På tur med en du ikke kjenner

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Å være fysisk aktiv gir glede og mestring for mange, og det handler ofte om å gjøre noe sammen med andre. Fysisk aktivitet er samtidig nødvendig for å utvikle og opprettholde god helse og livskvalitet gjennom hele livet. Vi er generelt for lite fysisk aktive og bruker for mye tid i ro. Aktivitetsnivået synker med alderen, og vi ser nå at nedgangen starter tidligere enn før. Friluftsliv eller turer i nærmiljøet er den aktiviteten som inaktive oppgir å ha lavest terskel for å bli med på, men både kunnskap om de tilbudene som finnes og turmulighetene kan skape barrierer for deltakelse.

Målsetting for prosjektet

Fremme fysisk aktivitet og bidra til å redusere ensomhet og utenforskap ved å utvide eksisterende aktiviteter og/eller ha økt deltakelse på relevante aktiviteter i 2022 sammenlignet med tidligere normalår.

Målgruppe

Målgruppen er spesielt de som står i fare for å oppleve ensomhet, passivitet og sosial tilbaketrekning. Slik som unge voksne, innvandrere og eldre aleneboende.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

200000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Lokale folkehelse- og friluftslivsforeninger inviterer til kortere eller lengre tur i nærmiljøet/naturen som er tilpasset ulike kategorier deltakere. Terskelen legges lavt, slik at man sikrer høy deltakelse, og turen fremstår overkommelig for de fleste. Det behøver ikke bare å være gå-turer, men alle typer turer som fremmer fysisk aktivitet og arrangeres i nærmiljøet og er lavterskel. Slik som padleturer, sykkelturer, skiturer, soppturer, osv. Det vil også være hensiktsmessig at foreninger bruker etablerte tiltak med samme målsetting, og ikke nødvendigvis starter nye tiltak. Samtidig som organisasjoner inviterer til konkrete turer og arrangementer, oppfordres befolkningen til å invitere noen med på På tur med en du ikke kjenner. Man må ikke invitere noen man ikke kjenner fra før, men kanskje like gjerne noen man ikke har sett på lenge, eller noen man vet om som gjerne kunne ha trengt en tur, turvenn eller opplevelse utendørs. Tiltaket skal gjennomføres i hele landet ved hjelp av lokale lag/aktiviteter i ulike friluftslivs- og folkehelseorganisasjoner i samarbeid med kommuner, Frisklivssentraler, Frivilligsentraler, skoler og barnehager, studentorganisasjoner og andre aktører som vil invitere til tur.

Fremdriftsplan for prosjektet

April-juni 2021 Etablere prosjektadministrasjon og styringsgruppe. Skrive prosjektskisse. August – okt 2021 Utvikle og planlegge tiltaket nov 2021 – mars 2022 Forankre og mobilisere til tiltaket, utarbeide materiell. April – okt 2022 Gjennomføring Nov-des 2022 Evaluering

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Fremme fysisk aktivitet og bidra til å redusere ensomhet og utenforskap 1)Synliggjøre frivillige og foreningene på folkehelse- og friluftslivsfeltet 2)Bidra til å få flere med og ta ned barrierer for deltakelse i frivilligheten 3)Skape bedre samspill og samarbeid på tvers av helse- og friluftsorganisasjoner 4)Bidra til bedre samarbeid mellom frivillige organisasjoner og det offentlige. Felles mål ifbm Frivillighetens år; 1)Få flere nye m i frivilligheten 2)Gjøre flere arenaer tilgjengelige 2)Skape større kjennskap til merverdien frivillig sektor skaper i det norske samfunnet Målgruppe: Hele befolkningen, spesielt de av oss som står i fare for å oppleve ensomhet, passivitet og sosial tilbaketrekning; spesielt unge 18-34 år, personer med innvandrerbakgrunn og eldre aleneboende. Fysisk aktivitet gir glede og mestring, handler ofte om å gjøre noe sammen – er nødvendig for å utvikle og opprettholde god helse og livskvalitet. Vi er for lite fysisk aktive, aktivitetsnivået synker med alderen

