Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Barn som pårørende har lovfestet rett til oppfølging, men forskning viser at de ikke får god nok oppfølging. Barn som pårørende har 3-7 ganger så høy risiko for å utvikle psykiske lidelser sammenlignet med normalpopulasjonen. Vi har god kunnskap om betydningen av tidlig innsats for denne utsatte gruppen. Pip-klubben søker dermed å fylle et hull i (det lovpålagte) tilbudet til en glemt gruppe barn, gjennom et helhetlig tiltak overfor disse familiene. Hovedmålet for tiltaket er å forebygge psykisk uhelse og redusere sjansen for utenforskap hos små barn i kjent forhøyet risiko for å utvikle psykososiale problemer. Formålet er å styrke barnas mestringsstrategier, øke sosial støtte, styrke selvfølelsen og gi barna en «frisone» i et meningsfullt fritidstilbud fra hjemmesituasjonen. Formålet er også å styrke familiene som helhet og styrke foreldrefungeringen og familiens sosiale nettverk. Videre er målet å styrke lokale tilbud til små barn og familier i utsatte livssituasjoner. Målgruppen er familier med vedvarende stressbelastninger, som skyldes psykisk sykdom, somatisk sykdom, rusproblemer, relasjonelle problemer som høyt konfliktnivå, tapsopplevelser og/eller vedvarende lavinntekt. Det kan være ulike situasjoner, men fellesnevneren er økt stressnivå som påvirker foreldrefungeringen.
Aktivitet/tiltak/metode
6 kommuner har siden 2022 deltatt i en pilotering av Pip-klubben. Erfaringene etter gjennomføring av 12 lokale Pip-klubber er svært positive. Tilbudet blir godt mottatt av både barn og foresatte i målgruppa, som opplever det som et hjelpsomt og meningsfullt tilbud. Etter endt pilotering (evalueringsskjemaer og erfaringssamlinger) ser vi at det er behov for: -utvikling og revidering av manual for foreldresamlingene -utprøving av ny manual -plan for spredning av tiltaket Pip-klubben gjennomføres som manualbaserte gruppesamlinger (8-10 barn) til et fast tidspunkt over 14 uker for barn 4-8 år. Innholdet bygger på teoretisk og empirisk kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer for målgruppen barn som vokser opp med stressbelastninger. Klubben har en fast struktur med fastsatte tema og mål. Læringen er lekbasert med kreative øvelser. Formålet er å bygge resiliens, mestringsstrategier, emosjonell kompetanse, selvfølelse og sosial støtte. Foreldreinvolvering er en sentral del. Gjennom fem parallelle samlinger får foresatte veiledning og økt kunnskap om barns behov, kommunikasjon og hvordan støtte barnet. Modellen innholder psykoedukasjon, refleksjonsoppgaver og hjemmeoppgaver for å følge opp temaene. Slik styrkes foreldrefungeringen som viktigste beskyttelsesfaktor for barna. VfB er tiltakseier og inngår avtale med deltakerkommuner. Vi gir opplæring og implementeringsstøtte. All aktivitet leveres av ulike kommunale tjenester slik at deltakernes sikkerhet og personvernhensyn er ivaretatt. Tverrfaglige team består av koordinator, familiekontakt og trente gruppeledere med relevant helse- eller barnefaglig bakgrunn. Pip-klubben er utviklet og evaluert i Nederland, hvor det er implementert og bredt anvendt som forebyggingsaktivitet. Følgeforskningen viser svært lovende resultater i form av signifikant bedring i barnas psykiske helse og livskvalitet. Utfordring: rekruttering deltakerkommuner pga svak kommuneøkonomi. VfB bistår i søknad om tilskudd og forankring.
Antall deltakere
360
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Tiltaket er i tråd med Voksne for Barn sitt mål om å bidra til at barn som lever i risiko, skal få tilgang på evidensbaserte helsefremmende og forebyggende tiltak så tidlig som mulig. Forskning og erfaring viser at det mest virkningsfulle er lavterskel gruppetilbud som gis til både barn og foreldre. Kommunale tjenester er lovpålagt å drive forebyggende folkehelsearbeid, og at dette arbeidet skal være kunnskapsbasert. Ved å implementere et tiltak som allerede er evaluert og har dokumenterte positive resultater i Nederland, vil VfB bidra til at kommuner kan jobbe kunnskapsbasert. Voksne for Barn er tiltakseier i Norge og har fått delfinansiering av Bufdir til en toårig pilot (2022-2023) og av Sparebankstiftelsen. Erfaringene så langt er svært positive, tilbudet blir svært godt mottatt av både barn og foreldre i målgruppa, som opplever det som et hjelpsomt og meningsfullt tilbud. Foreldre rapporterer at barna ser frem til hver samling, de opplever glede og stolthet ved å delta i Pip-klubben, de snakker mer om følelser, blir tryggere på seg selv og de som familie snakker mer sammen om det som er vanskelig. Foreldrene rapporterer for sin egen del at de gjennom tiltaket opplever støtte i foreldrerollen, gjenkjennelse hos andre familier som også kan streve, at innholdet i foreldresamlingene er svært relevant for dem i rollen som forelder og at de får ny kunnskap og nye verktøy som er nyttige for dem i å skulle støtte barnet i sin utvikling. Gjennom videreutvikling av manualen og ytterligere tilpasninger til norske forhold vil dette prosjektet bidra til at flere av de yngste barna og deres foresatte i målgruppen, vil kunne få et godt tilbud.
Plan for gjennomføring
Det er deltakende kommuner som har ansvar for å levere aktivitet i sin kommune, gjennom tjenestene og teamene som beskrevet. I nye kommuner skal det etableres tverrfaglige team, fortrinnsvis på tvers av tjenester. Aktiviteten skal være forankret i relevante ledd i ledelsen i de involverte kommunale tjenestene, som forplikter seg til å bevilge nødvendige personalressurser til gjennomføring av aktivitet. Koordinator i teamet har ansvar for informasjonsarbeid, er ansvarlig for å sørge for den praktiske riggingen av aktiviteten, samt rapportere til egen ledelse og til VfB. Gjennomføring krever involvering av flere ansatte og godt samarbeid mellom førstelinjeinstanser. VfB har ansvar for evaluering og innhenter brukererfaringer fra deltakende familier kontinuerlig. Involverte fagpersoner i kommunene bidrar med erfaringer, innspill og videreutvikling av tiltaket. VfB er ansvarlig for rapportering, formidling og for utviklingsarbeidet med tiltaket. Dette innebærer revidering av manual for foreldresamlinger, som fagpersoner i pilotkommunene har uttrykt behov for. Fagpersonene vil bidra i revideringen og gjennomlesing av ny manual. Parallelt med videreføring av tilbudet vil VfB også rekruttere nye kommuner. Totalt ønsker vi å bistå 6 nye kommuner med opplæring, veiledning og implementeringsstøtte. For å sikre bærekraftig og langsiktig implementering, vil vi i en videreføring av prosjektet gjennomføre kursing/sertifisering av gruppeledere lokalt som kan gi opplæring til nye fagpersoner som skal levere aktiviteten (både i eksisterende kommuner for å hindre sårbarhet for frafall, samt i nye kommuner). Implementeringsstrategien inkluderer også å videreføre erfaringsutvekslingsnettverket med halvårlige samlinger for deltakerkommuner.