Sluttet i jobben for å utvikle språk-app
Hva gjør du når du som pappa til en jente med forsinket verbal tale ikke er fornøyd med det læringsmaterialet som finnes? Aleksander Helmersberg sluttet i jobben, tømte sparebøssa og utviklet språk-appen Milla says
På et lite gründerkontor rett utenfor Bergen utvikles det som skal revolusjonere hverdagen for familier som har barn med forsinket språklig utvikling. Aleksander ble i 2011 far til Milla, som er født med downs syndrom.
– Vi opplevde mange utfordringer når det gjaldt å få alle rundt Milla til å forstå hennes tegn, og til å få de rundt henne til å bruke tegn i kommunikasjon med Milla. Det standariserte tegnet for pizza er for eksempel en sirkel, mens Milla kunne bruke et tegn som minnet mer om et pizzastykke, forklarer Aleksander.
Gammeldags læringsmateriale
Det læringsmaterialet som fantes var stensiler og bøker som var statiske og som ikke inspirerte til læring. Barnehagen utvekslet kladdebøker med oss og samlet permer med papir som skulle bli til Milla sitt språk.
– Denne metoden førte til en forsinkelse med å lære og bruke tegn, og det ble vanskelig for nettverket å bruke tegn med Milla, forklarer Aleksander.
Aleksander forsøkte å finne andre metoder for å kommunisere bedre med datteren, og oppdaget at ved å dele videoer med venner og familie der han gjorde tegn så fikk dette god respons.
– Da jeg forsøkte dette med Milla reagerte hun spontant med å herme etter tegnet. Dette ble starten på hjelpemiddelet Milla Says, en plattform for bedre læring og bruk av tegn i hele nettverket rundt barn med forsinket tale, forteller han.
Øker mestringsfølelsen
Frustrasjon knyttet til kommunikasjonsvansker er dessverre vanlig blant personer som har forsinket verbal tale.
– Milla ble mye sint og frustert da hun ikke ble forstått. Vi så en stor forandring etter at ansatte i barnehagen gjennom Milla says lærte tegnene hennes og kunne forstå hva hun ville formidle. Nå er hun mye mer blid og utadvent, og det er lettere for henne få venner, forteller han.
– Milla says gjør det også mye lettere å kommunisere med andre familiemedlemmer. Vi opplevde at noen trakk seg litt unna og at besteforeldrene var redde for å sitte barnevakt, fordi de ikke skjønte henne. Nå har dette endret seg totalt, forteller han.
Stimulerer til læring
Midlene fra Stiftelsen Dam går til å utvikle «SayWhat», et digitalt læringsspill for at flere skal bli bedre på bruk av tegn.
– Ved å lage digitale spill hvor spillet handler om å konkurrer med seg selv eller andre stimulerer vi til bedre læring, forteller Aleksander.
– For å bli god med tegn, krever der repitisjon og mengdetrening. Vi gjør mengdetreningen morsomt, sier Aleksander.
En del av utviklingsarbeidet har vært å teste læringsspillet på barneskoleelever.
– Vi ser at metoden fungerer ved at de synes spillet er gøy og dermed får de motivasjonen til å lære tegn. I tillegg så øker det mestringsfølelsen til de barna som har forsinket verbal tale, ved at de blir ekspertene på spillet, forteller Aleksander.
Her kan du se Milla som tester ut protypen til læringsspillet:
Video: Milla Says
Unikt i verdensammenheng
– Uten støtte fra Stiftelsen Dam hadde det ikke vært mulig å utvikle produktet videre, forteller Aleksander.
– Dette produktet er unikt, ikke bare i Norge, men også i verdensssammenheng. Jeg håper at vi kan lansere appen internasjonalt etter hvert, avslutter Aleksander.
Vil du lære tegn til tale? Da kan du laste ned appen Milla Says på App Store / Google Play. Læringsspillet Say What blir lansert i august 2018, og du kan lese mer om det her.