Medvandrer

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Synet er det viktigste verktøyet vi har for orientering/navigering. Ved synet får vi oversikt over omgivelsene vi befinner oss i, det gir romorientering, og vi kan oppfatte og navigere rundt hindringer for å unngå sammenstøt og skade. Når synet svikter og blir delvis eller helt borte mister man muligheten til å benytte fjernsansen synet til raskt å få informasjon om omgivelsene for så å kunne ta valg om riktig retning og trygg fremkommelighet. Å navigere uten syn er ikke umulig, men det kan oppleves både komplisert, tidkrevende og ikke minst veldig utrygt. Prosjektet har som mål å utvikle pedagogiske metoder for opplæring i teknologien «digital ledsager». Det er ledsaging ved teknologi som gir personlig tilpasset informasjon via lyd/taktilt respons fra et GPS system koblet til telefon og headsett. Løypene gås opp, tilpasses av bruker med ønsket informasjon, og lagres til de skal brukes. Når turen startes guides personen, med svært høy presisjon, gjennom ruten. Vi vil dokumentere empirien i opplæringen for å kunne få «digital ledsager» godkjent som hjelpemiddel igjennom NAV. Målgruppen er personer med synsnedsettelse som er på rehabiliteringskurs i Norges Blindeforbund. Disse deltar på kurs for å kunne mestre hverdagen sin, og å kunne mestre mobilitet er en viktig del av dette.

Aktivitet/tiltak/metode

Prosjektet skal utvikle nye pedagogiske og didaktiske modeller for opplæring i mobilitet ved hjelp av digital ledsaging. Prosjektet skal prøve ut ny teknologi til bruk sammen med pedagogiske prinsipper for mobilitetsopplæring for synshemmede. Utstyr er allerede anskaffet av Solvik Syn- og mestringssenter. Prosjektet igangsettes ved at det lages en opplæringsplan med stegvise trinn for opplæringen. Når denne er på plass vil kursdeltakere på senteret få en-til-en undervisning i henhold til opplæringsplanen. Målet med opplæringen er at synshemmede skal kunne tilegne seg nok kunnskap i omgivelsene til å kunne bevege seg fritt og trygt alene på et uteområde, kun assistert av en digital ledsager. Gjennom prosjektet vil vi erfare hvordan synshemmede kan tilegne seg denne teknologien og hvilke elementer som er nødvendig å ta med i opplæringen utover IKT- og mobilitetsopplæring. Denne teknologien ser ut til å fylle et hjelpebehov som pr i dag ikke dekkes tilfredsstillende for blinde og svaksynte. Målgruppen for prosjektet er synshemmede i alle aldre med varierende aktivitetsnivå, forskjellige forutsetninger for å ta i bruk ny teknologi og forskjellige grader av kunnskap og erfaring innen mobilitet og trygg ferdsel. Prosjektet evalueres gjennom prosjektperioden ved observasjon og ved tilbakemeldinger fra deltakerne både muntlig og skriftlig. Evalueringen og resultatene av prosjektet vil være avgjørende for om prosjektet og senteret vil anbefale at digital ledsager skal bli et hjelpemiddel som kan inngå i NAVs rammeavtaler for hjelpemidler i Norge. Sikkerheten til deltakerne blir godt ivaretatt av mobilitetspedagogene i prosjektet, dette er lett å få til ved en-til-en undervisning. En utfordring vi ser er at teknisk utstyr kan ha svikt som følge av system eller brukerfeil. Dette vil vi forebygge gjennom å ha god kontakt med produsent, gi god opplæring til deltakerne og hele tiden ha reserveenheter tilgjengelig.

Antall deltakere

250

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Vi vet allerede nå at digital ledsaging vil bidra til å dekke et behov for blinde og svaksynte som pr i dag er svært mangelfullt. Ved å teste digital ledsaging i trygge rammer, kvalitetssikre god opplæring og ved å kombinere digital ledsaging med andre hjelpemidler som mobilitetstokk, førerhund og annen hjelpeteknologi, vil blinde og svaksynte kunne oppleve en høyere grad av selvstendighet enn mange gjør i dag. Dette vil resultere i økt aktivitetsnivå med de helseeffektene dette medfører og være med på å redusere muskel og skjelettplager som dessverre er et stor problem i målgruppen. Teknologiens nøyaktighet og systemets personlige tilpasningsmuligheter gjør at dette tilfører trygghet til mobilitetsaktiviteten på en helt ny måte og vil bidra til å redusere stress og ubehag ved navigering alene. Dette vil også helt klart gi synshemmede en selvstendig hverdag ved å de ikke lenger trenger å være avhengig av andre for å finne frem dit de skal. Vi tror dessuten at mange synshemmede kommer til å spare mye tid på å slippe å rote seg bort alene. I et samfunnsperspektiv vil denne digital ledsaging kunne medføre mindre behov for støttetjenester, da synshemmede kan bli mer selvhjulpne, noe som på sikt vil kunne gi avlastning for både pårørende, og offentlig hjelpeapparat.

Plan for gjennomføring

1. Fase: Oppstartsfase med kartlegging av behov i fagplan og velge metoder. Lage en opplæringsplan for utstyret ut fra behov og relevans. Starter ved prosjektoppstart og avsluttes 01.01.25. Ansvarlig er prosjektgruppen. 2. Fase: Undervisning av kursdeltakerne. Starter januar 2025 og avsluttes innen 01.01.26. Ansvarlig er Prosjektmedarbeidere. 3. Fase: Bearbeide tilbakemeldinger fra undervisningen og ha evaluering og tilpasning av opplæring. Starter Januar 2024 og avsluttes 01.01.26. Ansvarlig er Prosjektgruppen. 4. Fase: Sluttføring, hovedevaluering og rapportering. Starter 01.01.26 og avsluttes 01.03.26. Ansvarlig er Prosjektleder.

Prosjektleder

Jon Magne Sønstabø

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Medvandrer
Organisasjon
Norges Blindeforbund
Beløp Bevilget
2024: kr 25 000, 2025: kr 300 000, 2026: kr 60 000
Startdato
25.11.2024
Sluttdato
01.04.2026
Status
Under gjennomføring