Podcast for alle

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

I Norge har podcastene vokst frem i løpet av de siste par årene. Flere i kommentarfeltene på bl.a Uløst i VG etterlyste en skriftlig versjon fordi de ikke kunne høre podcasten. VGs svar var at de ikke hadde planer om dette. Podcast formidler viktige samfunnsinformasjon, i tillegg til underholdning. Å holdes utenfor denne delen av samfunnsbevisstheten kan føre til isolasjon og utenforskap, ved å hindre individs utvikling og muligheter for å delta i samfunnsdebatten, til å kunne uttrykke om relevante tema i tiden. Prosjektet podcast for har som mål å tilgjengeliggjøre podcast for, ja, alle.

Målsetting for prosjektet

Teste ut ulike former for skriftlig gjengivelser av podcasts, i samarbeid med produsenter/distributører og brukere, samt bevisstgjøre produsent/distributørleddet om viktigheten av å tenke på målgruppen fra starten når de planlegger fremtidige produksjoner for å sikre et fast tilbud videre.

Målgruppe

Døve, hørselshemmeder og andre som ikke klarer å få med seg podcast. Dette utgjør snart 1 million i Norge, 200.000 av dem bruker høreapparat og 5000 er døve.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

250000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Sammen med brukerrepresentanter og Døveforbundet skal vi finne frem til podcasts som er av interesse for brukergruppene. Podcasts varierer sterkt i innhold, format og produksjonsprosess. Noen er tyngre, journalistiske produksjoner som er ressurskrevende å produsere, ikke nødvendigvis tidssensitiv, mens andre er lettere produksjoner som produseres hurtig og tidssensitiv. I samarbeid med Rubicon, som er en av de største podcastprodusenter med et spenn av type produksjoner og distribusjonsplattform, skal vi teste ut hvordan best formidle innholdet slik at dette kan tilgjengegjøres samtidig som podcasten publiseres. Det er ikke bare å “skrive av”, formater og uttrykksformer må undersøkes, i samråd og etter sterke innspill fra brukergrupper, hvordan ulik innhold skal best formidles. Lyd er mer enn tale og disse ulike audiouttrykk må også formidles, noe som har ulike utfordringer. Stemmebruk, musikk, kontentum – alt skal oversettes til et skriftlig format. Det må testes ovenfor brukerne og tilpasses en produksjonsvirkelighet som produsenter og distributører forholder seg til. Metoden er kort og godt: tett samarbeid med brukere og med produsentene/distributører.

Fremdriftsplan for prosjektet

Igangsette brukergruppen, i samarbeid med Rubicon finne ulike type podcast som kan testes ut, publisere produktet, markedsføre og spre informasjon om tilbudet og dokumentere effekten, både i forhold til antall brukere, men også basert på tilbakemelding fra brukere. Brukergruppene er frivillige, derfor trenger vi en 2 års periode til å teste ut ulike formidlingsgrep og ulike genre podcasts.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Podcaster er blitt en vesentlig del av vår medievirkelighet og er på vei til å bli det fremste formatet for informasjon som går i dybden på både samfunnet og oss som mennesker. Podcast er et lydmedium og er derfor ekskluderende til fordel for hørende, Å holdes utenfor denne delen av samfunnsbevisstheten kan føre til isolasjon og utenforskap, noe som har konsekvenser for individets hverdag og kontaktflate. Målsettingen var å tilgjengeliggjøre podcasts i et skriftlig format, slik at alle som ønsker, kan ha glede av dem. Teste ut ulike former for skriftlig gjengivelser av podcasts, i samarbeid med produsenter/distributører og brukere, samt bevisstgjøre produsent/distributørleddet om viktigheten av å tenke på målgruppen fra starten når de planlegger fremtidige produksjoner for å sikre et fast tilbud videre. Målgruppen var døve, hørselshemmede og andre som ikke klarer å få med seg podcast. Dette utgjør snart 1 million i Norge, 200.000 av dem bruker høreapparat og 5000 er døve.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Oppsatte effektmål ble ikke oppnådd ettersom arbeidet gikk tapt og prosjektet gikk konkurs i prosjektperioden (se sluttrapport-pdf).

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

0

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektets gjennomføringsplan gikk ut på å finne og teste ulike typer podcasts i samarbeid med podcastprodusent og frivillige brukere for å finne fram til hvordan best formidle innholdet slik at dette kan tilgjengeliggjøres samtidig som podcast publiseres. Markedsføre og spre informasjon om tilbudet og dokumentere effekten, både i forhold til antall brukere, men også basert på tilbakemelding fra brukere.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet har ingen konkrete resultater å vise til med henhold til effektmål og resultatvurdering ettersom hele arbeidet/produktet (som var digitalt) gikk tapt som følge av hacker-angrepet og Film ITs påfølgende konkurs (se sluttrapport-vedlegget). Den største tabben vi mener at vi gjorde var å ikke følge opp da våre representanter i prosjektgruppen fortalte at de sluttet å møtes. Vi valgte å stole på prosjektlederens og firmaets tilbakemeldinger om at prosjektet var i rutine. Vi tar det til etterretning og skal ikke gjenta denne tabben. Vi vil igjen takke for forståelsen som Stiftelsen Dam har vist i lys av omstendighetene rundt dette prosjektet. Vi kan ikke understreke nok at vi er smertelig klare over vår egen ansvarsområde tilknyttet dette og nødvendigheten av å iverksette mer effektive, rutinemessige tiltak som følge av de dyrebare erfaringene rundt dette prosjektet, noe vi er veldig motivert til å demonstrere for alle parter fremfor alt gjennom handling, og ikke bare i ord.

Oppsummering og videre planer

Prosjektets utfall har resultert i nye rutiner til oppfølgning av prosjektene hos NDF: 1. Alle eksterne prosjekter skal i utgangspunktet alltid ha prosjektgruppe der NDFs representant er inkludert. 2. Prosjektkoordinator skal ha alle prosjekter i et Excel-ark som også er tilgjengelig for generalsekretær. Her skal han til alle tider oppdatere prosjektenes fremdriftsstatus. 3. Hvis det går et kvartal uten at vi hører noe så skal prosjektkoordinator ta innstendig kontakt med prosjektleder samt våre representanter i prosjektgruppa.

Prosjektleder

Solveig Mary Molvær Arnesen

Detaljer
Program
Helse høst (2017)
Prosjektnavn
Podcast for alle
Organisasjon
Norges Døveforbund
Beløp Bevilget
2018: kr 283 000, 2019: kr 287 000
Startdato
01.01.2018
Sluttdato
30.12.2020
Status
Avsluttet