Nettsikkerhet for hørselshemmede barn
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Det finnes mye informasjon om nettsikkerhet – bøker, artikler, nettsider og videoer på nett. Men det er lite som er tekstet og ingenting på norsk tegnspråk. Døve og hørselshemmede barn som ikke har lært å lese ennå eller har lesevansker har utfordringer med å få utbytte av informasjon som er basert på norsk tekst eller tale. Døve/hørselshemmede barn er like mye på nett og sosiale medier som andre barn, men er spesielt sårbare – som gruppe er de mer utsatt for overgrep og krenkelser. De har behov for god informasjon og å bli myndiggjort slik at de kan være trygge i en digital hverdag.
Målsetting for prosjektet
Konkret: Informasjonsfilmserie med en tegnspråklig programleder og Mia Landsem som fagansvarlig. 12-15 videoer som hver fokuserer på ett tema. Nettsikkerhetskurs for hørselshemmede barn i de største byene. Effektmål: Myndiggjøre barn/unge til en trygg digital hverdag og forebygge traumer/overgrep.
Målgruppe
Døve og hørselshemmede barn. Samt alle andre som av ulike årsaker har nytte av informasjon som er universelt utformet med film, tegnspråk, tekster og klar lyd.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
50000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Vi ønsker å lage en informasjonsfilmserie sammen med Supervisuell, med en tegnspråklig programleder og Mia Landsem som fagansvarlig. Serien vil ha 12-15 videoer som hver fokuserer på ett spesifikt tema innen nettsikkerhet. Dette publiseres på tegn.tv og ellers der HHBO finner det naturlig. Som en forlengelse av prosjektet vil vi også arrangere et eget nettsikkerhetskurs for hørselshemmede barn i de største byene. Dette gjennomføres når filmserien er ferdigprodusert.
Fremdriftsplan for prosjektet
01/2021-06/2021 Utvikle konsept, manus og produksjonsplanlegging 08/2021-12/2021 Filmproduksjon 01/2022-06/2022 Etterarbeid, lansering og distribusjon 06/2022-12/2022 Kurs for barn og fortsatt distribusjon og formidling av prosjektresultat
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Bakgrunn: Det finnes mye informasjon om nettsikkerhet – bøker, artikler, nettsider og videoer på nett. Men det er lite som er tekstet og ingenting på norsk tegnspråk. Døve og hørselshemmede barn som ikke har lært å lese ennå eller har lesevansker har utfordringer med å få utbytte av informasjon som er basert på norsk tekst eller tale. Døve/hørselshemmede barn er like mye på nett og sosiale medier som andre barn, men er spesielt sårbare – som gruppe er de mer utsatt for overgrep og krenkelser. De har behov for god informasjon og å bli myndiggjort slik at de kan være trygge i en digital hverdag. Konkret målsetning: Lage en informasjonsfilmserie med tegnspråklig programleder, med Mia Landsem som fagansvarlig. 12-15 videoer som hver fokuserer på ulike temaer. Nettsikkerhetskurs for hørselshemmede barn i de største byene. Effektmål: Myndiggjøre barn/unge til en trygg digital hverdag og forebygge traumer/overgrep.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Prosjektets effektmål er at døve/hørselshemmede barn skal bli tryggere på nett gjennom å få god informasjon på norsk tegnspråk, med undertekster og tale. For å lykkes med dette, må filmserien appellere til døve/hørselshemmede barn og unge. Vi besøkte skoleklasser med døve/hørselshemmede barn i Trondheim og Stavanger for filmvisning og gruppediskusjon. Vi fikk positive tilbakemeldinger – barna satte pris på at programlederne var tegnspråklige døve barn på samme alder som dem. Programlederne fikk også norsk stemme av hørende barn/unge i samme alder, som er vokst opp med døve foreldre og kan tegnspråk flytende. Det gir en bedre flyt og synkronisitet mellom tegnspråket og fortellerstemmene. Både barn og lærere sa det var positivt at filmene var korte og temainndelte, og gir gode startpunkter for diskusjoner i klassen. Serien blir nå brukt i skoler for døve/hørselshemmede rundt i landet. Disse tilbakemeldingene gir oss en bekreftelse på at vi har oppnådd målsetningen for prosjektet.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
350
Prosjektgjennomføring/Metode
Vi samarbeidet med fagkonsulent Mia Landsem i utforming av manus og presentasjonsform for filmene. I søknad står det at man skal ha en programleder, men vi valgte å ha to programledere som samarbeidet i hver film – en døv jente og en døv jente i alderen 13 og 15 år. De snakket tegnspråk, og vi la til norsk tale med stemmene til jevnaldrende barn med samme kjønn som er hørende men som har tegnspråk som morsmål. Filmene fikk også undertekster av en tekster som kan norsk tegnspråk. Dette gir oss en god språklig kvalitet på alle språkformene, slik at filmene egner seg både for døve og hørende barn, både tegnspråklige og talespråklige og de som ligger «midt mellom». Barna vi møtte på døveskolene ga tilbakemelding på at de likte godt å se likepersoner i filmen. Tidlig i prosjektet besøkte vi også Nydalen videregående skole sammen med Mia Landsem hvor vi arrangerte en kombinasjon av en kort forelesning, visning av en annen serie nettsikkerhetsfilmer på tegnspråk som vi hadde produsert for døve seniorer, med gruppediskusjon etterpå. Dette ga oss gode innspill til produksjonen og hvordan vi skulle organisere nettsikkerhetskursene for barn.
Resultater og resultatvurdering
De konkrete prosjektresultatene er publisert på tegn.tv (lenke nederst i skjema her) hvor vi har 14 videoer som tar for seg aktuelle temaer. Tegn.TV er mye brukt av lærere og ansatte ved skoler og barnehager med døve/hørselshemmede elever, og vi besøkte døveskolene i Trondheim og Stavanger hvor vi presenterte serien og hadde en gruppediskusjon med barna. Opprinnelig var det tenkt som et nettsikkerhetskurs med Mia Landsem som deltaker, men etter at vi gjennomførte et pilotarrangement på Nydalen videregående skole tidlig i prosjektet, fant vi ut at det var mer effektivt at døve voksne fra Supervisuell som var med i produksjonen besøkte døveskolene, og da gjennomførte nettsikkerhetskurs i form av å presentere filmene og diskutere temaene sammen med barna sammen med deres lærere. Dette fungerte også som en evaluering av prosjektet. Lærerne sa også det var positivt for barna å møte voksne døve rollemodeller. Vi besøkte kun Trondheim og Stavanger, men døveskolen i Oslo fikk også tilbudet.
Oppsummering og videre planer
Tegn.TV tar ansvar for å videreføre prosjektet gjennom å sørge for at filmserien forblir tilgjengelig på nettkanalen, og bidrar til å publisere serien. Tegn.TV er mye brukt i undervisning og opplæring av tegnspråklige i alle aldre, og det innebærer at serien vil bli vist og brukt i mange år framover.