Penger og meg

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Det er stort behov for hjelpemidler for gi mennesker med utviklingshemning økt kunnskap om personlig økonomi. Dette er særdeles viktig for et selvstendig liv, og ikke minst for å bo i sitt eget hjem og å ha en inntekt. I dag inngår personlig økonomi tverrfaglig i diverse fag på videregående skoler og folkehøyskoler. Samtidig er behovet for moderne hjelpemidler som elevene liker å bruke, stort. Derfor vil e-læring om personlig økonomi være et godt redskap for å ruste dem for framtiden som unge voksne som forlater foreldrehjemmet og beveger seg inn i livet i eget hjem og arbeidslivet.

Målsetting for prosjektet

Det overordnede målet er å understøtte et selvstendig liv og bedre levekår hos mennesker med utviklingshemning. Dette gjøres gjennom en e-læringsløsning om personlig økonomi.

Målgruppe

Prosjektets primære målgruppe er mennesker med utviklingshemning, dvs. mennesker med medfødt eller tidlig oppstått, varig kognitiv funksjonsnedsettelse.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

3000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Karde gjennomfører prosjektet i tett samarbeid med NFU og Peder Morset Folkehøgskole (PMF). Brukermedvirkning og frivillighet fra NFU både sentralt og i fylkes- og lokallag og PMF. Ytterligere samarbeid etableres med med kommuner, videregående skoler og andre målgrupperelevante høyskoler for kravspesifikasjoner, testing og utprøving. Utvikling av e-lærinsgapplikasjonen følger en vanlig utviklingsmetodikk med kravspesifikasjoner tegninger, grensesnittskisser, storyboards, prototyper o.l., og så gradvise forbedringer basert på brukertesting og utprøving. Multimedia (film, interaktive quizer o.l.) benyttes som et viktig virkemiddel. Brukermedvirkning gjøres gjennom fokusgrupper, samtalebaserte intervjuer, skjemaundersøkelser, observasjoner, osv. I fokusgrupper stimulerer vi deltakelse, fantasi og interaksjon via rollespill, tegning, eksemplifisering med «konkreter», film osv. Utprøving i to runder av skjer som delvis styrt, delvis fri bruk av e-læringsapplikasjonen. Opplegget for aktivisering og oppfølging evalueres av NFU sine frivillige ledere av fylkes- og lokallag etter utprøving i samlinger, pedagoger på PMF og av tjenesteytere i kommuner. Ekspertkonsultasjoner benyttes for faglige spørsmål. Styringsgruppen møter 3 ganger.

Fremdriftsplan for prosjektet

M1-6: Brukerbehov kartlegges, innhold og funksjonalitet i e-læringsløsningen defineres. M6-12: Utvikling og utprøving. Støttemateriell utvikles basert på skissene. M13-18: Korrigeringer, utvidelser og forbedringer av selve applikasjonen og støttemateriellet. Brukerveiledninger lages. Lanseringsmøte, informasjonskampanje. Evaluering ift. målene. M1-18: Brukermedvirkning, frivillighet generelt, ekspertsamtaler, spredning, og ledelse pågår løpende.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Prosjektets overordnede mål var å understøtte et selvstendig liv og bedre levekår hos mennesker med utviklingshemning. Dette skulle gjøres gjennom en e-læringsressurs inkl. et opplegg for aktivisering og oppfølgings for støttepersoner, samt en oppdatert NFU-kurshefte ‘Pengene mine’. Prosjektets primære målgruppe var mennesker med utviklingshemning, dvs. mennesker med medfødt eller tidlig oppstått, varig kognitiv funksjonsnedsettelse. Kjernemålgruppen var ungdommer og unge voksne på vei ut i arbeidsliv og selvstendig voksenliv. Det er stort behov for hjelpemidler for å støtte særlig unge og unge voksne med utviklingshemning med å få kunnskap om penger og økonomi. Dette er særdeles viktig for et selvstendig liv, og ikke minst for praktiske muligheter for å bo i egen bolig og å ha en inntekt som skal disponeres riktig. Personlig økonomi inngår i forskjellige fag på videregående skoler og folkehøyskoler. E-læring om personlig økonomi er et godt redskap for å ruste dem for framtiden.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Det overordnede resultatmålet var en fullt funksjonell e-læringsressurs samt et opplegg for aktivisering og oppfølging av brukere. NFUs kurshefte om personlig økonomi er også revidert og utgitt. Målene om rekruttering av brukere til medvirkning fungerte godt til tross for koronarestriksjoner – dette pga. arbeidet det pedagogiske personellet kunne gjøre på Peder Morset folkehøgskole og invitasjoner på sosiale medier. Nettbaserte undersøkelser og brukermedvirkning bidrog. Målene vedr. kravspesifikasjoner, spørreundersøkelsen, prototyper og støttemateriellet ble oppnådd uten problemer. ‘Penger og meg’ ble ferdigstilt med en seks måneders utvidelse på grunn av omfattende arbeid med kursheftet og en nødvendig revisjon av filmene. Spredning ble gjennomført både av NFU og Karde som planlagt. Spredning fortsetter etter prosjektslutt bl.a. for å fullføre en god lansering. Samarbeidet med NFU ble gjennomført som planlagt og fungerte meget bra. Vi vurderer selv at effektmålene er greit nådd.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

