Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Våre 100 registrerte likepersoner i forbundet gjør en formidabel frivillig innsats for personer med parkinson og deres pårørende. Vi ønsker å gi dem de verktøy de trenger for å fortsette å jobbe med eget likepersonsarbeid i sin lokale forening. En likepersonskontrakt er gyldig og tre år og må deretter fornyes med nytt kurs. Vi ønsker å utvikle ett oppfølgingskurs for likepersonene, for å gi dem muligheten til å diskutere, dele erfaringer og ta opp ulike problemstillinger og på den måten fortsette å utvikle seg som likeperson.
Målsetting for prosjektet
Målet med prosjektet er å utvikle oppfølgingskurs for eksisterende likepersoner. Delmålene er å arrangere fire dagskurs, minst 50 deltakere totalt, motivere til likepersonsarbeid, legge til rette for erfaringsutveksling, markedsføre likepersonene i sosiale medier og medlemsbladet Tema Parkinson.
Målgruppe
Målgruppen er forbundets 100 likepersoner.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
50
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Prosjektet vil ble ledet av organisasjonsrådgiver i organisasjonen fra start til slutt. Prosjektgruppen vil bestå av tre personer fra administrasjonen og tre brukere som selv har parkinson eller er pårørende samt foredragsholder. Prosjektmøtene vil foregå over Teams, og kontakten holder vi over e-post mellom møtene. Frem til mars vil vi fastsette dato for kursene, og booke hotell. Vi vil også jobbe med å ferdigstille innholdet i kursene, vi sender ut et eget spørreskjema til likepersonene der de får muligheten til å komme med innspill til agenda. Deretter sender vi ut invitasjon til kursene som blir gjennomført i mai, september, oktober og november. Evalueringsskjema sendes ut til deltakerne etter hvert kurs. De likepersonene som ikke melder seg på kursene vil vi følge opp per telefon. Hele prosjektgruppen vil bidra her. Under kursene vil vi ta video av de likepersonene som har takket ja til dette. Det vil være en presentasjon av likepersonen, hva den personen kan bidra med og vise til forbundets likepersonsarbeid. Videoene vil bli publisert i sosiale medier.
Fremdriftsplan for prosjektet
Jan: Første prosjektmøte, booke hotell, utsendelse av informasjon Jan-Feb: Utarbeide kurs, utsendelse av spørreskjema til likepersonene Mars: Prosjektmøte, ferdigstillelse av kurs, utsendelse av invitasjon April: Oppfølging hotell, påmeldinger. Mai: Første kurs gjennomføres, evaluering sendes ut. Juni: Prosjektmøte, evaluerer av kurset Sept-Nov: De neste tre kursene gjennomføres og evalueres Des: Evaluering og rapportering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Forbundsstyret i Norges Parkinsonforbund har satt et krav at hvert 3. år må en likepersonskontrakt fornyes med nytt kurs. Bakgrunnen for det er at sykdommen kan endre seg i løpet av årene og kanskje ikke alle er i stand til å være likeperson lengre. Et av våre mål var å arrangere fire dagskurs på ulike steder i landet. Vi landet på å arrangere kurs i Bodø, Oslo, Kristiansand og Stavanger. Vi sendte ut invitasjon til alle våre likepersoner der de kunne melde seg på til de aktuelle kursene. Oslo fikk fort mange påmeldte, men kun 2-7 deltakere på de andre kursene. Vi arrangerte da et web-kurs over Teams. Vi ønsket også å ta videosnutter av 10 av våre likepersoner som vi kunne publisere på nett for å markedsføre tilbudet. Da det kun ble et fysisk kurs, har vi heller publisert nye bilder av nesten alle våre likepersoner. Vi har også oppdatert informasjonen deres på våre hjemmesider. Likepersonstilbudet har blitt markedsført i sosiale medier og medlemsbladet Tema Parkinson
