Nærværsskolen

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Det er en økende andel barn i grunnskolen med ufrivillig skolefravær, og foreldre som opplever utfordringer med å hjelpe barnet sitt, krevende samarbeid med skolen og usikkerhet i forhold til egen foreldrerolle og rettigheter. Både norske og internasjonale forskere er enige om at tidlig innsats i fraværssaker er avgjørende for raske og gode resultater, men dette er utfordrende for skolene å lykkes med i praksis. Sammensatte årsaker fører til at skolene for sent oppdager bekymringsfull fraværsutvikling. I tillegg mangler skolens ansatte kunnskap og verktøy for å håndtere økende antall fraværssaker. Resultatet blir alvorlige, fastlåste saker, gjerne med høyt konfliktnivå mellom skole og hjem, og barn som havner utenfor det faglige og sosiale fellesskap. Alvorlige fraværssaker er svært ressurskrevende, både for skole- og øvrig hjelpeapparat. Med andre ord er alle involverte tjent med å lykkes med forebygging og tidlig innsats. Nærværsskolen retter seg primært mot ansatte i grunnskolen og sekundært mot foreldre og elever, gjennom kompetanseheving og opplæring i forebygging av alvorlig skolefravær, ved å sette inn tidlige tiltak, og god informasjon til og samarbeid med foreldre. Målet er å gi skoler et kompetanseløft og verktøy for å forebygge bekymringsfullt skolefravær.

Aktivitet/tiltak/metode

Nærværsskolen er en modell som hjelper skolen med å forebygge og å tidlig håndtere skolefravær. Skolene får kompetanseheving til alle ansatte for å skape en felles forståelse for utfordringen rundt skolefravær og opplæring i en modell for å jobbe med skolenærvær. Ledelsen har til enhver tid nøyaktig oversikt over fraværstall og tilgang til en tiltakstrapp med konkrete tiltak for handling når det kreves. Skolen vil få tilgang til nettside med ressurser og verktøy for å jobbe forebyggende i samarbeid med foreldre. Elever og deres foresatte får nødvendig støtte slik at de, sammen med skolens ansatte, kan snu utfordringene når de fortsatt er i startfasen. Slik unngår man at vanskene vokser seg større og smitter over på stadig nye områder i barnets liv. En Nærværsskole er en skole der alle elever kan oppleve; trygghet, tilhørighet, mening og mestring. Elever som trives på skolen, er nemlig godt beskyttet mot alvorlig fravær. I prosjektperioden vil vi: -etablere prosjektgruppe -inngå avtale med Silje Tjersland, eier av modellen Nærværsskolen -gjennomføre internopplæring av ansatte i Voksne for Barn -undersøke muligheten for følgeforskning -rekruttere og inngå avtale med 3-5 skoler -opprette nettside med ressurser og verktøy for arbeidet -lage kurs-/støttemateriell -gi opplæring, veiledning og implementeringsstøtte til skolene -evaluere og innhente erfaringer for videreutvikling -lage plan for videre finansiering og spredning Primær målgruppe er ansatte i skolen og skolehelsetjenesten. Sekundær målgruppe er foreldre og elever i grunnskolen. Prosjektet evalueres ved å se på fraværstall hos skolene som deltar, og målet er en nedgang og på sikt at ingen elever på skolene har alvorlig skolefravær. Mulige utfordringer: 1. Rekruttering: Imøtegås gjennom god informasjon om forventinger og nytteverdi, og å bruke eksisterende nettverk på skolefeltet. 2. Skolene gjennomfør ikke i henhold til plan: Imøtegås gjennom å inngå forpliktende samarbeidsavtaler og tett oppfølging.

Antall deltakere

200

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Forskning og erfaring viser at tidlig innsats og forebygging kan være avgjørende for å skape skolenærvær. Nærværsskolen er en modell som hjelper skolen med å forebygge og å tidlig oppdage og håndtere skolefravær. De ansatte får tilgang til nødvendig kunnskap, systemer og verktøy til å lykkes med den tidlige innsatsen. Ved å jobbe helhetlig og systematisk med gode rutiner kan skolen fange opp elever med tendens til skolevegring allerede før eleven har bekymringsfullt skolefravær. Skolen vil ha nødvendig kompetanse og tilgang til en ressursbank med relevante tiltak som kan passe til akkurat dette barnet, og en modell for god dialog med foresatte. Det vil være behov for enklere og mindre ressurskrevende tiltak når dette settes i gang tidlig. Dette sparer både foreldre, barn og lærer for unødvendig stress og andre psykiske utfordringer. Skolene vil i større grad jobbe forebyggende og målrettet med å skape en skole der alle elever kan oppleve; trygghet, tilhørighet, mening og mestring. Elever som trives på skolen, er nemlig godt beskyttet mot alvorlig fravær. Nærværsskolen er allerede testet ut på Vollebekk skole i Oslo og vist svært gode resultater. Av 8. klassingene som har gått hele skoleløpet på Vollebekk skole, har ingen alvorlig skolefravær (vinter -24). Ved å jobbe med enkle, forebyggende tiltak og skape en felles kultur på skolen for nærvær, vil skolen spare ressurser og tid, og barn og foreldre vil oppleve trygghet og tilhørighet som vil bidra til mindre psykisk uhelse og utenforskap.

Plan for gjennomføring

Når prosjektmidler er bekreftet vil Voksne for Barn utarbeide og inngå en samarbeidsavtale mellom VfB og Silje Tjersland og etablere prosjektgruppen. Prosjektleder: – kartlegger muligheter for samarbeid med forskningsinstitusjon og inngår avtale om dette. – rekruttering av deltakerskoler, og samarbeider med Silje Tjersland rundt skoler som allerede har vist interesse for modellen. – lager rutine og skjema for evaluering – gjennomfører samling for deltakerskolene for innhenting av erfaringer Evalueringen bidrar til revidering av innhold og form på opplæring, nettsider og materiell. – har jevnlig kontakt med pilotskolene for veiledning, implementeringstøtte og oppfølging. Prosjektgruppen: – deltar på opplæring i Nærværsskolen. – utvikler innhold og form for opplæring av pilotskoler, og lager informasjons- og opplæringsmateriell. – utvikler innhold til område på nettsidene og lager nettside med tilgang for pilotskolene. – gjennomfører opplæring av pilotskolene, og hjelper skolene med å ta i bruk modellen. 2024: – Utarbeidet samarbeidsavtale mellom Voksne for Barn og Silje Tjersland – Prosjektgruppe etablert – Undersøke mulighet for følgeforskning – Rekruttere deltakerskoler – Utvikle innhold og form på opplæring – Lage kurs- og støttemateriell – Utvikle innhold til nettsidene Første kvartal 2025: – 3-5 pilotskoler har inngått avtale om deltakelse. – Nettside ferdigstilt – Internopplæring av prosjektgruppen Andre og tredje kvartal 2025: – Opplæring av deltakerskoler – Skolene tar i bruk modellen – Fortløpende implementeringstøtte – Samling for innhenting av erfaringer Fjerde kvartal 2025: – Revidering av innhold og form på opplæring – Revidering av nettsider og materiell – Rapportering – Plan for videre spredning og finansiering laget.

Prosjektleder

Marita Gallefoss

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Nærværsskolen
Organisasjon
Organisasjonen Voksne for Barn
Beløp Bevilget
2024: kr 200 000, 2025: kr 200 000
Startdato
01.10.2024
Sluttdato
30.09.2025
Status
Under gjennomføring