Mestring langs veien
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Road Safety som er en del av Veien Tilbake AS planlegger, organiserer og gir opplæring i vakthold under sykkelritt og andre idrettsarrangement i hele Norge. Road Safety er et samarbeidsprosjekt med Norges Cykleforbund. Road Safety har et samarbeid med kriminalomsorgen og holder kurs for innsatte i fengsler og de som er i rusbehandling slik at de under framstilling, permisjoner og etterpå kan bidra som vaktmannskap. Det er de samme kursene Road Safety holder for idrettslag rundt om i Norge. Som vaktmannskap kommer deltagere inn et nytt miljø med koblinger til idretten som de kan være er en del av også etter løslatelse. De blir gjennom den kompetansen de har fått en attraktiv og etterspurt ressurs for den frivillige idretten. Vaktoppdrag gir også dugnadslønn, kost og losji rundt om i landet for de som ikke soner. De kommer inn i en sosial sammenheng hvor fokuset er på konkrete arbeidsoppgaver og hvilket ansvar man har for at arrangementene man bidrar til blir gjennomført. Dette gir økt tro på egne evner og muligheter for å lykkes med å komme inn på et nytt livsløp. De får også en positiv referanse på sin CV. Nå ønsker vi å skalere opp kapasiteten i Road Safety slik at vi kan påta oss flere vaktoppdrag og aktivisere flere deltagere fra målgruppen.
Aktivitet/tiltak/metode
Innhold: Road Safety har som mål å være en viktig arena for arbeidstrening, kompetanseheving og integrering av personer som står langt utenfor ordinære arbeidsforhold. En arena som bidrar til økt kompetanse på vakthold og sikkerhet under gjennomføring av sykkelritt og andre arrangementer der deltakerne i prosjektet gjennomfører kurs og opplæring i henhold til forskrift om sykkelritt på veg. Oppgavene som deltager foregår ute i samfunnet i samarbeid med frivillige i idrettslag og foreninger. Gjennom deltagelse på lik linje med andre oppnås en normalitet som er vanskelig å oppnå i et mer skjermet og lukket miljø. Oppgavene som som trafikkvakter krever at man tar ansvar, hvis ikke kan det gå galt. Det å bli pålagt dette ansvaret er uvant for mange men det gir samtidig en mestringsfølelse at man får tillit. Det er ikke rollespill. Det er reelt ansvar som har vist seg å gir personlig vekst. Målgruppen: Mennesker med bakgrunn fra rus og kriminalitet, personer med sammensatte utfordringer blant annet i forhold til psykiatri, uføretrygdede, innsatte og tidligere innsatte personer. Evaluering: Målet for Road Safety er at i løpet av to år skal 70 % av de som gjennomfører vaktkurset ha klart å leve et liv uten tilbakefall til rus og kriminalitet. Vi har god oversikt over hvordan det går med deltagerne ved at de følges tett av de ansatte gjennom personlig kontakt. I tillegg bruker vi Norse Feedback som tilbakemeldingsverktøy og til selvevaluering. Dette gir god kontroll med de sosiale resultatene av vårt arbeid. Sikkerhet: God opplæringen forebygger skader/ulykker under gjennomføring av oppdrag. Det er ingen etiske utfordringer. Road Safety har et kvalitetssystem som ivaretar regler for GDPR. Utfordringer: Vi har til nå ikke hatt utfordringen med å rekrutterer deltagere men har jevnlig kontakt med sosialkonsulenter i kriminalomsorgen og andre organisasjoner slik at de kan informere sine brukere om Road Safety. Økonomi: Økte vaktoppdrag gir økte inntekter fra arrangører.
Antall deltakere
200
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Virkning på kort sikt: Opplæringen i Road Safety legges opp slik at brukerne i målgruppen får kunnskap og nødvendige erfaringer slik at de opplever mestring i de situasjoner de blir satt i. De får samme reguleringsmyndighet som politiet i veikryss. Mange vokser veldig med denne oppgaven spesielt siden personene i målgruppen ofte har negative assosiasjoner knyttet til politi fra sin tilværelse med rus. Her må de samarbeide med politiet. Opplæringen skjer enten inn i fengsel eller rusinstitusjoner eller ute hos idrettslag eller i lokalene til Veien Tilbake. Når opplæring er gjennomført inviteres deltagerne med på arrangementer som vaktmannskaper rundt om i Norge. Reise og opphold blir dekt av Road Safety. De som ikke soner får dugnadslønn. Gjennom innkjøp av en minibuss kan vi ta på oss flere vaktoppdrag og ta inn flere deltagere. Virkning på lang sikt: Det overordnede målet er at de som kommer inn i Road Safety skal klare å leve et liv mindre preget av rus og kriminalitet, få bedret sin livskvalitet og oppleve mestring og komme inn i en aktiv og meningsfull tilværelse til beste for seg selv, sine pårørende og samfunnet. Road Safety sine aktiviteter forgår ute i samfunnet i nært samarbeid med idrettslag og arrangører i hele landet. Deltagerne fra Road Safety deltar på lik linje med ansatte og friville fra disse samarbeidspartnere. Det gir en normalitet og kontakt med mennesker som har en helt annen erfaringsbakgrunn og mulighet for å etablere et nye interesser og sosiale nettverk. Dette bidrar til å forhindre en sosial innkapsling. Deltagelse i Road Safety gir arbeidserfaring hvor de får vist sin evne til å ta ansvar. De får også en referanse og noe å ha påCV’n. Vi ser at det kan være starten på å utvikle et selvbilde som noe annet enn kriminell og rusmisbruker.
Plan for gjennomføring
1. Etablere kvalitetssystem for individuell tilpasning: Hvorfor: Hver deltager er forskjellig og har ulike utfordringer. Mange av de som kommer inn i Road Safety har svært sammensatte livsutfordringer. Hvordan: Når noen kommer inn i Road Safety får de en kontaktperson som som får en oversikt over hvilke livsområder som er mest prekær å få kontroll på . Dette kan være bosituasjon , gjeld og økonomi, kontakt med offentlige myndigheter, familiesituasjon, rusutfordringer eller andre forhold som kan være til hinder for en bedring i livssituasjon. Kontaktpersonen vil da sammen med deltakeren forsøke å bidra til å løse noen av de livsutfordringene som kan synes uløselige hvis man står alene. Ansvar: Daglig leder. 2. Innkjøp av minibuss: Hvorfor: For å kunne påta oss flere vaktoppdrag og gi arbeidstrening til flere trenger vi større transport kapasitet. Hvordan: En 9 seters minibuss er delvis finansiert av Sparebank1 Sør Øst Norge. Vi ber om at Dam kan bidra til å fullfinansier denne. Ansvar Daglig leder. 3. Opplæring :Gi deltagere nødvendig opplæring slik at de opplever mestring og personlig vekst i ulike situasjoner de kommer i. Hvorfor: Mange vokser med oppgaver hvor de får samme reguleringsmyndighet som politiet i et veikryss. Hvordan: Deltagerne får opplæring på kurs i samarbeid med Norges Cykleforbund som gir dem reguleringsmyndighet i trafikk. Tett oppfølging og veiledning bidrar til trygghet. Ansvar: Daglig Leder. 4 Gjennomføring av vaktoppdrag. Hvorfor: Gir reell arbeidstrening og inntekt for deltagere. Hvordan: Vaktoppdrag på sykkelløp i hele Norge og gateløp og Femundsløpet (påbud om vakter på hundeløp ved kryssing av vei)