Matvett på nett

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

I 2018 ga ESPEN ut en ny veileder for ernæring ved nevrologiske sykdommer, på engelsk. Ifølge veilederen er 15 % av alle med parkinson feilernærte, og 24 % av alle hjemmeboende i en risikosone. Medisineringen ved parkinson, høy alder, selgevansker, nedsatt lukt – og smakssans, isolasjon, depresjon, muskelstivhet, ufrivillige bevegelser og økt energiforbruk, oppgis som noen av årsakene til feilernæring. I prosjektet ønsker vi å lage et e-læringsprogram om ernæring og Parkinsons sykdom, basert på den nye veilederen, artikler, kunnskap fra det norske fagmiljøet og personer med sykdommen.

Målsetting for prosjektet

Gjennom et e-læringsprogram ønsker vi å spre kunnskap om forebygging og behandling av feilernæring ved Parkinsons sykdom. E-læringsprogram er en læreform som gjør kunnskap lett tilgjengelig og kan nås via alle elektroniske hjelpemidler. Programmet vil også kunne anvendes som et oppslagsverk.

Målgruppe

Prosjektet retter seg mot personer som har parkinson og derfor kan være utsatt for feilernæring. Deres hjelpere og helsepersonell er målgruppe to.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

50000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

I prosjektet vil fagstoffet utarbeides av ernæringsfysiologer og sykepleiere. Personer med sykdommen og pårørende vil komme med innspill og utarbeide en tips til andre bolk. Alle vil kommentere hverandres arbeid og komme med innspill. Prosjektleder og hver enkelt står ansvarlig for redigering av fag. Gruppen vil innhente tillatelser til å bruke bilder, animasjoner osv. som allerede eksisterer. Helsekompetanse vil se hva som er mulig og komme med innspill. De vil lage enkle filmer, animasjoner og ta bilder, når det er noe som mangler. Tekstene vil språkvaskes av Arkitekst AS, som er et profesjonelt firma. Helsekompetanse vil legge inn innhold i portalen, gruppen vil komme med overskrifter og struktur. Her blir det mange redigerings-runder. Innspill og redigerings – runder vil foregå via mail og skype. Prosjektkoordinator vil ha ansvaret for å strukturere dette. Referansegruppen, personer med parkinson og pårørende vil teste programmet for brukervennlighet. Informasjon om programmet vil spres på sosiale medier, i fagnettverk og på fagmøter. Programmet vil ligge åpent på Helsekompetanse og kan anvendes gratis.

Fremdriftsplan for prosjektet

August – desember: Møter for å fordele arbeidet og planlegge innhold. Helsekompetanse kommer med innspill. Utarbeiding av tekstene, innhenting av bilder osv. og opptak av enkle videoer og animasjoner. Desember og mars: Finpuss av innhold. Språkvask og etter sjekk. Helsekompetanse legger inn i programmet. Redigering og møter. April -mai: Testing av programmet. Kurstest lages . Mai – juni: Informasjon om kurset spres. Evaluering og rapport.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

En av fire hjemmeboende med parkinson er i en risikogruppe for å bli feilernærte. Medisineringen ved sykdommen, høy alder, svelgevansker, nedsatt lukte – og smaksans, isolasjon, depresjon, muskelstivhet, ufrivillige bevegelser og økt energiforbruk, oppgis som noen av årsakene til feilernæring. I tillegg viser veilederen til økt fare for mangeltilstander for B12, folat og D-vitamin. Personer med parkinson har et for lavt væskeinntak, noe som kan føre til lavt blodtrykk, svimmelhet, forvirring, nedsatt absorpsjon av medisiner og obstipasjon. Feilernæring ved Parkinsons sykdom kan forebygges av person selv, pårørende og eventuelt helsepersonell som jobber med gruppen. Målgruppene i prosjektet er derfor disse tre samarbeidspartnerne. Gjennom et e-læringsprogram, Parkinson: Matvett på nett, ønsker vi å spre kunnskap om forebygging av feilernæring ved Parkinsons sykdom. E-læringsprogram vil bygges opp slik at det er mulig å bruke det som et oppslagsverk i praktisk hverdagensarbeid.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

