Bom på innsida

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Læreplanverket for grunnskolen har et verdigrunnlag som skal fremme livsmestring hos elvene. Rådet for psykisk helse (RPH) var en pådriver for å få dette temaet inn i skolen. RPH er bekymret over rapportene fra helsetjenester over hele landet som varsler at det står dårlig til med den psykiske folkehelsa for barn og unge. Spesielt etter to år med pandemi, smittevern og nå krig i Europa. Mange barn sliter med engstelse, bekymring og andre utfordringer. Behovet for tiltak overfor barn og unge er stort, melder RPH. Det er helt avgjørende å starte tidlig med hjelp som kan bedre barnas psykiske helse. I dag finnes det lite alderstilpasset materiell for elevene i grunnskolen som kan forebygge psykisk uhelse. Det er behov for et oppdatert materiell som ikke er sykdomsfokusert, men som har det normale livet til elevene i fokus. Ikke alle barn har ord for å beskrive egne tanker og følelser, spesielt ikke om vanskelige tema som f.eks. sinne, sorg, misunnelse, redsel eller skam. Med film som verktøy, og dukken Bom som velkjent figur, kan man vise situasjoner og handlinger som barn kjenner seg igjen i. På den måten kan barna lære om åpenhet og mestring av egne følelser. Målet er at filmene blir et nyttig verktøy for barn til å snakke om hvordan de har det på innsiden , «på vranga».

Aktivitet/tiltak/metode

10 gratis tilgjengelige filmer på +/- 6 minutter hver. Tema er grunnleggende følelser; ensomhet, glede, sorg, redsel, m.flere. Bom er filmenes hovedkarakter. Han er en dukke som er etablert i læringsportalen SKOLEN fra Cappelen Damm. Bom er en kjent og kjær venn for tusenvis av elever over hele landet. Boms egne følelser vil speile målgruppen, og «ufarliggjøre» følelser som kan være vanskelige å snakke om. Cappelen Damm vil lage og finansiere en lærerveiledning og arbeidshefte til filmene. Produsentene oppsøker skoler og utarbeider hver enkelt film i tett dialog med elever og lærere. I filmene vil Bom målbære tema og følelsene. Gjennom dramatiserte handlinger opplever vi hvordan Bom erfarer disse følelsene. Bom vil møte ulike personer og oppleve aktiviteter som løser opp i problemet, eller som gir ham en større forståelse. Alle filmene vil være løsningsorienterte og gi håp til elevene. Målgruppene 1.til 4. klasse. via Cappelens læringsportal SKOLEN. Foreldre, barn, lærere og frivillige Evaluering I pilotfasen bruker vi et evalueringsskjema som er tilpasset lærere. Dette gir oss tilbakemelding på hvordan formspråket treffer målgruppen. Manus til alle filmer evalueres av prosjektgruppen. Vi besøker skoler i forkant av å lage hver enkelt film og får direkte tilbakemeldinger fra elevene. Etikk Bom vil selv bære følelsene vi tematiserer. Vanskelige tema blir dramatisert og ikke knyttet til personer i virkeligheten. Manus og film sikres i samarbeid mellom kvalifiserte instanser; fagredaktører, RPH og psykologer, elever og lærer. Utfordringer Utfordring faglig sett kan være å skape en filmfortelling som både er informativ og berører følelsene til elevene. For å få til gode samtaler i klassen rundt en film må filmen berøre og skape identifikasjon hos elevene. Bom er en karakteren som vil klare dette. Samtidig må lærerne ta vare på elevene under de viktige samtalene. Løsningen er å utvikle en god lærerveiledning/arbeidshefte, samt følge etisk handlingsplan.

