremdriftsplan for prosjektet

2018 Jan-feb: Forarbeid Mars:-mars Markedsføring om tilbud til ungdommer Mai-juni: Utvelgelse og audition August: Grupper av barn får tilbud om plass på workshopene September-desember: talentutviklingsprogram 2019 Jan-mai: Talentutviklingsprogram forts. Mars- mai: Teaterworkshop for barn August: Evaluering. T September: Utrede grunnlaget for videreføring av prosjektet med støtte fra Kulturdepartementet. Oktober: Rapport og regnskap

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Teater Manu ønsket å gi en arena for talentutvikling innen skuespillerfaget for unge i alderen 18 – 30 år, for å gi muligheter til å søke arbeid i kulturlivet og øke antallet yngre skuespillere som gode rollemodeller for barn og unge i teatret. Teater er helsefremmende for den psykiske helsen til de ungdommene som brenner for å utvikle sitt talent. De får økt selvtillit og føler en tilknytning og et felleskap. Problemet er ofte at mange tilbud er kortvarige. Teater Manu ønsket å sette i gang et prosjekt som er varig og som over år kan gi mange generasjoner ungdom et arbeid og en plass innenfor kulturlivet. Prosjektet førte til at døve/hørselshemmede barn får teaterworkshop av døve/hørselshemmede ungdommer som er deres forbilder. Øke fellesskapsfølelsen og tilhørigheten, sprenge grenser og prøve ut nye talenter. Etter prosjektslutt fikk vi en gruppe med ressurspersoner som kan holde små og store teaterworkshop – samt bedre mental helse for både døve/hørselshemmede barn og ungdommer.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Det overordnet målet var: Fremme psykisk helse, øke antallet yngre skuespillere som gode rollemodeller. Et større tilfang på døve skuespillere til tegnspråkscenene for profesjonalisering av miljøene.I følge Statens helsetilsyn: Tjenestetilbudene til døve med psykiske lidelser er få fordi mange døve og hørselshemmede barn får dårlig tegnspråkundervisning. En slik forsinket språkutvikling kan skape et misforhold mellom barnets kognitive og emosjonelle forutsetninger og dets språkutvikling. Alt dette kan føre til at barnets sosiale og emosjonelle utvikling blir dårligere. Derfor kombinerte vi de to utsatte gruppene med hverandre. Teater- og kulturtilbud gjør at folk blir mer sammensveiset og får styrket sin mentale helse. Derfor var gleden stor da Kulturdepartementet på sikt ønsker å vurdere et fast tilbud til døve/hørselshemmede ungdommer. Tanken er at de som studerer skuespillerfaget kan bruke kompetansen til å skape nye arenaer og møteplasser for døve/hørselshemmede.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

5000

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet var delt inn i tre kvartaler: • Planlegge programmet, audition, Gjennomføre, programmet/workshopene. Forestilling med Manu Stjerneskudd deltagerne som skuespillene. FØRSTE KVARTAL (vår og sommer 2018). Utviklet et program som var best mulig tilrettelagt for studenter i hele landet.Prosjektleder utviklet en modell for workshopene. Inngikk avtaler med fagpersoner, ressurspersoner og mentorer. Bestemme dato for audition. Utviklet markedsførings- og rekrutteringsplan. Markedsførte tilbudet. ANDRE KVARTAL (høst 2018): Vurderte innkomne presentasjoner og gjennomførte audition og intervjuer. Valgte ut syv talenter.Hadde fire teaterworkshoper for målgruppen (syv talenter). Teaterworkshop for barn på Døves Kulturdager i Oslo (november 2018). TREDJE KVARTAL (2019): Fire nye Manu stjerneskudd workshoper med de samme syv talentene. Teaterworkshop for barn på Kulturtreff. Samarbeidet med Statped (mai 2019). Reiste til Clin d’Oeil 2019, kulturfestival i Reims, Frankrike for døve. Viste en forestilling basert på det de syv talentene har lært gjennom andre og tredje kvartal.Viste den samme forstillingen i Norge på Døves Kulturdager i Brumunddal som avslutning av prosjektet.

Resultater og resultatvurdering

I 2018 – 2019 gjennomførte vi 8 teaterworkshoper med døve teaterfagfolk og to teaterworkshop for barn i Oslo. Vi hadde også en mini turné i Norge der publikum kunne prøve seg i teater-poesi på scenen med fagfolk til stede. Avslutningsforestillingen til Manu Stjerneskudd var et manus utviklet og satt opp i samarbeid med skuespiller og regissør ved Teater Manu, Ronny Patrick Jacobsen. Forestillingen fikk navnet «Tempus» og var basert på det ungdommene hadde lært under de to årene programmet hadde vart. Forestillingen ble vist som uteteater, åtte ganger i løpet av fire dager på Clin d’Oeil festivalen i Frankrike. Ca. 5000 publikummere så forestillingen. I tillegg til å spille fikk studentene en mulighet til å treffe teaterfolk fra hele Europa og bygge nettverk. Det ble en stor opplevelse for deltakerne. Under Døves Kulturdager i Brumunddal ble forestillingen vist. De hadde også tre forskjellige teaterworkshoper lørdag. Der var mer enn 300 til stede.

Oppsummering og videre planer

Etter den siste workshopen i juni ble de syv døve deltakerne intervjuet. De ønsket å få flere teatertilbud. Noen av dem vil gå videre og søke etter en BA-grad som skuespiller så snart tilbudet fra Kulturdepartementet kommer på plass. En deltaker ble tatt ut på audition og er med i Teater Manus familieforestilling, Askeladden og Prinsessen i Trollfjellet, to deltakere er filmstudenter. En deltaker jobber med teater for døve barn på Statped. To deltakere jobber videre i en amatørteatergruppe i Trondheim. En deltaker studerer kunst og håndverk for å bli lærer, også i drama.

Prosjektleder

Mari Hjelmtveit

Detaljer
Program
Helse høst (2017)
Prosjektnavn
Manu stjerneskudd
Organisasjon
Norges Døveforbund
Beløp Bevilget
2018: kr 400 000, 2019: kr 400 000
Startdato
01.01.2018
Sluttdato
30.10.2019
Status
Under gjennomføring