Mythbusters for døve

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Det er mange myter ute og går om døve/tegnspråklige. Det blir ganske tydelig hvis man skriver noe relatert til døve eller tegnspråk på Google. For eksempel om man skriver «is sign language» så kommer følgende ord som forslag til neste ord: universal, international, a language. Søker man på norsk, får man omtrent like resultater. Mange hørende tror at døve ikke kan kjøre bil, lese, tenke eller snakke. Eller at tegnspråk er internasjonalt og ikke et språk i det hele tatt. Det er behov for litt myteknusing. Vi har latt oss inspirere av den populære TV-serien «Mythbusters» på Discovery Channel.

Målsetting for prosjektet

Lage små filmsnutter til spredning i sosiale medier som «knuser» myter rundt døve og tegnspråk. Distribuering i samarbeid med Supervisuell, tegn.tv, NDF og andre aktører samt kringkasting på TV. Vi tenker i utgangspunkt å knuse 7 myter (muligens flere) med en solid dose humor og fakta.

Målgruppe

Effektmålgruppe: Døve/tegnspråklige i Norge Resultatmålgruppe: Den delen av den norske befolkningen som har fordommer mot døve og tror på mytene.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

2000000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Supervisuell har lang erfaring med å lage film, også film med hørende som målgruppe. Vi har laget to reklamefilmer for Norges Døveforbund som har vært kringkastet på TV2 og TVNorge (se tegn.tv), samt laget flere informasjonssnutter for å klargjøre et budskap. Vi har også produsert en tegnspråklig spillefilm som NRK kjøpte visningsrett til i 2019. Dette gjør at vi har en solid erfaringsgrunnlag for å produsere disse sju filmene ut fra etablerte metoder for å produsere slike filmer. Kort oppsummert vil produksjonen skje i følgende faser; – Konsept- og manusutvikling, i samråd med NDF. – Sette sammen produksjonsteam og caste personer foran kamera. Planlegge opptak. – Opptak – Etterarbeid med ferdigstillelse, distribusjon og markedsføring. Legge til rette for videreføring etter prosjektperioden.

Fremdriftsplan for prosjektet

Januar 2020: Prosjektoppstart, utvikle manus/storyboard April 2020: Produksjonsperioden starter Juni 2020: Start postproduksjon August 2020: Innsending til TV‐kanaler Forberede filmpakker klar for distribusjon. Desember 2020: Supervisuell avslutter prosjektet, og lar filmene ligge permanent på tegn.tv. NDF viderefører prosjektet gjennom å bruke filmene i sitt interessepolitiske arbeid lenge etter at prosjektperioden er over.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Det er mange myter ute og går om døve/tegnspråklige. Det er ikke uvanlig at døve i Norge blir spurt om de kan kjøre bil, lese, tenke, ha sex, ha barn osv. Dette viser rett og slett fordommer mot døve som er svært utbredte; at døve er i stand til å gjøre mye mindre enn de egentlig kan. Dette prosjektet har som formål å redusere nettopp slike fordommer mot døve gjennom å vise filmsnutter i reklamepausene på ulike TV-kanaler, derav tittelen «Mythbusters for døve». Det konkrete prosjektmålet var å lage sju humoristiske snutter og få dette vist på TV-kanaler på reklamefrie dager. Reklamefrie dager er en ordning knyttet til at tv-kanalene i Norge ikke får lov å vise kommersiell reklame på1. juledag, langfredag, 1. påskedag og 1. pinsedag. I stedenfor tilbyr tv-kanalene sendetid til interesseorganisjoner for å formidle et budskap. Man må søke om plass, og de beste filmene blir plukket ut for visning. Effektmålgruppe: Døve/hørselshemmede i Norge. Produktmålgruppe: TV-seere i Norge.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

I dette prosjektet har vi laget 10 filmer klar for slik visning på TV, som tar for seg 6 ulike «fordommer». Fire av filmene er allerede vist på tv-kanalene til TV2- og Discovery-nettverket 1. juledag 2020. NDF og Supervisuell vil følge opp videre for å få vist de resterende filmene på kommende reklamefrie dager i 2021 og 2022, og de filmene som er blitt vist på TV blir publisert på tegn.tv fortløpende på https://tegn.tv/film/kan-dove-google/ Prosjektet har oppnådd målsetningen, med noe justering av produksjonen på grunn av koronasituasjonen, og blir videreført etter sluttrapportering. Vi har sett i sosiale medier at filmene er blitt sett av publikum, og vi er sikre på at filmene har en positiv innflytelse på tv-seeres bevisste eller ubevisste holdninger/fordommer ovenfor døve/hørselshemmede.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

750000

Prosjektgjennomføring/Metode

Filmene ble produsert som “reklamefilm” for Norges Døveforbund med hensikt å redusere fordommer/myter mot døve. Som konsept ble vi inspirert av TV-serien “Mythbusters”. Vi skulle ta for oss “dumme spørsmål” som døve ofte møter, som f.eks. “kan døve lese”. Det opprinnelige konseptet som beskrevet i søknaden var å lage filmer i form av kortfilmer/sketsjer med dramatisering/skuespill. Men på grunn av koronasituasjonen, endret vi noe på formen. Opptak ble gjort våren 2020, kort tid etter lockdown. Vi fant det ikke forsvarlig å gjennomføre en ordinær produksjon som innebar reising og større gruppeaktiviteter. Derfor endret vi formen til å bli en studioproduksjon som gjorde det mulig å gjøre opptak og likevel overholde smittevernregler. De medvirkende ble hentet inn lokalt (som selv kom til og fra opptakssted i egen bil), med berøringsfri adgang inn og ut av studio, grundig desinfisering av stol/bord/tastatur mellom hver deltaker. Ingen deltakere var i studio samtidig, og det var kun 2 personer fra Supervisuell tilstede i studio samtidig som de medvirkende. Slik kunne vi gjennomføre prosjektet på en trygg måte framfor å utsette prosjektet.

Resultater og resultatvurdering

Vi gjennomførte opptak med 9 forskjellige døve personer i studio. Hver person fikk stilt 13 forskjellige spørsmål.

Oppsummering og videre planer

Fire av filmene ble vist på TV2 og TVNorge/Discovery sine kanaler 1. juledag 2020. NDF og Supervisuell vil videreføre med å få sendt de øvrige på kommende reklamefridager og publisere det som er kringkastet på tegn.tv fortløpende.

Prosjektleder

Finn Arild Thordarson

Detaljer
Program
Helse høst (2019)
Prosjektnavn
Mythbusters for døve
Organisasjon
Norges Døveforbund
Org.ledd
Supervisuell (sosial entreprenør som skaper arbeidsplasser for døve)
Beløp Bevilget
2020: kr 499 000
Startdato
01.01.2020
Sluttdato
31.12.2020
Status
Under gjennomføring