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Delmålene våre: Delmål 1: Arrangere fire dagskurs på ulike steder i landet Delmål 2: Minst 50 deltakere totalt på kursene Delmål 3: Motivere til likepersonsarbeid Delmål 4: Legge til rette for erfaringsutveksling mellom likepersonene Delmål 5: Markedsføre likepersonene i sosiale medier og medlemsbladet Tema Parkinson Delmål 6: Ta korte videoer av 10 likepersoner som vi kan benytte til å markedsføre tilbudet I utgangspunkt etter få deltakere, mener vi at vi oppnådde mange av målene. Vi klarte å ha to kurs med 30 deltakere. Innhentet nye bilder av nesten alle likepersonene. Markedsført tilbudene i sosiale medier og medlemsbladet. vi har motivert våre likepersoner og hatt stort fokus med erfaringsutveksling.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
30
Prosjektgjennomføring/Metode
vi innkalte prosjektgruppen til det første prosjektmøte over Teams der vi satte endelig tidsplan, program for kursene. Informasjon og påmeldingskjema ble sendt ut til alle likepersoner, fylkes – og lokeforeningene. Etter en ukes tid, fikk vi svært få påmeldte. Vi valgte å ringe alle likepersonene. En stor andel hadde ikke mulighet til å delta i hverdag og særlig ikke på dagtid. Vi kom da derfor til at vi skulle endre kursene på kveldstid (fra kl. 16) i helg. Vi sendte ut ny e-post med den nye informasjonen. Kurset i Oslo hadde på den tiden fått 14 påmeldte og derfor kunne vi spikre den datoen. De tre andre kursene hadde fortsatt få påmeldte. Vi tok enda en ringerunde. Tilbakemeldingene vi fikk denne gangen var at de ikke var i form til å delta fysisk. Vi ble enige om å gjennomføre et webinar. Selv om kurset ble over nett, var det viktig for oss at deltakerne fikk utvekslet erfaringer og gjennomført gruppearbeid. Deltagerne ble da delt inn i grupper og «sendt til et grupperom» på teams. Fysisk kurs i Oslo: Kurset hadde stort fokus på gruppearbeid og erfaringsutveksling mellom likepersonene.
Resultater og resultatvurdering
Prosjektets mål var å gjennomføre fire ulike likepersonskurs, dette fikk vi ikke til grunnet få lavt antall deltakerne. Prosjektgruppen prøvde å tilrettelegge slik at antallet deltakere skulle øke, men det klarte vi ikke. Derfor ente vi på et fysisk kurs i Oslo og et digitalt kurs. Totalt klarte vi å oppnå 30 deltakere. Evalueringsskjema som ble sendt ut i etterkant av kursene var anonyme og vi vil ikke kunne spores tilbake til avsender. Vi fikk gode tilbakemeldinger. Vi ønsket å ta korte videoer av 10 likepersoner som vi kan benytte til å markedsføre tilbudet. Grunnet lavt antall deltakere fysisk, har vi innhentet nye bilder av våre likepersoner. Vi sendte ut en e-post til alle våre likepersoner og spurte om de hadde et nytt oppdatert bilde av seg selv som vi kunne bruke i markedsføring. Mange av de bildene vi har brukt, er eldre enn 10 år. Vi lagde en bildesamling av våre likepersoner og delte det i sosiale medier og medlemsbladet Tema Parkinson.
Oppsummering og videre planer
Med i utgangspunkt i få deltakere, mener at vi har nådd målene med en ny vri. Deltagernes evaluering av kurset tyder på at vi også har klart og formidlet budskapet og gitt de kunnskap og de verktøy som de trenger for å arbeide med likepersonsarbeidet lokalt. Kurset har gitt stor verdi for likepersonene som igjen vil gi verdi til både våre medlemmer og ikke-medlemmer som tar kontakt med en likeperson. De vil oppleve en samtale som trygg, imøtekommende og hjelpende. Vi fikk erfaring med å ha likepersonskurs over nett som kan brukes for de som ikke har mulighet til å reise