3000

Prosjektgjennomføring/Metode

Kartlegging av brukerbehov og skisser av innhold: Utviklingen var i først basert på litteratur- og nettstudier, en spørreundersøkelse og idéhenting fra britiske «pengevideoer for utviklingshemmede». Løsningens hovedelementer ble tegnet. Det ble skissert støttemateriell for hjelpere. Pedagogisk personell på Peder Morser folkehøgskole (PMF) bidrog med innspill om viktige temaer. I denne fasen gjennomførte vi også digital spørreundersøkelse. E-læringsressursen for både primær- og sekundærbrukere ble utviklet og prøvd ut, inklusive utkast til støttemateriell. Både elever og personell på PMF medvirket. Det ble arrangert noen personlige møter på PMF når koronaepidemien ikke satt stopper for dette. Da ble også temaer for korte filmer og animasjoner utviklet. Implementering av piktogrammer begynte. Skissene for bilder ble erstattet av innkjøpte bilder. Internnavigering mellom undertemaer og ordboken ble utviklet. Innlesing av fastlagte, lettleste tekster startet opp samtidig med skissering av quizer. Korrigeringer, utvidelser og forbedringer av ‘Penger og meg’ ble gjennomført på PMF og vha. invitasjoner på sosiale medier og ekspertkontakter. NFUs kurshefte ble revidert og publisert.

Resultater og resultatvurdering

E-læringsressursen pengerogmeg.no og NFUs kurshefte ‘Pengene mine’ er prosjektets hovedresultater. Pengerogmeg.no består av 18 temaer som kan studeres i fri rekkefølge. Flesteparten av disse har også selvstendige undertemaer. Vi har brukt følgende teknikker: – lettlest tekst – animasjoner – tale for tekst – bilder – filmer – quizer – piktogrammer for tekst – «ordbok» (vanskelige økonomiord lett forklart) I tillegg fins samleoversiktet for enkelte innholdstyper. I seksjonen for støttepersoner/hjelpere med fins bl.a.: – brukerveiledninger for e-læringsressursen som helhet – inspirasjon til kurs og samtaler – kilder og fagstoff – nettvett – informasjon om vergemål Når det gjelder prosjektforslaget og de skisserte resultatene vedr. en e-læringsressurs, anser vi selv resultatoppnåelsen som god. Når det gjelder andre mål vedr. metodebruk, brukermedvirkning, spredning, ekspertsamtaler, prosjektledelse samt styringsdialog med NFU, anser vi resultatoppnåelsen også som god.

Oppsummering og videre planer

E-læringsressursen ‘Penger og meg’ er ferdigstilt slik vi i søknaden forespeilet. Metodisk har vi fulgt søknadens planer. Brukermedvirkning har foregått i tett samarbeid med Peder Morset folkehøgskole. Spredning har foregått på noen få seminarer (pga. koronarestriksjoner), digitalt via sosiale medier og som personlige (ekspert)samtaler. Planene videre inneholder bl.a. følgende: – informasjon til alle folkehøyskoler med elever med utviklingshemning, bedrifter med ansatte med utviklingshemning og utviklingssentra i kommuner – utvikling av en forenklet versjon med ulike tilrettelegginger

Prosjektleder

Riitta Anneli Hellman

Detaljer
Program
Helse høst (2019)
Prosjektnavn
Penger og meg
Organisasjon
Norsk Forbund for Utviklingshemmede
Org.ledd
Karde AS (www.karde.no)
Beløp Bevilget
2020: kr 925 000, 2021: kr 665 000
Startdato
01.01.2020
Sluttdato
30.06.2022
Status
Under gjennomføring