I dette prosjektet var målet å lage et e-læringsprogram om parkinson, ernæring og feilernæring, i samarbeid med Helsekompetanse. Programmet ble utarbeidet innenfor normert tid. En del av målet var å spre informasjonen i ulike kanaler. Dette arbeidet ble forsinket på grunn av koronatiden. Innen oktober hadde disse kanalene fått informasjon: Helsekompetanse.no, parkinson.no, hjemmesiden til Nasjonale kompetansetjenester for bevegelsesforstyrrelser, ParkinsonNet Oslo, i Team Parkinson, landets undervisningssentra, kompetansebroen.no, og på flere utdanningsinstitusjoner sine læringsportaler. Det ble spredd informasjon om prosjektet til nettverket for parkinsonsykepleierne i Norge og nettverket til klinisk ernæringsfysiologer

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

800

Prosjektgjennomføring/Metode

Forfattergruppen i prosjektet var satt føre prosjektet ble søkt, og besto av to ernæringsfysiologer og to sykepleiere. En sykepleier trakk seg fra prosjektet. De tre forfatterne lagde raskt en grovskisse av ønsket innhold og fordelte ansvaret for ulike kapitler seg imellom. Alle i gruppen kom med innspill og forslag til revidering. Parallelt jobbet gruppen med bilder, animasjonsfilmer og tegninger som kunne illustreres tekstene og forsterke budskapet. Vi søkte ulike aktører om gjenbruk. Alle utenom en aktør stilte seg positive til dette, mot kreditering. Bilder ble i hovedsak hentet fra shutterstock. Helsekompetanse jobbet med å sette opp grovpilarene i E-læringsprogrammet og la inn innholdet i manuset. Etter dette hadde forfattergruppen mange runder med diskusjoner. Overskrifter, innhold og struktur ble endret flere ganger. Til slutt var gruppen fornøyd, og innholdet ble språkvasket. Helsekompetanse la så inn videoer og animasjoner. E-læringsprogrammet ble ferdigstilt og lagt ut på portalen, Helsekompetanse.no. Forfattergruppen og Helsekompetanse utarbeidet en test som må bestås for å utløse en diplom. Diplomet kan anvendes som tellende timer til klinisk stige for sykepleierne.

Resultater og resultatvurdering

E-læringsprogrammet ble slik vi ønsket oss, pluss litt til. Hele e-læringsprogrammet gir deltakerne en grundig innføring i parkinson og ernæring. Kurset avsluttes med en test, som utløser et diplom. E-læringsprogrammet er bygd opp etter en logisk struktur med seks hovedkapitler. Hvert hovedkapittel har flere underkapitler. På forsiden av e-læringsprogrammet kan deltakerne trykke på ønsket hovedkapittel. Dette gjør programmet egnet som et oppslagsverk i det daglige arbeidet. Programmet er utviklet slik at alle enkelt kan finne svar på utfordringer, uten å ha høy kompetanse på området. Tittelen på hvert underkapittel er beskrivende for en problemstilling, problemstilling beskrives så kort, deretter kommer en kulepunktliste med tiltak i en blå rammet. Det er nok å lese dette for å kunne kjenne igjen utfordringen og finne løsninger. Dette gjør programmet velegnet for personer som har sykdom, deres pårørende og ufaglærte. Faglærte kan ta et faglig dypdykk med å lese seg videre i tekstene.

Oppsummering og videre planer

I dette prosjektet ble alle målene nådd. Det ble utarbeidet et e-læringsprogram, «Parkinson: Matvett på nett» som både kunne fungere som et kurs og et oppslagsverk. Det vil anvendes i undervisning i ParkinsonNet, det vil si at kommunalt helsepersonell i hele landet vil få kunnskap om e-læringsprogrammet. Norges Parkinsonforbund er nå i dialog med ABC -eldre, landets nevrologiske avdelinger og rehabiliteringssentrene, for å tilby de å legge inn e-læringsprogrammet i deres portaler.

Prosjektleder

Ragnhild Stenshjemmet Støkket

Detaljer
Program
Helse vår (2019)
Prosjektnavn
Matvett på nett
Organisasjon
Norges Parkinsonforbund
Beløp Bevilget
2019: kr 456 000
Startdato
02.07.2019
Sluttdato
31.12.2020
Status
Under gjennomføring