Antall deltakere

100

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Målsettingen er at prosjektet vil gi elevene en mulighet til å snakke om egne tanker og følelser, noe vi vet er en forutsetning for god psykisk helse. Prosjektets form med Bom karakteren som forteller og formidler er unik og nyskapende. Et læremiddel for skolebarn mellom 6 og 9 år om tanker og følelser (=psykisk helse) kan gi positive gevinster på kort og lang sikt, på individ- og samfunnsnivå: Individnivå: Gjennom Bom får barna en mulighet til å nærme seg tabubelagte temaer og vanskelig følelser i en pedagogisk form og i trygge rammer, på et nivå som er tilpasset dem. Målet er ikke å ta vekk alle vonde følelser, men at barna blir bedre kjent med følelsene sine. Det kan være lindrende å vite at mange følelser er normale, at andre har det akkurat som deg. Prosjekt vil virke forebyggende og fremme psykisk god helse i tidlig alder. Åpenhet omkring vanskelige tema, selv i tidlig alder vil bare være en fordel. Mange blir syke og lider av å leve i lukkede rom, taushet og tabu. Ved at også pårørende fritt kan se filmene blir de et verktøy også for dem. Ikke alle pårørende vet hvordan de skal snakke med barna om følelser. Dette prosjektet vil derfor kunne ha en stor positiv innvirkning på målgruppens psykiske helse i oppveksten. Rådet for psykisk helse vil gjennom dette prosjektet få utviklet et nytt og viktig verktøy som dekker målsettingen og behovet for at barn og unge skal lære om psykisk helse i skolen. Samfunnsnivå: Å snakke om psykisk helse er en viktig del av et overordnet arbeid for bedre folkehelse og livsmestring. Ved å starte tidlig med åpenhet rundt psykisk helse i grunnskolen vil man bygge viktige grunnsteiner for å fremme helse og trivsel i samfunnet og gi alle bedre forutsetninger for mestring og muligheter til å skape seg gode liv med god psykisk helse.

Plan for gjennomføring

StoriesToTell er produsent og ansvarlig for produksjonsprosessen fra manus til ferdig filmer. Tor Segelcke og Harald M. Stoltenberg står for den praktiske planleggingen og gjennomføringen av prosjektet, og har kompetanse og ansvar på følgende fagfelt: • Produksjonsplan. • Manus • Regissører • Fotograf/lys/lyd • Skuespiller/dukkefører • Filmklipper Fra ide til ferdig film: Hvert manus utvikles i i direkte samarbeid med en ny skoleklasse enten ved fysisk besøk eller digitalt. Dette gir nyttige innspill i hvordan målgruppen tenker rundt de ulike temaene. Filmene spilles inn på forskjellige steder i landet for språklig og kulturell variasjon. • Vi starter med manusutvikling. Ideskisse og handling bearbeides med Cappelen og RPH involvert. • Ny manusutvikling. Vi bearbeider innspill fra brukere og fagfolk. • Rekruttering av deltaker • Produksjonsplanlegging • Opptak • Klipp/etterarbeid • Evaluering av film – elever, Cappelen Damm, RPH • Publisering etterhvert som filmene bli ferdige gjennom hele prosjektperioden • Evaluering av måloppnåelse med lærere/elever I 2022 vil det produseres 2 pilotfilmer som finansieres av Cappelen Damm og RPH. målet for dette er å sikre kvalitet og effektivitet i prosjektet det søkes om for 2023. Vi vil i pilotfasen prøve ut formen for brukermedvirkning med barna og lærere, og sikre at filmene treffer målgruppen tematisk. Vi jobber nå med å utvikle etisk forsvarlige måter å snakke om vanskelige tanker, opplevelser og følelser. Dette vil vi jobbe kontinuerlig med gjennom hele prosjektperioden i samarbeid med RPH og fagfolk. Rådet for psykisk helse bidrar med fagkompetanse og kvalitetssikring Cappelen Damm har redaksjonelt ansvar og publiseringsansvar.