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

NKS koblet #sammenpåtur på sine Kløverturer og Nasjonalforeningen på sine Gå med oss. Organisasjonene etablerte flere turgr. m økt deltakelse. DNT sin Aktiv i 100 hadde en god økning fra de siste 2 pandemiårene med 75.905 deltakere, et godt resultat på veien til å få med flere, samme for DNTs “Ferskingkurs”. Tallene gir oss grunn til å anta at også andre turtilbud har økt deltakelsen. Det er vanskelig å knytte deltakelse kun til #sammenpåtur, med det er grunn til å anta at prosjektet har bidratt til å synliggjøre og invitere inn, og på den måten bidratt til økt deltakelse. Vårkampanjen og høstkampanjen hadde nærmere 800.000 og 480.777unike visninger, og engasjerte over 18.000/15.000 til å klikke seg inn på Sammenpåtur.no. Norsk Friluftslivs markedsføring ga nærmere 40.000unike visninger, og ambassadørene hadde en rekkevidde på over 50.000 og høyt engasjement. Sammenpåtur.no var Norsk Friluftslivs mest besøkte nettside i november – #sammenpåtur engasjerer! # har blitt brukt 844 ganger.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

200000

Prosjektgjennomføring/Metode

1 Synliggjøre frivillige og foreningene på folkehelse- og friluftslivsfeltet Nasjonale kampanjer på sosiale medier, #sammenpåtur, sammenpåtur.no med kampanjemateriell til lokalt bruk., mobiliseringsfilm, pressemeldinger, mobilisering gjennom samarbeidsorganisasjoner, fora, nettverk og konferanser 2 Bidra til å få flere med og ta ned barrierer for deltakelse i frivilligheten Suksessen til #sammenpåtur var avhengig av deltakelse og bidrag fra hele samfunnet, spesielt av lokale organisasjoner. Lag og foreninger ble motivert til å jobbe med inkludering og rekruttering av nye grupper og senke barrierene for å delta gjennom en stimuleringsordning. Blant kriteriene var samarbeid og lavterskel friluftsaktivitet i nærmiljøet, som skulle gjøre det enklere å delta. 3 Skape bedre samspill og samarbeid på tvers av helse- og friluftsorganisasjoner Det nasjonale samarbeidprosjektet og stimuleringsordning 4 Bidra til bedre samarbeid mellom frivillige organisasjoner og det offentlige Motivert til samarbeid og formidlet informasjon til kommuner og frivilligsentraler, deltatt på relevante konferanser. 6 dialogmøter i fylkeskommuner og lagt til rette for samarbeid på tvers av og mellom sektor.

Resultater og resultatvurdering

#Sammenpåtur var ett av de store signalarrangementene under Frivillighetens År 2022. Det ble gjennomført hele 137 lokale #sammenpåtur-arrangement, med bistand fra stimuleringsmidlene prosjektet har administrert. Utover disse fantes det også egne lokale initiativ. Med Verdens aktivitetsdag 10. mai som markering av startskuddet for å invitere hele Norge med ut i nærområdet, ble det gjennomført 30 små og store arrangement i hele landet. 4 av disse var store regionale arrangement i Stavanger, Trondheim, Tromsø, Drammen og Oslo. 70 lag og foreninger mottok stimuleringsmidler, rundt 170 organisasjoner samarb. om å gjennomføre lokale #sammenpåtur-arr.. 9426 deltok på lokale arrangement, og 2825 frivillige deltok med nesten 9000 dugnadstimer for å planlegge og gjennomføre. Engasjementet tilknyttet kampanjene og ambassadørene til Norsk Friluftsliv (tidligere spm.), tyder på at personer tilknyttet organisasjoner og befolkningen generelt kjenner seg igjen i konseptet, og at vi når ut til mange.

Oppsummering og videre planer

Samarbeid er en viktig suksessfaktor for å lykkes med inkludering, få flere m og løse komplekse problemer som ensomhet og å få flere i fysisk aktivitet. Samarbeid har gitt oss nyttig lærdom til bruk i andre prosjektet og felles tiltak framover, samt bedre kjennskap til hverandre. Vi erfarer samtidig at vi aldri kan være for gode på god og tydelig informasjon, det tar vi med oss videre. Vi jobber videre med å forankre #sammenpåtur, på veien mot et friluftsliv som er for alle og bedre fysisk og psykisk helse. Vi ser også positive til å ta dette videre fram mot Friluftslivets år i 2025.

Prosjektleder

Tonje Refseth

Detaljer
Program
Helse høst (2021)
Prosjektnavn
På tur med en du ikke kjenner
Organisasjon
Norsk Friluftsliv
Beløp Bevilget
2022: kr 1 400 000
Startdato
01.01.2022
Sluttdato
31.12.2022
Status
Avsluttet