I september ble ExtraStiftelsen til Stiftelsen Dam. For å feire det nye navnet reiser vi landet rundt og besøker medlemsorganisasjonene våre. Vi kaller det Dam-tur. Ideen er å besøke favorittprosjektene til alle 38 medlemsorganisasjonene i Stiftelsen Dam, og lære mer om hvorfor Dam er viktig for akkurat deres organisasjon og hva de synes om det nye navnet.
Første stopp på reisen er Fredrikstad, hvor vi møtte Bedriftsidrettsforbundet og prosjektet «Ti på topp».
Digital turbok
– Det gjelder å få folk opp av sofaen og over dørstokkmila. Folk som begynner å gå tur fortsetter gjerne med det.
Det sier Stian Olbergsveen, daglig leder i Bedriftsidretten Østfold, som han driver sammen Ole Martin Petersen.
Stian forteller at Bedriftsidretten har satset mye på Ti på topp, en app og nettside med kart og beskrivelse av turstier i nærheten av der du bor. GPS gjør at du kan følge din egen vandring på turkartet. Når du kommer frem sjekkes turen inn i appen, slik at den blir registrert til din profil. Man kan kalle det en slags digital turbok.
På nettsiden kan kan man se både antall turer man har gått og hvor mange forskjellige løyper som er besøkt. Alle som går mer enn ti løyper i løpet av sesongen får premie. I tillegg kåres blant annet årets turgåer, årets turbedrift og årets turbilde.
Konkurranse om å gå mest
De mest ivrige turgåerne havner på topplisten. Det er ikke til å unngå at det for mange går konkurranse i å gå flest turer.
– Vi merker at mange trøkker litt ekstra nå som sesongen går mot slutten. Enten for å stige på rangeringen eller nå de ti turene som kreves for å få premie.
Stian er glad for at konkurransen engasjerer, men påpeker at det viktige er å få folk ut på tur.
– Det er morsomt at noen legger seg litt i selen, men det som betyr noe for oss er folkehelsa.
Følg Dam-tur
I løpet av året som kommer skal generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen, besøke prosjekter sammen med alle de 38 medlemsorganisasjonene i stiftelsen.
På kartet under kan du følge turen digitalt ved å klikke deg inn på de ulike ikonene:
Fakta – Ti på topp
Ti på topp har en turguide som finnes over hele landet. På nettsiden tipåtopp.no finner du turguide for der du bor.
Ti på topp drives av Bedriftsidrettsforbundet.
Sesongen varer fra 10. mai til 31. oktober.
Det er åpent for alle, og er tilpasset bedrifter, lag og turgrupper.
Den største aktiviteten i Norge
Bakgrunnen for guiden er at Bedriftsidretten ønsket å lage et tilbud som favner bredt.
– Undersøkelsene våre viste tydelig at turgåing er den største aktiviteten i Norge. Derfor valgte vi å satse på en turguide, forklarer Stian og Ole.
Felles for alle turene er at man bevisst har gjort valg for å senke terskelen for å snøre på seg skoene. Rutene er lagt opp til å være rundturer, slik at man ikke må gå samme vei som man kom tilbake. På alle turene er det noe spesielt å se på, for eksempel et vann, en foss eller en festning. I tillegg er det viktig å treffe med lengden.
– For korte turer er for kjedelig, for lange er ekskluderende. De må være passe, og det må være mange turer med forskjellig vanskelighetsgrad å velge mellom
Et annet poeng er at man ikke skal måtte reise langt for å gå tur.
– Alle turene er lett å komme seg til, slik at det er lav terskel for å prøve ut nye ruter. Vi vil ikke bare at folk skal gå mye tur. Det er også fint at de oppdager nye stier. Mange forteller at de ikke klar over at det finnes så mange fine turer nært der de bor.
Stort potensial
Sesongen avsluttes 31. oktober, men allerede nå er det klart at det blir rekord i både antall turer og antall deltakere. Stian er fornøyd med utviklingen.
– Det har vokst veldig de to siste årene, fra et tredvetalls deltakere til nesten ni hundre. Det har tatt av, og det vil vi bygge videre på.
Det er tydelig at guiden fenger. I emneknaggen på instagram er det lastet opp over 2000 bilder bare i 2019. Stian og Ole bruker mye tid på å oppdatere med bilder og konkurranser i sosiale medier. Blant annet sendes det ut nyhetsbrev med tips til turer og artikler om bestemte ruter. Ti på topp er i utgangspunktet laget for bedriftsidretten, men er også åpent for privatpersoner, lag, foreninger og turgrupper.
– Aktiviteten skal være i sentrum, ikke forbundet, påpeker Stian.
Stian og Ole er enige om at potensialet er stort.
– Bare her Østfold tror vi det er mulig å få med et sted mellom fem og ti tusen.
Livslang idrett
Generalsekretær i Bedriftsidrettsforbundet, Svenn Erik Bolle, påpeker at Folkehelsa taper om det bare satses på idrett og aktivitet i oppveksten.
– Det er ikke noe mindre viktig at voksne er i aktivitet. Livslang idrett er ett av fire hovedmål for idrettstinget. Det er vi naturligvis glade for. Ti på topp er et tilbud som passer bra inn i den tankegangen.
Han mener Ti på topp er en perfekt gave til ansatte for bedrifter som ønsker å få ned sykefraværet.
– Å få folk med på tur virker forebyggende.
Voksehjelp fra Dam
Støtten fra Stiftelsen Dam har hjulpet prosjektet å vokse, og er blant annet brukt til å sette opp postkassene som markerer turens midtpunkt, utstyr til de frivillige, og markedsføring.
Bolle synes det nye navnet til stiftelsen treffer godt.
– Ting må naturligvis sette seg, men jeg synes det nye navnet, med deltakelse, aktivitet og mestring (DAM), høres nærere ut til formålet enn det gamle.
Generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen, er imponert av det han har sett.
– Dette prosjektet styrker folkehelsa og bekjemper ensomhet ved å få folk med på tur. Dam jobber for at prosjektene fremmer bedre helse gjennom deltakelse, aktivitet og mestring. Dette er et prosjekt som passer midt i blinken for formålet vårt.
Fakta om Dam-tur
Norgesturne for å markere at ExtraStiftelsen er blitt til Stilftelsen Dam
Navnet står for deltakelse, aktivitet og mestring, og viser til Fuglen Dam fra diktet til Olav H. Hauge og eventyret til Asbjørnsen og Moe
Generalsekretær Hans Christian Lillehagen skal besøke alle 38 medlemsorganisasjonene i Dam
Hver organisasjon viser frem sitt favorittprosjekt