Sluttrapport

Bakgrunn, målsetting og metode

Læreplanverket for grunnskolen har et verdigrunnlag som skal fremme livsmestring hos elvene. Rådet for psykisk helse (RPH) var en pådriver for å få dette temaet inn i skolen. RPH er bekymret over rapportene fra helsetjenester over hele landet som varsler at det står dårlig til med den psykiske folkehelsa for barn og unge. Spesielt etter to år med pandemi, smittevern og nå krig i Europa. Mange barn sliter med engstelse, bekymring og andre utfordringer. Behovet for tiltak overfor barn og unge er stort, melder RPH. Det fantes lite alderstilpasset materiell for elevene i grunnskolen som kunnen forebygge psykisk uhelse. Det var behov for et oppdatert materiell som ikke var sykdomsfokusert, men som hadde det normale livet til elevene i fokus. Ikke alle barn har ord for å beskrive egne tanker og følelser, spesielt ikke om vanskelige tema som f.eks. sinne, sorg, misunnelse, redsel eller skam. Med film som verktøy, og dukken Bom som velkjent figur, kan man vise situasjoner og handlinger som barn kjenner seg igjen i. Gjennom hele 10 filmer følger vi karakteren Bom som har en sammensatt og følsom personlighet. Navnet hans, Bom, antyder at han ikke alltid mestrer og får til alt med en gang, men han overvinner motstand og bevare troen på at alt går bra til slutt. I møte med Boms verden lærer barna om åpenhet og mestring av egne følelser. Målet var at filmene ble et nyttig verktøy for barn til å snakke om hvordan de har det på innsida.

Gjennomføring

StoriesToTell var produsent for gjennomføringen fra manus til ferdig filmer etter opprinnelig plan. Tidsbruken ble forlenget for å øke kvaliteten på filmene. I 2022 vil det produseres 2 pilotfilmer av Cappelen Damm og Rådet for psykisk helse ( RPH ). I pilotfasen ble form og innhold utprøvd med barna og lærere som Cappelen Dam hadde tilgang til. Tilbakemeldingene fra elevene og læreren var overveldende positive. Under produksjonen ble hvert manus utviklet av StoriesToTell før pedagogisk bearbeiding i Cappelen Dam, til slutt ble manuset kvalitetssikret og justert av RPH. Hver enkelt ferdige film ble også kvalitetssikret av RPH før publisering. Redaksjonen fikk kontinuerlig tilbakemelding fra brukerne, både lærere og elever. Alle erfaringene ble grundig evaluert av produsenten og tatt med i utformingen av nye filmer. RPH bidro hele veien med sin fagkompetanse og konstruktive kvalitetssikring. Cappelen Damm har gjennomført statistikk på bruken av alle filmene og resultatet er over forventning. Etter ca 1 års bruk har antall brukere vært 47.000. tallet ligger lærere som har vist filmene for klasser opptil 25 elever, så tallet er betydelig høyere.

Resultater og virkninger

Rådet for psykisk helse (RPH), Cappelen Damm SKOLEN (CPS) og StoriesToTell har laget 10 filmer med målgruppe 1.- 4. klasse som nå er gratis tilgjengelig for alle på nettportaler og sosiale medier fra Cappelen Damm og Rådet for psykisk helse. CPS har laget gode lærerveiledning til filmene. Prosjektet er unikt og nyskapende. Prosjektet har gitt og vil fortsette å gi skolebarn mellom 6 og 9 år positive gevinster på kort og lang sikt, på individ- og samfunnsnivå. Gjennom Bom har barna fått en mulighet til å nærme seg vanskelig følelser i en pedagogisk form og i trygge rammer. RPH har gjennom prosjektet fått et nytt og viktig verktøy som dekker målsettingen for at barn og unge skal lære om psykisk helse i skolen. Å snakke om psykisk helse er en viktig del av et overordnet arbeid for bedre folkehelse og livsmestring. Filmserien er med å gi skolebarn bedre forutsetninger for mestring og muligheter til å skape seg gode liv med god psykisk helse. Tilbakemelding fra elevene er for eks. « Jeg liker så godt Bom, for noe av det som har hendt med Bom, har hendt med meg.» Barna kan relatere seg til Bom og det han opplever, og dette var jo noe av det vi ønsket med prosjektet.

Prosjektleder

Tor Segelcke

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Bom på innsida
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Org.ledd
Storiestotell
Beløp Bevilget
2023: kr 400 000
Startdato
16.01.2023
Sluttdato
01.10.2024
Status
Avsluttet