Nye verktøy for en bærekraftig og mangfoldig besøkstjeneste
Søknadssammendrag
Besøkstjenesten i Trondheim Røde Kors, ønsker å utvikle dagens besøkstjenestetilbud til å bli en bærekraftig og framtidig besøkstjeneste som kan ivareta dagens utfordringer med større forskjeller i behov hos søkergruppen og lange ventelister. I de senere år har søkergruppen i Trondheim utvidet seg noe i forhold til alder og helseutfordringer, både i form av eldre søkere fra 85-95 år, og at stadig flere søkere har sammensatte helseutfordringer. Prosjektet ønsker derfor å prøve ut ulike tiltak til ulike behov i en stadig mer mangfoldig besøkstjeneste. I løpet av koronapandemien har antallet søkere i Trondheim økt, mens antallet besøksvenner har stagnert, med påfølgende lange ventelister. Målrettet rekruttering av nye besøksvenner blir derfor en av tiltakene.
Nye frivilligroller og målrettet rekruttering
Med prosjektet ønsker vi å utvikle nye frivilligroller som kan støtte aktiviteten; opplæring av frivillige som talspersoner som kan rekruttere nye besøksvenner og frivillige som kan foreta kartleggingsbesøk av søkerne på forhånd for best mulig informasjon og tilpasning av tilbudet. For å sikre jevn tilgang på nye besøksvenner, er det ønskelig med en målrettet rekruttering blant studenter og nypensjonister.
Kommunikasjonsverktøy
Prosjektet ønsker å utvikle og videreutvikle verktøy for kommunikasjon med verter med kognitive utfordringer. Dette ønsker vi å gjøre gjennom opplæring i høytlesning som metode for besøksvenner i samarbeid med Trøndelag Fylkesbiblioteket, videreføring av tidligere Dam-prosjekt Minnebilde som samtaleverktøy og at besøksvenner får opplæring i bruksmetoder.
Vinn-vinn og styrking av besøksvenner
Rekruttering av nypensjonister og studenter kan gi en vinn- vinn situasjon for grupper som selv kan savne nettverk og sosial kontakt i en overgangsperiode i livet. Videreutvikling av Minnebilder og høytlesning som samtaleverktøy og opplæring i bruken av dette, vil styrke besøksvennene i møtet med de eldste med kognitive utfordringer. Kartleggingsbesøk av søkere vil gi et bedre grunnlag for koblinger og hvem som ikke kan benytte seg av tilbudet.